Mitt första astroprojekt (Barn Door)
Posted: 2014-05-12 16:35:01
Hej alla,
På begäran kommer här en beskrivning på mitt rymdforskningslaboratorium (det är vad frugan kallar det för).
Bilderna nedan förklarar kanske det som jag inte kan beskriva i ord. Jag startade med den här byggbeskrivningen http://www.garyseronik.com/?q=node/52, fast det kom senare att bli några smärre uppgraderingar under resans gång.
Som tex :
PAAT (Polar Alignment Assistance Toolkit)
Jag ville ha ett extra gångjärn för att enkelt kunna poljustera i höjdled (i sidled har kamerastativets huvud en inbyggd panoreringsfunktion så där är det lugnt). En skruv lyfter alltså hela plattformen och en fjäder håller den tillbaka mot skruven.
I stället för polsökare har jag en 200mw rödlaser (man tager vad man haver) som enkelt kan kollimeras mot Barn-Door-gångjärnet. Sedan är det bara att sikta rätt... Det svåra är att minnas var NCP är på himlen i förhållande till Polaris, men jag har en bild på detta som jag jämför med i telefonen, för att friska upp bildminnet.
HDPA (Heavy Duty Platform Assembly)
En starkare konstruktion som klarar en D7000 med Tokina 150-500mm f4,5 (en gammal glugg som jag hittade på Ebay). Jag använder kraftiga pianogångjärn i rostfritt med 4 mm sprint. Jag fick banka ihop dem lite för att få bort allt glapp. Men oj vad det svajade, ändå. Så det blev diverse stödpinnar också som tillkommit i efterhand. Svajar lite mindre, men kraven på vindstilla är ändå rätt stora.
AGCP (Adjustable Gravity Center Point)
Beroende på hur jag riktar kameran så skall det gå att få någorlunda balans på Barn-Door gångjärnet, vilket görs med en sk macro-rail som kulleden till kameran sitter på. Man roterar railen och flyttar kulleden tills tyngdpunkten ligger nära och på rätt sida om Barn-Door-gångjärnet.
CTAT (Camera Target Aligning Tool)
Ljussvaga objekt syns inget vidare i kameran, och nacken gillar inte att sikta när kameran tittar högt uppåt, så det fick bli en laser till. Man kollimerar den så att den syns mitt i sökaren på kameran, sedan har jag den som vägvisare på himlen och vet då att kameran är riktad rätt (obs, det blir rätt "annorlunda" bilder om man glömmer att slå av den innan exponering).
RSRS (Rotating Speed Reporting System)
Bygger på en gratis Android-app som heter RPM meter, och den använder telefonens sk proximity sensor som detekterar föremål inom några cm från sensorn. En koppartråd på det stora kugghjulet fungerar som en "visare" för sensorn. Efter diverse tester är det bara att notera vilket "bör-värde" som gäller. Under en fotosession håller man koll på "är-värdet" och justerar vid behov. Jag övervägde stegmotor till detta, men valde ändå den enklaste lösningen (analog).
PEC (är just vad det låter som)
Det visade sig att stjärnorna kunde rita Z-formade spår vilket berodde på att hålet i det stora kugghjulet inte var exakt centrerat. Så jag fick borra upp det och montera ett justerbart nav. Och hur kollar man att det blir bra då (när det är mulet ute) ? Jo, då finns en annan gratis app "AndroSensor", som kan rapportera (och även logga till csv-filer) telefonens samtliga sensorer. Så telefonen fick logga vinkelvridningen (nu med polhöjd=noll). Grafen visar nu skapligt linjärt utfall, och variationerna avviker inte speciellt från "bruset" som syns vid stillastående.
FAVK (Focus Adjustment Vibration Killer)
Ett tillägg som gör det lättare att justera in fokus. Med Live View och max digitalzoom så blir det mindre mekanisk påverkan med denna. Sedan har jag också ett gammaldags hederligt förstoringsglas att titta genom.
EDES (Electrical Dew Enforcement System)
För att motverka kondens så gjorde jag en egen variant av den här : http://www.iceinspace.com.au/63-292-0-0-1-0.html som värmer upp frontlinsen. Lagom styrka blir det med två st dummy-batterier (tomma, noll ohm) i en hållare för 8 st AA-batterier. Men det går alltså att variera effekten med utetemperaturen på det viset.
Som synes så finns en hel del finesser som ännu inte har nått den gängse astro-marknaden ! Jag hoppas nu på en kort sommar så att jag snart får testa detta på allvar.
En enda DSO-bild hann jag med innan ridån gick ned för den här säsongen : viewtopic.php?f=36&t=8754 men den är tagen med en 28-300mm zoom på 300mm 5,6.
Hoppas att det är till nytta för någon annan nybörjare.
/Ragnar
På begäran kommer här en beskrivning på mitt rymdforskningslaboratorium (det är vad frugan kallar det för).
Bilderna nedan förklarar kanske det som jag inte kan beskriva i ord. Jag startade med den här byggbeskrivningen http://www.garyseronik.com/?q=node/52, fast det kom senare att bli några smärre uppgraderingar under resans gång.
Som tex :
PAAT (Polar Alignment Assistance Toolkit)
Jag ville ha ett extra gångjärn för att enkelt kunna poljustera i höjdled (i sidled har kamerastativets huvud en inbyggd panoreringsfunktion så där är det lugnt). En skruv lyfter alltså hela plattformen och en fjäder håller den tillbaka mot skruven.
I stället för polsökare har jag en 200mw rödlaser (man tager vad man haver) som enkelt kan kollimeras mot Barn-Door-gångjärnet. Sedan är det bara att sikta rätt... Det svåra är att minnas var NCP är på himlen i förhållande till Polaris, men jag har en bild på detta som jag jämför med i telefonen, för att friska upp bildminnet.
HDPA (Heavy Duty Platform Assembly)
En starkare konstruktion som klarar en D7000 med Tokina 150-500mm f4,5 (en gammal glugg som jag hittade på Ebay). Jag använder kraftiga pianogångjärn i rostfritt med 4 mm sprint. Jag fick banka ihop dem lite för att få bort allt glapp. Men oj vad det svajade, ändå. Så det blev diverse stödpinnar också som tillkommit i efterhand. Svajar lite mindre, men kraven på vindstilla är ändå rätt stora.
AGCP (Adjustable Gravity Center Point)
Beroende på hur jag riktar kameran så skall det gå att få någorlunda balans på Barn-Door gångjärnet, vilket görs med en sk macro-rail som kulleden till kameran sitter på. Man roterar railen och flyttar kulleden tills tyngdpunkten ligger nära och på rätt sida om Barn-Door-gångjärnet.
CTAT (Camera Target Aligning Tool)
Ljussvaga objekt syns inget vidare i kameran, och nacken gillar inte att sikta när kameran tittar högt uppåt, så det fick bli en laser till. Man kollimerar den så att den syns mitt i sökaren på kameran, sedan har jag den som vägvisare på himlen och vet då att kameran är riktad rätt (obs, det blir rätt "annorlunda" bilder om man glömmer att slå av den innan exponering).
RSRS (Rotating Speed Reporting System)
Bygger på en gratis Android-app som heter RPM meter, och den använder telefonens sk proximity sensor som detekterar föremål inom några cm från sensorn. En koppartråd på det stora kugghjulet fungerar som en "visare" för sensorn. Efter diverse tester är det bara att notera vilket "bör-värde" som gäller. Under en fotosession håller man koll på "är-värdet" och justerar vid behov. Jag övervägde stegmotor till detta, men valde ändå den enklaste lösningen (analog).
PEC (är just vad det låter som)
Det visade sig att stjärnorna kunde rita Z-formade spår vilket berodde på att hålet i det stora kugghjulet inte var exakt centrerat. Så jag fick borra upp det och montera ett justerbart nav. Och hur kollar man att det blir bra då (när det är mulet ute) ? Jo, då finns en annan gratis app "AndroSensor", som kan rapportera (och även logga till csv-filer) telefonens samtliga sensorer. Så telefonen fick logga vinkelvridningen (nu med polhöjd=noll). Grafen visar nu skapligt linjärt utfall, och variationerna avviker inte speciellt från "bruset" som syns vid stillastående.
FAVK (Focus Adjustment Vibration Killer)
Ett tillägg som gör det lättare att justera in fokus. Med Live View och max digitalzoom så blir det mindre mekanisk påverkan med denna. Sedan har jag också ett gammaldags hederligt förstoringsglas att titta genom.
EDES (Electrical Dew Enforcement System)
För att motverka kondens så gjorde jag en egen variant av den här : http://www.iceinspace.com.au/63-292-0-0-1-0.html som värmer upp frontlinsen. Lagom styrka blir det med två st dummy-batterier (tomma, noll ohm) i en hållare för 8 st AA-batterier. Men det går alltså att variera effekten med utetemperaturen på det viset.
Som synes så finns en hel del finesser som ännu inte har nått den gängse astro-marknaden ! Jag hoppas nu på en kort sommar så att jag snart får testa detta på allvar.
En enda DSO-bild hann jag med innan ridån gick ned för den här säsongen : viewtopic.php?f=36&t=8754 men den är tagen med en 28-300mm zoom på 300mm 5,6.
Hoppas att det är till nytta för någon annan nybörjare.
/Ragnar