C/2014 E2 (Jacques) Komet Jacques - Bengt Rutersten

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

C/2014 E2 (Jacques) Komet Jacques - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2014 E2 (Jacques) Komet Jacques
Exponering: 44 x 2s ISO 1600
Fotograf: Bengt Rutersten
Teleskop: Televue NP-101 f/5.4
Kamera: Canon 600d
Kommentar: Komet C/2014 E2 (Jacques).

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: C/2014 E2 (Jacques) Komet Jacques - Bengt Rutersten

Post by timokarhula »

Jag obsade också komet C/2014E2 (Jacques) alldeles nyss (klockan 1:08) med 25x100 kikare. Den var svår att urskilja från den ännu ljusa sommarhimlen. Skattade kometen grovt till magnitud 7 och komadiameter ca 6'. Detta var det tidigaste på säsongen som jag sett en komet med fältkikare från Sverige.

Edit: Jag noterar att jag faktiskt sett en komet en gång tidigare på säsongen med kikare, komet C/2003K4 (LINEAR) den 25 juli 2004 (en natt tidigare än nu) med 20x100 Vixen kikare. Har någon annan sett komet Jacques ännu?

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C/2014 E2 (Jacques) Komet Jacques - Bengt Rutersten

Post by AstroFriend »

Hej Bengt. Kometer är alltid vackra och spännande att observera. Är denna nära sitt maxium nu eller kommer den bli ännu starkare?

Timo, hur går du tillväga när du uppskattar ljusstyrkan på ett ytobjekt som en komet är?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: C/2014 E2 (Jacques) Komet Jacques - Bengt Rutersten

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Även om frågorna inte är riktade till mig så ger jag nedan ett par kommentarer, hoppas det är OK.

Denna komet förväntas i stora drag behålla sin nuvarande ljusstyrka ett bra tag (minst en månad) framåt. Vad som är mest intressant är att positionen på himlen nu snabbt förbättras för vår del, dessutom i takt med att vi får mörkare himmel. Snart kommer den att vara ett enkelt objekt i en liten fältkikare. Både färden på himlen och den förväntade magnitudutvecklingen hittar du om du kollar första inlägget i tråden "Aktuella kometer" här på Astronet. Där ges en länk till sidan "Weekly Information ..." där du kan klicka på kometnamnet och få upp info.

Det finns flera metoder för att skatta kometmagnituder. Den jag särskilt vill nämna går till såhär:

Man fokuserar kometen och memorerar utbredning och ljusstyrka. Sedan går man till en jämförelsestjärna och defokuserar så att stjärnan får samma skenbara utsträckning som den fokuserade kometen hade. Man jämför nu hur ljusstark stjärnblaffan ser ut med hur kometen tedde sig. Upprepa flera gånger. Upprepa sedan med andra jämförelsestjärnor. Gör en slutbedömning av kometens magnitud. Jfr-stjärnornas magnituder hittar man t.ex. i planetarieprogrammet (gratis) Cartes du Ciel eller nätsidor som VizieR.

Edit:
Första inlägget i tråden "Aktuella kometer" innehåller också en länk till IAU:s efemeridsida, så att man får de nödvändiga exakta koordinaterna för kometen vid obs-tillfället ... och några inlägg längre ner finns där också en del tips på hur man fixar till noggranna och praktiska kartor.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: C/2014 E2 (Jacques) Komet Jacques - Bengt Rutersten

Post by Hans Bengtsson »

En sak som kan extra betonas vid visuella kometobservationer, tycker jag, är att man före obs-passet verkligen förser sig med adekvata utskrivna kartor, givetvis med svarta stjärnor på vit botten. Det är ju så himla enkelt idag tack vare IAU:s efemeridsida och AAVSO:s kartmaskin (eller bra planetarieprogram). Allt blir mycket lättare då.

På kartan ritar man ut kometens utsträckning (använd fältstjärnorna som referens!), både koma och centralkondensation och eventuell svans. Sedan kan man i lugn och ro efter obs-passet på kartan mäta parametrar som komans diameter, svansens längd och bredd och positionsvinkel.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C/2014 E2 (Jacques) Komet Jacques - Bengt Rutersten

Post by AstroFriend »

Hej Hans.
Så det är så man kan göra, jämföra med kända defokuserade stjärnor, vad smart! Kanske jag hinner få ihop teleskop och montering så jag kan prova att fota kometen. Tack alla för infon.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: C/2014 E2 (Jacques) Komet Jacques - Bengt Rutersten

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Den metod för skattning av kometmagnituder som jag beskrev ovan brukar kallas Sidgwicks metod. Man kan nog säga att det är den vanligaste. Och jag tycker den fungerar bra på de flesta kometer (mina erfarenheter på området är dock begränsade).

Har också testat att i fältkikare ha kometen fokuserad i ena okularet och stjärnorna defokuserade i andra okularet, och titta omväxlande med ena och andra ögat. Minns dock att jag tyckte det var rätt svårt och ögontröttande, och jag tror inte heller jag kunde defokusera tillräckligt mycket med den kikare jag använde.

Här är en kort artikel om några olika metoder:

http://www.skyandtelescope.com/observin ... rightness/

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C/2014 E2 (Jacques) Komet Jacques - Bengt Rutersten

Post by AstroFriend »

Hej Bengt och Hans.
Tack för all information! Vi är ute och bilar längs västkusten. Just nu är vi i Hamburger sund. Ingen lycka med stjärnklara nätter tyvärr.

Lars o Gunilla
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”