NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Magnus Gustafsson

Bilder från galleriet
Post Reply
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Magnus Gustafsson

Post by megmar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6946 Fyrverkerigalaxen
Exponering: 32*90s
Fotograf: Magnus Gustafsson
Teleskop: SW 130PDS
Kamera: Canon 500D
Kommentar: Jag är rätt ny på detta med fotografering (började i augusti) så har mycket att lära när det gäller teknik och processning. Tar tacksamt emot tips o förslag!

Bilden togs igår 2014-09-17. Vintergatan syntes svagt i zenith. Väldigt fuktigt, men hade fruns hårfön till hands. Övrig info:
Oguidat med EQ5 Pro, stackat med DSS. Fattigmans koma korrektor, dvs crop och sen mer crop. Lite nivåjusteringar gjorda i GIMP 2.9 (hanterar 16 bitars bilder)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Magnus Gustafsson

Post by VigdisVZ »

Trevlig komposition. Tracking och fokus verkar bra, många skarpa stjärnor utan någon direkt missform. Trevligt och ovanligt objekt du valt också.

Jag har själv bara hållt på i 2-3 säsonger nu, men lite kan jag dela med mig: Du har ett stort blåstick i hela bilden, men klar distinktion i de gula stjärnorna så det borde bara vara att jobba vidare med färgbalans i tex "kurvor". Du har en gradient över bilden som du antagligen kan få bukt med via syntetisk flatbild. Bakgrunden är en smula utfrätt dvs för långt klippt ner mot det svarta, du borde ha ett pixelvärde på ca 20-30 i RGB i bakgrunden för att spara lite av bakgrundsbruset.

Här är en liten video om syntetiska flats för photoshop, kanske något du kan utnyttja i GIMP med lite tur... https://www.youtube.com/watch?v=yTEVMH_WE80
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Magnus Gustafsson

Post by jörgen_jo »

Hej !

Jag tycker du har lyckats bra NGC6946 ligger i det man kallar "zone of avoidance" vilket är nära det galaktiska planet. Det finns andra kända galaxer där tex IC 342 . Galaxerna ser vi genom stoft i vintergatan vilket avsevärt minskar mängden av särskilt synligt ljus. Du har uppenbarligen bra följning inga synliga stjärnspår. Även optiken fungerar bra runda fina stjärnor utan koma ända till kanten.

/Jörgen
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Magnus Gustafsson

Post by ragge »

Kul att se bilder från andra som också är på väg uppför inlärningskurvan. Jag är rätt färsk på det här området och har testat ngc6946 för några veckor sedan, men det blev så kontrastlöst att jag slängde bilderna. I mitt fall var det hög relativ luftfuktighet och liiite månsken, dock ingen stadsbelysning. Men jag har inte gett upp den ännu...
Visst är det fascinerande hur mycket som finns där ute som inte syns för blotta ögat. Om man sedan läser lite om objekten också så kan man kasta tv:n sedan...
/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Magnus Gustafsson

Post by AstroFriend »

Jörgen.
Med IR kan man ju se igenom stoftet delvis, se länken som jag skickade på en annan tråd också.

http://www.astrodon.com/Orphan/astrodon_nir_filters/

Någon som provat denna typ av IR fotografering?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Magnus Gustafsson

Post by megmar »

Tack för feedback alla!
Carl: Kollade videon du länkade till. Tror jag kan greja en syntetisk flat med GIMP även om det blir lite andra handgrepp rent tekniskt. Ska bli kul o prova :good:
Du nämner pixelvärde på 20-30. Minns att jag läst nåt liknande på stargazerslounge från Olly Penrice. Dum fråga, men är det hexadecimalt eller decimalt? I GIMP visas värden både i hex (00-FF för resp RGB) och decimalt och jag vet ju inte hur det är i PS.

Kommer göra ett nytt försök med bilden med följande ändringar:
  • Ytterligare ca en timmes exponering (tycker det är mycket brus)
  • Syntetisk flat
  • Bättre färgbalans
  • Inte så mörk bakgrund
Bilden i galleriet får nog bli kvar, men jag kan ju länka in nya försök här i tråden.
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Magnus Gustafsson

Post by megmar »

Kunde inte låta bli så har gett mig på de tre sista åtgärderna.
Mer data får vänta tills det blir klart väder igen :(

Image

Blev det ändå för mörkt nu?
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Magnus Gustafsson

Post by AstroFriend »

Hej!
På min skärm ser det bra ut, första versionen var lite väl blå i bakgrunden.

Det är säkerligen decimalt som avses med 20-30 och på en skala 0-255. Men det gäller att skärmarna är rätt kalibrerad för betraktaren, just bakgrunden är ju ganska känslig på kalibreringen.

Lycka till med klart väder så du får til fler timmar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”