Program variabelträff

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Program variabelträff

Post by Hans Bengtsson »

Vi har inte gått igenom detaljerna ännu, men man kan väl gissa på att det blir ca 16 sidor där vi presenterar ett urval variabler illustrerade med ljuskurvor vi fått fram. Tabeller över våra maxima och minima, med kommentarer om periodlängder som kunnat härledas från dessa data. Förteckning över observatörerna. Lite om vårt variabla möte på Slottsskogen. Något om SVO. Plus gärna goda artikelbidrag från alla som vill skriva. Kort sagt en liten redogörelse för vad vi sysslat med under det gångna året.

Bakgrunden är att vi mitt i strömmen av obsar som kommer in till SVO tyckte att vi just nu saknar en sådan lättläst sammanfattning.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by Kroppefjäll »

jwarell wrote:Kul och inspirerande att ha varit med på denna träff. Här är en bild på gänget, tagen av Christian Vestergaard. Från vänster: Gustav Holmberg, Robin Andersson, Thomas Karlsson, Johan Kärnfelt, Ylva Hansson, Chris Allen, Måns Allen, Johan Warell, Hans Bengtsson.

Tack Chris och Christian för arrangemanget!

Mvh Johan W

Image

Ett glatt gäng! Härligt! En översvämning i pannrummet förra veckan satte definitivt stopp för mitt deltagande. Precis urkommen arbetskläderna efter att ha härjat runt med detta i fem dagar. Suck. Har siktet inställt på nästa omgång. Ser fram emot sammanfattningen framöver! /Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by ThomasK »

Robin Andersson wrote:Det låter mycket givande! Vad kom ni överens om angående vem som skriver vad? Alla är tillåtna att bidra eller vem som gör vad.

mvh
Robin Andersson
Bullentinen ska innehålla som, Hans skriver, beskrivning av verksamheten under året, statistik över gjorde observationer och intressanta ljuskurvor. Men också projekt, resultat eller observationer inom variabelsfären som varje observatör tycker varit extra intressanta eller lyckade. Här kan var och en fundera på om det varit nåt särskilt just du gjort under året som du tycker varit särkilt lyckat och du vill ha med i bullentinen.

Första bullentinen kommer att beröra tiden juli 2011 till juni 2012, men inget hindrar att vi börjar skriva material redan nu.

Vi utsåg väl ingen huvudredaktör på mötet? Kanske vore bra att ha en sådan.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by wilt »

Är hemma igen efter ett mycket givande variabelmöte. Jag lärde mig jättemycket och hade väldigt trevligt. Det känns som om det här är en gren av svensk amatörastronomi där det händer spännande saker.

Här är några av mina bilder från mötet.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by chrisastro64 »

Hemma igen på den långa ön!

Ett stort tack till alla som deltog i variabelträff och speciallt Christian / Göteborgs Astronomiska Klubb för lånet av lokalen!

Det var jättekul att träffas och jag hoppas att vi kan ha ett möte varje år!

Nästan gång så kunde vi fundera på lite mer allmänt program tillsammans med praktiska observationsämnen (till ex någon föreläsning och supernovor kanske ) för att locka folk som har en mer allmänt intresse. Variablar uppfattas som ett smallt ämne.

Skulle inte skada om vi var 20-25 pers nästa gången!

Hälsningar,

Chris och Måns!
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by Timaoes »

En liten kommentar till mötet på bloggen:

http://amatorastronomi.wordpress.com/20 ... melinerna/

/Johan
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by Tompa »

Ni verkar haft det gott på västkusten. Själv försöker jag rehabilitera mig efter en helg i Vemdalen...
Det vore kul att få ett referat av vad som avhandlades!

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by wilt »

Tompa wrote:Ni verkar haft det gott på västkusten. Själv försöker jag rehabilitera mig efter en helg i Vemdalen...
Det vore kul att få ett referat av vad som avhandlades!

Ha det gott,
Tomas W
Jo, det var verkligen lyckat!

Det här är långt ifrån något utförligt referat, men några grejer som diskuterades var:

* variabelguide för nybörjare. Vi diskuterade allt från layout till innehåll. En sådan guide bör inte vara alltför lång och bör introducera nybörjaren till lättobserverade klassiska variabler; det finns ett utkast till introduktionstext (och även några kartor) som Hans skrivit. Johan berättade om stöd från SAAF, inte minst baserat på deras erfarenheter av att producera och publicera material för såväl nybörjare som mer avancerade amatörer.

* Chris gav en intressant presentation om visuella observationer och hur ett eventuellt program skulle kunna se ut. Här diskuterades allt ifrån program av "lätta" stjärnor för att hjälpa nybörjare in i variabelträsket till mer avancerade grejer, som exempelvis vårt program med 50 dåligt observerade och bortglömda miror.

* Hans och undertecknad hade en "paneldebatt" om svensk variabelastronomis historia. Hans hade mycket intressant att berätta, till exempel om hur man på 60-, 70- och 80-talen ordnade med kartor, rapporterade och analyserade observationer med mera.

* Thomas höll i en pedagogiskt utformad DSLR-fotometriworkshop där han steg för steg gick igenom de väsentliga handgreppen och begreppen. I den efterföljande diskussionen märktes inte minst Johans bakgrund som både rutinerad amatörastronom och professionell astronom.

Dag två:

* Hans diskuterade kartor och visuell observationsteknik - hur han utvecklat ett smidigt och kraftfullt sätt att stjärnhoppa fram till och observera variabla stjärnor.

* vi planerade en kommande variabelbulletin

* Thomas diskuterade sitt digra arbete med att analysera mirors periodförändringar.

Till detta kommer förstås kaffepauserna och middagen på lördagskvällen; skrönor om observationsincidenter i mörkret drogs (såväl polispatruller som grävlingar har uppenbarligen inneburit utmaningar för svenska amatörer som vill skatta variabler eller fotografera komet Encke, för att inte tala om det blodvite som uppstått då amatörastronomer fryser fast sitt ögonlock i okularmetallen vid tjugonånting minusgrader), spegeloptik diskuterades, seeingskalor utvärderades, det skvallrades om amatörobservatorier, teleskoptekniska detaljer ventilerades!

En mycket lyckad helg; jag hoppas det blir ett stående inslag i kalendern!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by Tompa »

Tack för den utförliga rapporten! :good:
Jag skall försöka styra mitt liv så att jag kan vara med nästa gång!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Vi har inte gått igenom detaljerna ännu, men man kan väl gissa på att det blir ca 16 sidor där vi presenterar ett urval variabler illustrerade med ljuskurvor vi fått fram. Tabeller över våra maxima och minima, med kommentarer om periodlängder som kunnat härledas från dessa data. Förteckning över observatörerna. Lite om vårt variabla möte på Slottsskogen. Något om SVO. Plus gärna goda artikelbidrag från alla som vill skriva. Kort sagt en liten redogörelse för vad vi sysslat med under det gångna året.

Bakgrunden är att vi mitt i strömmen av obsar som kommer in till SVO tyckte att vi just nu saknar en sådan lättläst sammanfattning.

M v h
Hans Bengtsson
En av de saker vi diskuterade på variabelmötet i Göteborg var ju att ge ut en bulletin som summerar upp verksamheten bland svenska variabilister (se Hans referat ovan).

Jag tror dels att det vore bra om individuella observatörer och variabilister kunde skriva texter till bulletinen, dels att det vore bra med en redaktör.

Bidragen från oss alla kan innehålla redogörelser för en favoritstjärna eller ett projekt man drivit, tolkningar av egna och andras mätningar, tips om observationstekniker eller vad vi nu vill skriva om.

Som redaktör för bulletinen föreslår jag Hans Bengtsson. Vad sägs?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Program variabelträff

Post by Hans Bengtsson »

Efter visst övervägande känns det OK för mig att bli redaktör om ingen har några invändningar mot det. Jag anslår då några dagar i juli åt detta, har då semester och får tid över åt saken. Det blir inga nydanande layoutmässiga insatser utan en presentation rakt upp och ner. Först Word och därifrån pdf. Kan nog fixa även kopieringen på papper i ett 20-tal ex eller vad som kan behövas.

Alla bidrag i form av artiklar eller notiser är förstås välkomna!

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by wilt »

Vad bra! Låt mig ta hand om kopiering och kuvertering! Skriver något också.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Program variabelträff

Post by ThomasK »

Helt perfekt om du Hans känner att du har tiden för detta. Vi kanske kan skapa en ny tråd där skribenterna kan lägga in förslag vad de tänkt skriva om, så det inte blir dubbelarbete. I SUUA:s och dess efterföljares rapporter var tyngdpunkten på att redovisa alla observationer. I den nya bullentinen tycker jag det skulle vara trevligare med en mer artiklar och analyser än långa listor med observationer. Alla detaljer om observationerna finns ju i SVO.

Lite statistik kanske ändå ska vara med och den kan jag ta fram ur SVO. Frågan är bara exakt hur detaljerat vi ska redovisa observationerna? Vad tycker ni andra? Jag har t.ex tagit fram maxima för miror för 2011 utifrån våra observationer och kan rätt lätt ta fram samma sak för våren 2012.

Annat jag har klart är en artikel om egna fotometriska observationer av några variabler i Sagitta/Vulpecula och en notis om epsilon Aurigae. Kan också skriva något om SN2011fe om ingen annan har den artikeln på gång.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Program variabelträff

Post by Hans Bengtsson »

Då säger vi så. Jag ser det som viktigt att det kopieras upp en del exemplar i pappersformat även om pdf-filen förstås blir tillgänglig via nätet. Dels av pedagogiska skäl - det är alltid inspirerande att få en pappersversion i brevlådan - och dels av arkiveringsskäl. Åtminstone ett ex bör tillställas något "säkert ställe" som t ex Astronomiska Institutionen i Lund. Hur länge pdf-filer finns kvar på nätet vet man inte riktigt men ett pappersexemplar på en institution (eller motsvarande) överlever ju normalt sett för framtida bruk.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Program variabelträff

Post by Hans Bengtsson »

Det ska säkert gå bra att hitta en smidig arbetsgång. Mitt förslag inför första numret är att Thomas K och Gustav H kommer överens om sina bidrag, så att det inte blir dubbeljobb. Skriv så mycket ni vill, vi är inte bundna till några strikta begränsningar vad gäller sidantal. Skicka till min jobbadress som Word-filer senast 15 juli om ni hinner. Med den utgångspunkten kan jag sedan under andra hälften av juli fylla på med material så det blir en färdig bulletin. Den skickar jag till Gustav H som fixar pappersupplaga och kanske även utskick.

Andra variabilister är förstås också mer än välkomna med bidrag.

Något åt det hållet blir säkert bra.

M v h
Hans Bengtsson