M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Post by Toby »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering: 1x461sek
Fotograf: Tobias Andersson
Teleskop: Celestron C9.25 f/10
Kamera: Nikon D4
Kommentar: Som sagt.. ganska ny på det här med astrofoto men här kommer ytterligare en bild som bara består av en exponering (431sek) Helt ostackat alltså. När jag börjar känna mig hyfsat hemma med guidning, drift alignment och att inte snubbla på alla kablar i mörkret osv. är nog tanken att ta fler exponeringar och börja stacka =)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Post by Jonas »

Riktigt bra början! Grattis!
Men du har fått in ett stort antal oönskade reflektioner i objektet. (De cirkelformade artefakterna).
Måste vara någon form av interna reflektioner i optiken men kan inte säga hur. Har du själv några ideér?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Post by VigdisVZ »

Ser bra ut för en sub. Ska bli kul att se vad du kan åstadkomma när du blir varm i kläderna.

En liten åsikt. Du har bränt ut bakgrunden till svart, det är alltid bra att spara lite bakgrundsbrus dvs det svarta ska åtminstone ha ett pixelvärde på ca 20-30 el. mer.

Keep up the good work!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Post by stoffe »

Om vi får veta var du bor Toby så kanske vi kan tipsa om närmsta amatörastronomisk förening med likasinnat folk som kan hjälpa dig, bildbehandling är trixigt att komma igång med. Själv är jag medlem i Uppsala Amatör Astronomer och jag har haft oerhört bra hjälp (och har det fortfarande) genom andra föreningsmedlemmar. Man blir aldrig fullärd inom astrofoto :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Post by Präriefoten »

Gillar dina timelapse videor när du fotograferar! Hur fick du bort imman så snabbt från kameralinsen?
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

Re: M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Post by Toby »

Jonas wrote:Riktigt bra början! Grattis!
Men du har fått in ett stort antal oönskade reflektioner i objektet. (De cirkelformade artefakterna).
Måste vara någon form av interna reflektioner i optiken men kan inte säga hur. Har du själv några ideér?
/Jonas
Tack så mycket Jonas! Jag såg reflektionerna. Det blev likadant på alla försök. Använde focal reducer 6.3, kanske kan va den som spökar?
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

Re: M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Post by Toby »

VigdisVZ wrote:Ser bra ut för en sub. Ska bli kul att se vad du kan åstadkomma när du blir varm i kläderna.

En liten åsikt. Du har bränt ut bakgrunden till svart, det är alltid bra att spara lite bakgrundsbrus dvs det svarta ska åtminstone ha ett pixelvärde på ca 20-30 el. mer.

Keep up the good work!

Hej. Tack så mycket. Håller fullständigt med ang. svärtan. Har kikat runt lite på andra bilder nu här på forumet, så nästan gång blir det lite mindre svärta.
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

Re: M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Post by Toby »

stoffe wrote:Om vi får veta var du bor Toby så kanske vi kan tipsa om närmsta amatörastronomisk förening med likasinnat folk som kan hjälpa dig, bildbehandling är trixigt att komma igång med. Själv är jag medlem i Uppsala Amatör Astronomer och jag har haft oerhört bra hjälp (och har det fortfarande) genom andra föreningsmedlemmar. Man blir aldrig fullärd inom astrofoto :good:
Tjena! Det vore kanon. Jag bor i Helsingborg. Vet att det finns nån förening nere i Malmö men tror inte det finns runt Hbg.
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

Re: M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Post by Toby »

Präriefoten wrote:Gillar dina timelapse videor när du fotograferar! Hur fick du bort imman så snabbt från kameralinsen?
Tackar. Använde nog en dammtrasa eller i värsta fall lite toapapper :)
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Tobias Andersson

Post by Jonas »

Toby wrote:
Tjena! Det vore kanon. Jag bor i Helsingborg. Vet att det finns nån förening nere i Malmö men tror inte det finns runt Hbg.
Om du läser min signatur så hittar du Skånes populäraste astronomiförening. Vi har medlemmar från hela Skåne. Även Hbg. Välkommen du också!

På FB finns Astropixlar som drivs av Bengt Svensson i Örkelljunga. (ASAK finns f.ö. också på FB - men för medlemmar).

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Bilder”