De närmaste månaderna kommer Andrea Dupree studera AG Dra med röntgensatelliten Chandra och Hubble Space Telescope. Den symbiotiska AG Draconis är normalt sett en ganska stillsam variabel - åtminstone de gångerna jag följt den - som rör sig lite oregelbundet några tiondelar upp och ner runt tionde magnituden, men med ganska långa mellanrum poppar den upp till åttonde magnituden.
Som stöd för de satellitbaserade spektroskopiska studierna vill Dupree ha hjälp från amatörastronomer och efterfrågar därför visuella skattningar och filtrerade fotometriska mätningar, att rapporteras till AAVSOs databas. Mer detaljer här.
/Gustav
Observationskampanj: AG Dra
Observationskampanj: AG Dra
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
-
- spamtest: JA
Re: Observationskampanj: AG Dra
AG Dra är verkligen en rolig stjärna att följa visuellt, man kan aldrig i förväg veta vad som ska hända. Under perioden 16 september 1990 - 19 maj 1994 gjorde jag 23 skattningar av stjärnan, alla hamnade på magnitud 9.8 - 10.0.
Men så hände något. Den 28 maj 1994 skattade jag magnituden till 9.6. Skillnaden mot 9 dygn tidigare var visserligen bara 0.4 magnituder men jag bedömde den som signifikant, och jag minns att jag meddelade till The Astronomer att AG Dra troligen hade påbörjat ett utbrott. Tre dygn senare fick jag magnitud 9.4. Efter ett sommaruppehåll kunde jag den 19 juli konstatera att stjärnan blivit ytterligare ljusare, magnitud 8.2.
Detta blev början på en mycket aktiv period för AG Dra, där de olika utbrotten avlöste varandra. Kurvan nedan är hämtad från AAVSO och visar visuell magnitud åren 1990-99. Röda markeringar är 5-dygns-medeltal och blå markeringar är mina obsar.
m v h
Hans Bengtsson
Men så hände något. Den 28 maj 1994 skattade jag magnituden till 9.6. Skillnaden mot 9 dygn tidigare var visserligen bara 0.4 magnituder men jag bedömde den som signifikant, och jag minns att jag meddelade till The Astronomer att AG Dra troligen hade påbörjat ett utbrott. Tre dygn senare fick jag magnitud 9.4. Efter ett sommaruppehåll kunde jag den 19 juli konstatera att stjärnan blivit ytterligare ljusare, magnitud 8.2.
Detta blev början på en mycket aktiv period för AG Dra, där de olika utbrotten avlöste varandra. Kurvan nedan är hämtad från AAVSO och visar visuell magnitud åren 1990-99. Röda markeringar är 5-dygns-medeltal och blå markeringar är mina obsar.
m v h
Hans Bengtsson