M88 - Magnus Nyborg

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

M88 - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Ny bild i galleriet
Objekt: M88
Exponering: 13x3min
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: Skywatcher 190MN
Kamera: SXVR-H694C
Kommentar: En klar natt i fredags med blandade resultat. Teleskopet är nu nära rätt kollimerat, med tajta stjärnor i centrum (vissa av nattens delbilder hade fwhm ~2.0" över 3 minuter), men jag har noterat att bildplanet fortfarande lutar en aning, och guidningen har lite problem i declination med långsam reaktion.
M88-sekvensen var den enda som förflöt helt problemfritt, tyvärr i efterhand så var denna sekvens bara en paus-musik i väntan på att M106 skulle passera meridianen, så sekvensen blev kort - skulla ha tagit dubbelt så lång sekvens, vis i efterhand. Effektiv fwhm 3.1" där bildplanet låg i fokus. Log-stretchad luminans, bin2x2.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: M88 - Magnus Nyborg

Post by MrZ »

Snyggt!
Jag tycker du fångat mycket detaljer! Dock så är bilden(galaxen) en aning mörk enligt min smak. Upplevde även det samma med din tidigare bild på M81.
MVH/Zoltan
Ps är inte detta M108? Du har döpt bilden till M88.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: M88 - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Tack Zoltan,

Du har rätt, och jag tror skillnaden beror på att jag stretchar baserat på när jag tycker bruset blir för uppenbart, och räcker då inte ljuset till så blir bilden aningen mörk. Bakgrundsbruset hos mig är dominerat av stadsljuset, vilket tar överhanden vid ca 30-40 sekunders exponering. När jag väl har allt fungerande kommer jag att leta reda på en mörkare plats. Det är trots allt också bekvämt att fota från tomten medans man sitter inomhus och kontrollerar.

jag stretchade den bifogade bilden ca 60% ljusare, men jag tycker då själv att brusnivåerna är på tok för tydliga - jag hade behövt dubbla sekvensen, för att få den stretchnivån bra. Samma har det varit med alla mina bilder så långt, inklusive M81 där jag försökte med 3.5tim för att komma över puckeln. Du får gärna kommentera hur du upplever den.
M108-m2n-LRGB2.jpg
M108-m2n-LRGB2.jpg (834.49 KiB) Viewed 2219 times
Med vänlig hälsning,
Magnus
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: M88 - Magnus Nyborg

Post by MrZ »

Hej Magnus,
Jag förstår precis vad du menar med ljusstyrkan vs bruset. Tycker själva galaxen är bättre i den senare versionen men på grund av det ökade bruset I bakgrunden kanske första är ändå bättre bild som helhet.
Den behöver nog fler exponeringar om du skall kunna stretcha mer.

Sedan tycker jag att stjärnorna börjar bli lidande i din senare version, personligen gillar jag dem med mer färg och inte över exponerade. Därför kör jag med masked stretch i Pixinsigt. Senare i Photoshop om jag drar på lite ljusstyrka och/eller kontrast så brukar jag göra det med ”stjärnmask” med vilken jag skyddar stjärnorna. Men detta är nog en smak sak.

Apropå mask, du kanske kan prova stretcha bara galaxen med mask…

MVH/Zoltan
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: M88 - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Tack för synpunkterna, jag misstänker att vi har ungefär samma preferens, men aningen olika tillvägagångssätt och framförallt bildbehandlingsverktyg.
jag kommer testa andra verktyg i takt med att jag hinner lära mig dom, men än så länge använder jag bara MaxImDL (som jag kan väl sedan tidigare). Fokus just nu är att få utrustningen trimmad, och experimentera mycket. synpunkter tar jag gärna emot.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Return to “Bilder”