Jupiter med månar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter med månar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: 4 observationskvällar på årets 4 första dagar. Sedan har varje observationspass hastigt avbrutits när molnen har rullat in men det är ändå betydligt mer än under hela andra halvåret 2012.
Jag hade trevligt besök av Morgan Fröwall igår kväll och himmeln var fantastisk för att vara Stockholm både i fråga av transparens men också stabilitet.
Jag avslutade kvällen på Jupiter och bilden var rekordstilla när inte vinden tog tag i teleskopet. Första gången dessutom som de gröna och blå filtrena gav lika bra resultat som det röda. Jag fick låna ett IR filter av Morgan men det gav lite sämre resultat kanske på grund av den ökade gain och längre exponeringstid jag var tvungen att tillämpa. Synd att molnen avbrött fotosekvenserna lite för tidigt.

Månarna är fotograferad kl. 22:29:15 och sedan har jag satt ihop planeten med (RGB)-R-G-B som togs lite senare.

Den röda stjärnan nedanför Io till vänster syntes också i min förra bild http://astronet.alderaan.nu/view_image. ... mode=large .

Norr är uppåt och tiderna är i lokal tid. Fotograferad med en 2,5x Televue Powermate.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu är jag klar med att sammanställa bilderna av Jupiter genom olika filter.
De är tagna mellan 22:38 och 23:06. Syd är uppåt i denna sekvens.

/*Peter R
Jupiter 130104-3M.jpg
Jupiter 130104-3M.jpg (164.64 KiB) Viewed 1877 times

Return to “Bilder”