Page 1 of 4

NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-14 21:54:45
by thanders
Nu har den kommit; Bibehållen utväxling, ingen mekananisk bearbetning krävs.

http://rowanastronomy.com/productsa2.htm#heq6beltkit

Fanns tidigare bara för HEQ5, men såg så bra ut att jag väntade på en NEQ6-version.
La en order direkt. Fler är kanske intresserade?

/Thomas

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-15 07:52:48
by perfrej
Jaaaa! Och med spännrullar så man slipper fila sönder monteringshuset! Tjo! ;)

/per

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-15 08:40:15
by Corpze
Ser strålande ut, bara att ruska fram nya SKF-lager så är man i hamn sen :)

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-15 10:25:53
by Tompa
Riktigt intressant. Det jag funderar över är drivremmarnas livslängd, hur länge kan man räkna med att de håller?

/Tomas W

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-15 10:43:23
by Starsoft
Hej

I bilmotorer brukar dom bytas efter 10 000 mil :D

Anders

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-15 11:12:53
by stoffe
Jag hörde om en Volvo 940 där ägaren (en kompis farsa) bara fyllt på olja och inte behagade sig att byta kamrem på närmare 20 000 mil. Det gick det med, anledningen till att man vill byta i tid är för att ett rembrott kan skada motorn vilket kan bli dyrt. Dessutom blir man stående någonstans där man absolut inte tänkt att ställa bilen. På en EQ6a så borde monteringen bara bli lös i någon av axlarna. Iof så kan teleskopet slå i piren eller stativet med en smäll vid ett rembrott. Nu är det inte ens i närheten av samma belastningen och inte heller lika grova remmar på en EQ6a som på en Volvo 940 men ändå finns där en liten likhet.
Jag tror inte att man ska oroa sig för rembrott i första hand, man kan ju faktiskt ta och kontrollera remmarna med jämna mellanrum om man känner sig orolig. Vaddera piren oxå så smällen blir mjuk :good:

Nåväl, varför byter man till remdrift föresten? Minskar det periodiska felet? Monteringen borde bli tystare? Glappet blir mindre?

Någon som testat remdrift i fält?

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-15 11:41:23
by Corpze
Med en bra balansering så blir det ingen smäll ;)
Fast man skall väl ha en aningen "east-heavy" balanserat?

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-15 11:55:02
by thanders
stoffe wrote:... På en EQ6a så borde monteringen bara bli lös i någon av axlarna. Iof så kan teleskopet slå i piren eller stativet med en smäll vid ett rembrott. Nu är det inte ens i närheten av samma belastningen och inte heller lika grova remmar på en EQ6a som på en Volvo 940 men ändå finns där en liten likhet.
Jag tror inte att man ska oroa sig för rembrott i första hand, man kan ju faktiskt ta och kontrollera remmarna med jämna mellanrum om man känner sig orolig. Vaddera piren oxå så smällen blir mjuk :good:

Nåväl, varför byter man till remdrift föresten? Minskar det periodiska felet? Monteringen borde bli tystare? Glappet blir mindre?

Någon som testat remdrift i fält?
Nu är det inga stora belastningar på remmen, snarare blir det åldern som tar ut sin rätt med ev. uttorkning och sprickor. En rem av god kvalitet borde hålla i minst 10år. AZ-EQ6 har remdrift.

Vid ett rembrott blir monteringen inte lös. Konstruktionen med snäckskruv och snäckhjul är ju självhämmande och remmen sitter före.

Remdrift minskar glappet och gör monteringen tystare. Jag tror däremot inte att det periodiska felet påverkas märkbart, men om det skulle göra det är påverkan till det positiva.

/Thomas

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-15 12:33:29
by stoffe
Nej just, det är inte snedskurna snäckväxlar i EQ6an, hade för mig det. Det går nämligen att vrida sådana baklänges om de är gjorda på ett speciellt sätt.

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-15 13:24:25
by Tompa
Då avskriver jag rembrottsångesten :green:

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-15 14:28:56
by Init4theimaging
Synd att jag inte kände till detta kit när jag köpte mitt...
Remmarna behöver verkligen styr-rullarna ;)

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-16 12:49:30
by thanders
Fick just mejl att modifieringssatsen är skickad. :D
Snabb expediering. Återstår att se hur lång tid posten behöver.

/Thomas

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-18 17:51:59
by thanders
Corpze wrote:Ser strålande ut, bara att ruska fram nya SKF-lager så är man i hamn sen :)
Byter till SKF-lager på snäckskruvarna också. Orginallagren sägs vara av dålig kvalitet.
Vilket fett ska man använda?

/Thomas

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-18 18:28:16
by Corpze
Litium har jag hört, något som går bra i sträng kyla skall det iaf vara...

Re: NEQ6 modifieringssats till remdrift

Posted: 2013-11-18 18:45:13
by thanders
Corpze wrote:Litium har jag hört, något som går bra i sträng kyla skall det iaf vara...
Litium har jag också hört. Vilket märke av god kvalitet? Var finns det att köpa?

/Thomas