HAT-P-3 exoplanet passage

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

HAT-P-3 exoplanet passage

Post by Starsoft »

I kväll såg himlen ut att kunna bli klar så därför passade jag på att försöka mäta en passage av en exoplanet, samma objekt som förra gången jag provade, HAT-P-3. Men den här gången är tiden för passagen lämpligare så jag räknar med att kunna få med hela passagen och en timmer före och efter. Jag använder ett rött filter, kör med en aning oskärpa och undviker därför att bottna bildsensorn som jag gjorde förra gången när seeingen blev bättre under kvällen. Jag gjorde nyss en snabb analys av de tio första 60s exponeringarna och RMS värdet ligger på 5 mmag, viket är rejält mycket bättre än förra gången jag detekterade den här passagen.

För 20 minuter sedan var det enlig förutsägelserna första kontakt så om en liten stund ska jag titta om ljusstyrkan har sjunkit som den ska.

Om förhållandena håller i sig så kan jag jämföra den här passagen med den tidigare och göra en hygglig beräkning av planetens omloppstid. En hel del annat intressant bör också gå att få fram ur mätdatat om jag fuskar och använder massorna för stjärnan och planeten som beräknats av proffs med hjälp av spektroskopi.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: HAT-P-3 exoplanet passage

Post by Starsoft »

Och så kom molnen...

Det börjar också bli väldigt påtagligt att nätterna nu snabbt blir kortare, med lite oflyt med molnen den närmaste nymånen kan det här vara säsongens sista fototillfälle. Även om det går bra att utföra fotometri även under en halvljus himmel så blir nätterna framöver för korta för att jag ska kunna mäta planetpassager. Jag får ägna sensommaren och hösten åt att bygga mitt nya obs och trimma in den nya utrustningen i stället, alltid trevligt att kunna göra det utan att frysa sönder fingrarna.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Observationer”