Solen utan teleskop - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Solen utan teleskop - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen utan teleskop
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 85/1,2
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Detta är troligtvis de fulaste solbilder som någonsin har lagts upp på Astronet men förhoppningsvis platsar de ändå :-)

Efter mina äventyr i trapphuset så ville jag fortsätta att experimentera med solobservationer utan teleskop så jag satte en stor svart kartongskiva över dörröppningen till min studio.
I mitten hade jag gjort ett ca 5mm stort hål och placerade ut en vit kartong som fick agera projektionsduk inne i lokalen på ett avstånd av 330 cm från hålet.
Jag placerade kameran så mycket som möjligt i lod och tog ett stort antal bilder.
Sedan stackade, skärpte och förstärkte jag 26 av bilderna och då började lite mörkare, suddiga fläckar att framträda. De visade sig passa perfekt med de 3 solfläcksgrupper som syns på Solen just nu.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen utan teleskop - Peter Rosén

Post by Peter R »

Så här såg uppställningen ut. Det är fotograferat med en fisheye så perspektivet ser ganska skevt ut men allting är absolut i lod i verkligheten.
Ljusstrålen har jag lagt in för att göra uppställningen tydligare.
Setup-02M.jpg
Setup-02M.jpg (648.03 KiB) Viewed 2632 times
Jag gjorde även mätningar och kom fram till att solskivan var 32 mm och att avståndet från hålet var 3.300 mm.
Om man tar och delar avståndet med diametern så får man 3.300 / 32 = 103,1
Solens riktiga diameter vid ekvatorn anges till 1.392.684 km och avståndet från Jorden till 149.600.000 km.'
Motsvarande kvot blir då 149.600.000 / 1.392.684 = 107,4 vilket ligger mycket nära min observation

/*Peter R
_MG_0237 Measure-2M.jpg
_MG_0237 Measure-2M.jpg (530.44 KiB) Viewed 2632 times
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Solen utan teleskop - Peter Rosén

Post by hansg »

Förnämligt Peter!
Nästa blir ett prisma i strålgången o specktra?
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Solen utan teleskop - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Kul idé. Testade du med olika storlekar av hålet? Med mindre hål borde man väl få bättre skärpa, men bilden blir ju ljussvagare förstås.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Solen utan teleskop - Peter Rosén

Post by Katarina H »

Hej, va fint!! Och jag ser att du just nu frontar på www.spaceweather.com med "MINI-STONEHENGE DISCOVERED IN STOCKHOLM". Fin den också! /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen utan teleskop - Peter Rosén

Post by Peter R »

Förnämligt Peter!
Nästa blir ett prisma i strålgången o specktra?
Vilken bra idé! Undrar om det går att få fram Solens absorptionslinjer och hur det eventuellt påverkas av hålets form och storlek. Kan vara ett projekt för i sommar.
Kul idé. Testade du med olika storlekar av hålet? Med mindre hål borde man väl få bättre skärpa, men bilden blir ju ljussvagare förstås.
Nej, eftersom det fungerade med ett nyckelhål så körde jag direkt med 5 mm men det är som du säger att ett mindre hål fram till en viss gräns ger bättre skärpa och med bättre mörkläggning av lokalen går det säkert att få ett bra resultat.
Jag hade inte tid att göra flera tester just då.

På 80-talet byggde jag en hålkamera med en halv kaffeburk som jag laddade med bladfilm, böjd längst bakkanten. Jag hade tillkerkat ett perfekt runt hål på 0,1mm
På morgonen laddade jag kameran, gick ut och valde motivet med omsorg och tog en enda bild. Exponeringstiden var ca 1-2 minuter och liksom de första bilderna som togs i fotografins barndom så var det sällan några människor som hade stått still tillräckligt länge för att fastna på filmen.
Hej, va fint!! Och jag ser att du just nu frontar på http://www.spaceweather.com med "MINI-STONEHENGE DISCOVERED IN STOCKHOLM".
Tack.
Ja, det var väl en slagkraftig rubrik :D

Return to “Bilder”