Jupiter - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

Jupiter - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 140 fps @ 3 minuter
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: Äntligen bra seeing! Här har jag bildbehandlat och lägger upp mitt allra första försök med min nya monokroma planetkamera! Kameran är ihopkopplad med ett Xagyl filterhjul och Baader LRGB set. Jag använde enbart RGB för ta denna bild, jag satte upp en sekvens i Firecapture där filtren byts automatiskt efter 50 sekunder. Det resulterade i 3 filmer med totalt 20600 bildrutor vilket är mycket imponerande! På 20 sek så har 1 gigabyte data skrivits på hårddisken!

Jag sammanfattar min utrustning här.
Cave Astrola 8" f/8 1600 mm brännvidd.
ZWO ASI120MM CMOS monokamera 75% peak QE
Baader RGB
Xagyl ASCOM filter hjul.
Televue 2,5x Powermate + T-ring (vilket ger ca 4000 mm brännvidd)
Skywatcher EQ6

Det blir 0,193 pixlar per bågsekund sampling! :)

95% av all bildbehandling är gjord i Castrator, Registax 6.1 och en liten sväng in i PS CS6. Bilden är ej uppskalad.

För er som funderar på att köpa en ZWO120MM kamera, se till att ha snabb USB2.0 buss som verkligen hänger med, det gör inte riktigt min dator som är 3 år gammal.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
pesa

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by pesa »

mkt bra resultat,imponerande!
Xavier

Post by Xavier »

Imponerande resultat verkligen, tror du att du kan fånga månarnas skugga med din uppsättning?

Annars 1 gb på 20 sek låter gränsfall för usb 2. Har inte kameran usb 3 eller firewire?
Flaskhalsen kunde också vara disken, vilken bus använder den? Och är själva disken ssd eller roterande?

Hur som helst ser jag fram emot din Saturnus :)

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
stoffe

Post by stoffe »

Att fånga månarnas skuggor är inga problem, det kan man göra med vilken webbkamera som helst. Skuggorna måste dock hamna på planetskivan :good:

Kameran har inte firewire och fungerar inte i min laptops USB3.0 uttag heller för den delen. Jag har sysslat med firewirekameror en hel del då föreningen äger en och jag har ett lånat exemplar från min vän J.Warell här på forumet. En sak är säker, jag kommer aldrig någonsin köpa ett firewire tillbehör i hela mitt liv för det är inte värt alla problem som de medför om man inte lyckas pricka perfekt med rätt chipset på kontrollerkortet, rätt spännning osv osv. Den firewirekameran som jag lånat har jag dock lyckats lösa nästan alla problem med men det tog lång tid för mig. Den ZWO kamera som jag har nu fungerar utmärkt i en USB2.0 port om moderkortet inte sätter begränsningarna. Hårddisken är en 400 gigabyte IDE hårddisk och är långt ifrån begränsande. Ett skrivtest i Firecapture visade någonstans på 400-500 mb/s i skrivhastighet.

Här är mer information om kameran.
http://www.zwoptical.com/Eng/Cameras/ASI120/index.asp

Saturnus har jag ingen filmsnutt på ännu, men Mars däremot! Mars gick att klämma upp i 215 fps, dvs i max framerate som kameran klarar 8)

Tack för kommentarerna hittils, alltid kul när man känner att man lyckats :good:
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Bra jobbat stoffe!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Xavier

Post by Xavier »

stoffe wrote:Att fånga månarnas skuggor är inga problem, det kan man göra med vilken webbkamera som helst. Skuggorna måste dock hamna på planetskivan :good:
Aha, jag tänkte mer om det faktumet att man egentligen stackar många frames gjorde att skuggorna ser suddiga ut...
stoffe wrote:Den ZWO kamera som jag har nu fungerar utmärkt i en USB2.0 port om moderkortet inte sätter begränsningarna. Hårddisken är en 400 gigabyte IDE hårddisk och är långt ifrån begränsande. Ett skrivtest i Firecapture visade någonstans på 400-500 mb/s i skrivhastighet.
Wow! 400 Mb/s är en riktig bra siffra, däremot USB 2.0 ger bara 480 mbps vilket blir 60 Mb/s vilket om man räknar med lite protocol overhead osv hamnar på max 50 Mb/s. 1 Gb i 20 sek blir 51 Mb/s så som sagt, är det lite gränsfall för USB 2.0 men antagligen använder dem den har typen av interface för att kunna pressa ner priserna på kameran... Det viktiga är att man får bra med fps antar jag och du verkar få det iaf!
stoffe wrote:Här är mer information om kameran.
http://www.zwoptical.com/Eng/Cameras/ASI120/index.asp

Saturnus har jag ingen filmsnutt på ännu, men Mars däremot! Mars gick att klämma upp i 215 fps, dvs i max framerate som kameran klarar 8)

Tack för kommentarerna hittils, alltid kul när man känner att man lyckats :good:

Hehe, som jag sa ser fram emot din Saturnus :)

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
stoffe

Post by stoffe »

För att få en riktigt bra bild på Saturnus så bör den stå högre upp på himlen än den gör denna vinter, men visst går det att fota planeter som står lågt. Men man får brytningsfel i atmosfären vilket går att kompensera bort hjälpligt med ett dispersionsfilter, det ska ej vara ett fast dispersionsfilter utan ett helt och hållet ställbart som möjligör att man kan kompensera för färgfelet hela kvällen, man vrider filtret manuellt under kvällens gång. Jag äger inget sådant filter och de är väldigt dyra dessutom, de ser ut som en liten barlow med en eller två spakar på.

Jag hade saturnus i synfältet i fredags men.. Ett träd kom i vägen precis när jag skulle trycka på record... Jag väntade visst för länge för att inte saturnus skulle ligga precis över bostadshuset. Ett nytt försök i helgen kommer att ske om det är stjärnklart dvs. Dessutom hade jag bara LRGB filter set i. Jag har nu ett 742 IR planetfilter som jag kommer att lägga som Luminans. Om jag får ett bra resultat med mina försök så kommer jag garanterat att publicera en bild här på Astronet :good:

Nåväl, Jupiter blev ju bra i alal fall 8)

ZWO kameran maxar min USB2.0 buss totalt :)
utas

Post by utas »

Hej, Stoffe!

Jag tycker att du har lyckats väldigt bra med hela din setup och fått till en fin bild på Jupiter!
Det där med sekvenstagningar och motorfokus, är rena "Grekiskan" för mig... -tror du vinner mycket på det, inte minst vid filterbyte, då du slipper skaningar och värmepåverkan. -Jag fattar nada av dataprogrammerande, du skulle kunna få visa mig lite nästa gång du kommer till ön!
Det lär iaf. bli fler kanonresultat när seeing och väder är med dig framöver!

Du har fått till en väldigt "ren" bild, utan lökringar och annan skräp.
Jag vet hur mycket energi och tankearbete du lagt på din setup, så bra jobbat! :good:

//Roger
stoffe

Post by stoffe »

Bilden är uppdaterad, den såg lite mörk ut. Med lite trixande i PS så fick jag även fram lite fler blåa detaljer i det stora vita bandet i mitten.

Nja så svårt är det faktiskt inte med automatisk sekvenstagning, det jag vill säga är att det inte alls är så svårt eller krångligt att planetfota med en monokamera. Det gäller att prylarna bra intrimmade bara. Jag ställer bara fokus i rött och trycker på "record" så sköter datorn resten, byter filter åt mig och gör allt automatiskt. Ingen programmering med skript osv behövs heller, man klickar bara i vad som ska hända i rgb sekvensen eller hur man nu valt för filter och filterordning.

Jag vet att många med TIS kameror har problem med lökringar, det verkar som det är något som de kamerorna hittar på. För mig stod valet mellan QHY5L-II eller ZWO ASI120MM.

Min hembyggda "steampunk" fokuserare hänger lite när jag kopplar på kameran, så jag har kompenserat för det genom att kollimera med ungefär samma vikt som kameran har och centrerat punkten i ringen med min hemgjorda chesire. Sen har jag kontrollerat hur kollimeringen blev på sensorn oxå med defokusering, det såg bra ut så jag rörde inget.

Jag har alltså enbart bytt kameran till en med 3,75 micron pixlar istället för min förra kamera med 5,6 micron pixlar. Så här mycket större blev Jupiter enbart pga av kamerabytet!

Denna bild som ligger överst i denna tråd.
Image

Min bästa Toucam bild innan jag äntligen köpte en bättre kamera.
Image

Jag skulle komma upp i något högre bildskala om jag monterade allt i denna ordning.
Filterhjul -> Powermate -> ASI120MM

nu har jag
Powermate -> Filterhjul -> ASI120MM

Filterhjulet är 19 mm tjockt. En 2,5x Powermate för minskar bilden med avståndet.
Image
gunnar

Post by gunnar »

Hej
Jag tycker mig se fina detaljer, bra stoffe!
stoffe

Post by stoffe »

Tack Gunnar!

Jag bifogar även bild från grön kanal från råfilmen. detta kan bli riktigt intressant! Nästa steg är att lära sig WinJupos och filma i 15 minuter, derotera planeten och sedan göra en stackad bild. Jag ska sänka gainen till nästa gång, det är väl brusigt, dock inga artefakter.
Attachments
rstax.jpg
rstax.jpg (428.54 KiB) Viewed 5329 times
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe, vilket lyckat första försök, och det med din gamla 45 åring till Teleskop. Vissa saker hänger med, presterar kanske till o med bättre fastän den snabba teknikutveckling vi har.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Suverän Jupiter.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Return to “Bilder”