T Tauri-projekt
T Tauri-projekt
För den som är intresserad av samarbete med fackastronomer finns det ett projekt för att studera T Tauri-stjärnor på gång. Astronomer vid University of Exeter efterfrågar observationer av en handfull T Tauri-stjärnor.
Den mer intensiva datainsamlingen sker nästa höst, men redan nu vill man få igång amatörernas övervakning av variablerna. Några av dessa är ljusa, som RY Tau, som ofta är av magnitud 9 eller 10 och därmed observerbar i ett litet amatörteleskop.
Man vill undersöka stjärnornas variabilitet på såväl längre som kortare tidsskalor, så därför är både tidsserieobservationer och mindre frekventa observationer välkomna. Man noterar att såväl visuella skattningar som filtrerade CCD-obsar efterfrågas. I dagsläget är tre objekt utvalda: RY Tau, DN Tau och DR Tau, ytterligare några tillkommer senare.
Kartor kan hämtas från AAVSOs kartplotter och observationerna rapporteras till AAVSOs internationella databas (och SVO!).
Läs mer här.
/Gustav
Den mer intensiva datainsamlingen sker nästa höst, men redan nu vill man få igång amatörernas övervakning av variablerna. Några av dessa är ljusa, som RY Tau, som ofta är av magnitud 9 eller 10 och därmed observerbar i ett litet amatörteleskop.
Man vill undersöka stjärnornas variabilitet på såväl längre som kortare tidsskalor, så därför är både tidsserieobservationer och mindre frekventa observationer välkomna. Man noterar att såväl visuella skattningar som filtrerade CCD-obsar efterfrågas. I dagsläget är tre objekt utvalda: RY Tau, DN Tau och DR Tau, ytterligare några tillkommer senare.
Kartor kan hämtas från AAVSOs kartplotter och observationerna rapporteras till AAVSOs internationella databas (och SVO!).
Läs mer här.
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
- Robin Andersson
- spamtest: JA
Re: T Tauri-projekt
Det låter spännande, Tau börjar ändå närma sig att bli observerbar ifrån min balkong, och kampanjer, likaväl som de bortglömda mirorna, är alltid lite mer drivande tycker jag.
Mvh
Robin
Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Jag har tänkt göra lite robot-observationer av de här stjärnorna. T Tauri-stjärnor är inget jag ägnat mig åt förut, så det kan bli kul att följa ett begränsat antal i ett sånt här projekt och se vad de hittar på. Första bilderna på RY Tau kom inatt, V=10.77 fick jag.
Thomas Karlsson
Jag ska också försöka haka på programmet så smått; har inte heller direkt hållit på med T Tauri-stjärnor, så det kan bli lärorikt.
/Gustav
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
Då är vi rörande överens
Har lagt 3-4 obsar på T Tauri obj.
Riktigt intressant typ.
/P

Riktigt intressant typ.
/P
Vad bra! Ska bli spännande att se vad vi får fram.
/Gustav
/Gustav
Tänkte också ge mig på dessa, med eget teleskop. Väääääntar bara på vädret...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Vad kul, du med!
Ack ja, vädret, detta väder ...
/Gustav
Ack ja, vädret, detta väder ...
/Gustav
- Robin Andersson
Vädret känns snart som ett skämt!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
-
Vädret har inte varit helt optimalt den senaste tiden. Nedan ser vi medelmolnigheten kvällstid i Göteborg dygn för dygn hittills under november 2012. Det är timvisa värden 18:00 - 23:00 UT som använts för att få fram diagrammet. De tre hyggliga kvällarna 12, 15 och 18 november är också de som jag använt för att göra en del variabelobservationer.
mvh
Hans Bengtsson
mvh
Hans Bengtsson
Intressanta uppgifter om molnighet! Man blir lite nyfiken - kommer den från SMHI? Vid vilka stationer i Sverige görs sådana mätningar? Hur görs dom - all-sky kamera i infrarött, satellitfoton i infrarött eller något annat?Hans Bengtsson wrote:Vädret har inte varit helt optimalt den senaste tiden. Nedan ser vi medelmolnigheten kvällstid i Göteborg dygn för dygn hittills under november 2012. Det är timvisa värden 18:00 - 23:00 UT som använts för att få fram diagrammet. De tre hyggliga kvällarna 12, 15 och 18 november är också de som jag använt för att göra en del variabelobservationer.
mvh
Hans Bengtsson
Jag antar att någon någon gång kollat på sådana data för att hitta den optimala platsen eller regionen för optisk astronomi i Sverige, vad gäller molntäcke på natten, beräknat över flera års data.
/Gustav
-
Data bygger på en avancerad SMHI-metod som heter mesoskalig analys (Mesan). För en önskad longitud och latitud kan man för varje timme få olika parametrar, t.ex. molnighet i procent. Molnmängden baseras i huvudsak på automatisk tolkning av satellitbilder. Brukar stämma mycket bra.
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson
AAVSOprojektet med T Tauri-stjärnor, som några av oss deltar i, har nu löpt ett tag och det kan kanske vara av intresse att notera att fackastronomen bakom projektet, Darryl Sergison vid University of Exeter, är mycket nöjd med influtna observationsdata.
/Gustav
/Gustav