För min del så började jag helt bakvänt genom att bygga en altan på 35 kvadratmeter och när väl altan var klar gräva och gjuta fundament till piren.
Anledningen till varför det blev så var att jag tvungen att hinna klar med altanen till min brors bröllop då middagen skulle serveras på min altan efter vigseln.
När jag väl kom igång med att gräva märkte jag ganska snart att gräva ett djup hål från en altan som står 35cm ovan marken inte var det lättaste. Därför blev hålet knappt 90cm djupt där jag bokstavligen stod på huvudet i hålet för att få upp de sista jordresterna innan gjutningen.
Eftersom jag inte hade måttet på piren då jag byggde altanen så chansade jag på avståndet mellan reglarna där fundamentet skulle vara där och det visade sig att jag hade 4cm till godo för att inte reglarna inte skulle vara i vägen för fundamentet. Totalt blev fundamentet på ca 400kg så jag hoppas det ska hålla min pir på plats.

Bild på den nedre delen av piren som är tillverkad av Altair Astro i England.
Eftersom piren är ihålig går det att fylla den med sandsäckar för större tyngd och mindre resonans i godset.

Här har den övre delen av piren kommit på plats samt piradapter till min HEQ5-Pro.

Närbild på Pirplattan som sitter fast med fyra stycken M12 bultar mot pirröret.
Med bultarna som klämmer fast mot pirröret gör det lätt att justera in den exakta norr riktningen på pirplattan.

Min HEQ5-Pro monterad på piern.... ser lite löjligt ut i jämförelse med piren.

Det som är kvar är att bygga upp trallen kring piren med ett löst lock som jag kan sätta dit på sommaren då jag vill använda den delen av altanen till något annat.