Saturnus - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 1/30 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Hej.

Här är RGB -versionen från 12/04/18.
Tyvärr hänger inte blå och grön kanal med riktigt vad gäller bildkvalitet och tål inte samma "vässning" som den röda kanalen.

Snabb, rättfram bearbetning i Registax 5.1, milt behandlad med wavelets. Slutbehandling i PS CS3.

Ringarna är som synes mycket ljusstarka vid opposition och bandningen framträder bra.

2000 bildrutor per färgkanal stackade.

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jwarell

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by jwarell »

En fantastiskt bra bild som man blir väldigt glad av att se! Utmärkt kontrast, tydliga zoner och bälten, skarpa ringar. Även om inte färgbalansen är perfekt så ser man klara färgskillnader mellan de ljusa zonerna, med en väldigt gul ekvatorialzon. Kan du visa alla kanaler i en bild? Bilden är sås karp att man inte märker av att den var på 22 graders höjd. Synd att den står så otroligt lågt nu ett tag framöver, har tyvärr träd i söder så kan inte fånga den. Hoppas du får till fler fullträffar innan sommarljuset tar över!

Mvh Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
gost

Post by gost »

Vackert Roger! Jag har nu länge suttit och studerat bilden och det är fantastiskt vilka detaljer du fått med i denna bild.
Peter R

Post by Peter R »

Grattis till en väldigt fin bild. Är den tagen från din balkong?
Jag har själv inte fått till någon bra bild på Saturnus på flera månader trotts många försök. Turbulensen har alltid ställt till det men det finns några chanser kvar.

/*Peter R
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Vacker bild med fin kontrast och färger. Fina band du har fångat.
utas

Post by utas »

Tackar för vänliga kommentarer!

Jag lyckades få med mer detaljer än jag förväntade mig när jag började plåta, med tanke på moln och turbulens. För en gångs skull, jobbade naturen med mig, istället för mot mig! Precis när planeten passerade meridian på 22 grader, avtog turbulensen till acceptabel nivå samtidigt som molnen tillfälligt avlägsnat sig. Denna paus räckte till att plåta R, G & B kanalerna i två minuter vardera. Sedan tjocknade himlen till totalt! Eftersom molnen kom och gick, kunde jag studera molnens inverkan på bildkvaliten i ca: 1 timme. Kom fram till att precis innan en molnbank närmade sig, blev seeingen märkbart bättre, för att precis innan molnen passerade planeten bli ordentligt upprörd. Sen tog det ett par minuter efter att molnen passerat, tills luften blev stabilare igen. Och ett par minuter innan nästa molnbank dök upp, blev seeingen riktigt bra igen... Så höll det på, vilket resulterade i att jag har en massa ofullbordade R G B -set från den natten. Men som sagt, en sista hjälp på traven utav fru fortuna gav mig ett komplett R G B -set!

Angående färgbalansen, kan jag inte yttra mig vad som är 100% rätt eller fel, då jag är lätt färgblind! Jag brukar mäta med färtgstickan och justera så att ekvatorialzonen går åt det gula hållet, brukar funka något sånär iaf. I övrigt har jag bara lagt ihop vad kameran fångat, med lätt utjämning mellan färgkanalerna i Registax och sedan i PS CS3. Den atmosfäriska refraktionen och den ökade mängden atmosfär som skall penetreras vid låg altitud inverkar menligt på främst blå kanal är min uppfattning. Färgbalans är också något väldigt subjektivt, går att utröna efter otaliga debatter på bla. CN:s "solar system" sektion. Jag la ut den här bilden där med, och fick beröm för just "great colours"...
Det går inte heller att justera in bilden efter "hubble -standard" eftersom saker händer med färgerna på väg genom atmosfären. I alla fall inte med mitt halvkassa färgseende.. :D Jag tycker att bilden visar ungefärligt hur jag upplever Saturnus genom okularet. Har inte "Saturerat"eller "hue:at" något i PS, bara utjämnat nivåerna mellan kanalerna och lagt ihop dem.

Ja, nu gäller det att vara på hugget och fånga Saturnus sista framträdanden i rampljuset innan den försvinner för gott, ner i "soppan". Räknar med in i halva Maj iaf. Nästa säsong, stannar den på 18 grader tror jag, då blir det än jäkligare!

Tråkigt med träden, Johan.. -men... kan du inte smyga ut med motorsågen och rätta till trädproblemet..? :D

Mvh, Roger.
Grinde

Post by Grinde »

Precis när jag lyckats tämja suget efter att börja planetfota, så dyker en sån här bild upp. Vilka detaljer!! Mkt bra jobbat, snyggt och varsamt behandlat, grattis!
utas

Post by utas »

Hej igen.

Peter: Bilden är tagen från min numera ytterst "astrings -vänliga" balkong. Jag inbillar mig att jag slipper en del markvärmestrålning och låghöjdsturbulens genom att komma upp från backen. Har inte märkt några försämringar iaf! Jag har redan haft stor nytta av min balkong, tex.vid detta tillfälle, den 18/4, hade jag aldrig funderat på att ge mig ut i bushen med all utrustning, då molnen kom och gick som de gjorde. Nu blev det en chansning, som till slut gick hem, tack vare lätt -tillgängligheten på balkongen. :good:

Jonas: Undvik planeterna så länge du klarar att stå emot suget... Risken är överhängande att man till sist hamnar inlåst i ett trångt rum med mjuka väggar, iklädd en konstig tröja med knäppning i ryggen, om man låter planetjakten ta överhanden... ;)
Det är väldigt lätt att göra natt till dag, samt offra både nattsömn och socialt liv till förmån för ett bra fototillfälle!

Nä, skämt åsido, det är klart att du skall iaf. testa på det, allra helst nu kommande höst/vinter/vår, då Jupiter står riktigt fint till!

Mvh, Roger.
Lars L

Post by Lars L »

Tycker du lyckats bra med bilden, kanske ett test med olika färgbrusreducerare höjer den ytterligare ett snäpp! Använder numera själv konsekvent färgbrusreduktion, men det är tidsödande.

Mvh Lars L

Return to “Bilder”