Ha teleskop utomhus?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Ha teleskop utomhus?

Post by Corpze »

Tjena, bor lite trångt just nu och har funderat på att ha montering samt tuberna monterade under en pressening ute på balkongen som är under tak, skulle detta medföra några risker, kondens, korrision etc.?

MVH
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Ha teleskop utomhus?

Post by Lars L »

Vet att Lasse Z hade sitt C-14 under en längre period på balkongen, innan han permanentade.
Det fungerade utmärkt - möjligen lite trångt och uppseendeväckande!
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: Ha teleskop utomhus?

Post by Måns »

Hej, jag har teleskopet ståendes permanent utomhus. Vilket är under bara en pressening. Jag har inte märkt av någon försämring på något plan. Just nu har det stått ute sedan i augusti. Det är väldigt skönt att bara dra igång och slippa att montera det varje gång.

MVH Måns
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Ha teleskop utomhus?

Post by Corpze »

Har monterat upp allt på balkongen nu, hoppas på bra väder nu bara :P Elektroniken i monteringen antar jag också ska klara sig bra?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: Ha teleskop utomhus?

Post by Måns »

Jo, sen var det ju det där med väder... :P Elektroniken har klarat sig bra i monteringen, dock tar jag alltid in övrig elektronik (kamera, handkontroll och dator mm) när jag inte använder grejerna.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Ha teleskop utomhus?

Post by Lazze »

Jo, som Lars L skrev så gick det bra för mig att ha teleskopet under en presenning på min inbyggda balkong, men jag satte upp en hel del fästen för att kunna montera presenningen så ingen del vidrörde teleskopet. Allt för att undvika fukt på tub och kamera.
På grund av värmen från huset så var det alltid ett par grader varmare inne på balkongen än det är utanför så det blev både bra ventilation och värme.
Sen var jag tvungen att montera presenningen så den blev sträckt. Annars fick vinden tag i den och blåste upp den som en spinnaker med följd att fästena snart revs bort.

Det funkade helbra som skydd både åt teleskop, kamera, montering och elektronik, men tempskillnaden mellan balkong och utsida gjorde att jag sällan hade bra seeing. Men det var inte mycket att göra åt.

/Lasse

Return to “Teleskop allmänt”