Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by vejbymats »

Hej!
Tyvärr blir mitt första inlägg ett "be om hjälp-inlägg"... :-)

Så här är det, jag är inne på mitt tredje (eller fjärde?) omtag i astronomi och har under vintern skaffat mig först ett 5" Dobson, en begagnat 4SE, sedan ett nytt 10" Dobson, och bara någon månad senare sprang jag på en gammal 8" Super Polaris med drivning.

Min fundering just nu är att skaffa en ny montering till 8" SCT som blivit det jag använder mest, (antagligen CG5-GT) och då kommer jag äntligen fram till den egentliga frågan:
Min 8" är ju 15-20 år gammal, hur stor skillnad är det optiskt mot en ny C8 XLT?
Märks det någon egentlig skillnad över huvud taget?
(Jag kan tillägga att vid visuellt skådande ser jag ingen markant skillnad mot det nya 10"-Dobson som inte har med brännvidden att göra.)

Tack på förhand
Mats
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by Lazze »

Jag har ju aldrig använt de äldre SCT:erna, men jag hade samma funderingar som du när jag tog omtag på min astrohobby så jag läste mycket på ett forum som heter Cloudnights där den här frågan kommer upp med jämna mellanrum.
Svaret blir oftast att det inte verkar vara så stor skillnad mellan de nyare XLT-versionerna och de som är 15-20 år gamla. Det är nog mer skick och att man lyckas undvika måndagsexeplar som är det viktiga.

För min egen del skaffade jag nytt, men jag hade inget val eftersom jag inte hittade något begagnat till salu i Sverige under den tiden jag letade teleskop.

/Lasse
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by vejbymats »

Tack för svar, Lasse!

Ja, jag har hittat en hel del trådar om 8SP men jämförelserna har bara varit om monteringen och inte om själva tuben.
Tuben är så vitt jag begriper i bra skick. Jag har demonterat den och fettat om den, eller snarare fettat in eftersom den var helt torr...
Är det endast StarBright som skiljer så kan jag inte se någon orsak till byte.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by magnahrl »

Hej Mats,
För lite drygt ett år sedan köpte jag en orange C8:a årsmodell -73!! + gedigen orginalväska på Blocket.
Den är i mycket fint skick, ser helt ny ut. Med min astrokompis Roger Utas hjälp har jag monterat bort gaffelmonteringen, monterat på en vixen skena från Scope Stuff, installerat Bobs Knobs och använder den på min CG-5:a montering. Fungerar ypperligt. Jag är visuell observatör och använder C8:an nästan uteslutande med en Celestron f/6.3 fokalreduserare. Jag gillar att kunna gå ned i förstoringar och minska "tunnelseendet" som f/10 ger. Men upp till 320X är inga problem på planeter och dubbelstjärnor vid de unika tillfällen då seeingen medverkar. Har ibland varit uppe och nosat med 411X och t.om 576X på dubbelstjärnor! Man måste dock vara kirurgisk nogrann med kollimering!!!
Vet inte alls vad min gamla oranga C8:a har för ev. coatings, men vid flera jämförelser med min 8"f/6 Newton från Orion Optics UK som har moderna HiLux coatings har jag inte noterat någon märkbar skillnad.
Har ännu inte haft tillfälle gjort någon jämförelse med Rogers splitt nya C8:a med XLT coatings.
Alla fall är jag väldigt nöjd med min "antika" C8:a; i stort sett samma prestanda som min 8" Newt.(som har fint zygo dokument, bla. 0.982 strehl) bara med den skillnaden att C8:an är så bra mycket smidigare att använda och okularet alltid lätt åtkommligt :)
Visst kan en sådan här nästan 40-årig SCT haverera vilken natt som helst, men jag har köpt den billigt så inte så mycket att sörja över. Vet bara att jag skulle ersätta den med en ny 8"SCT. Jag fullständigt älskar 8" SCT pga av fin optik, vettigt pris och lätthet att använda.
Lycka till,
Magnus
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by vejbymats »

Tack för svar Magnus!

Det där låter ju bra! Min tub är svart och som jag förstår efterföljare till den orangea? Jag fick också med den fantastiska originalväskan. Hur som helst så är det fantastiskt att dom fortfarande står sig efter så många år.
Bobs Knobs skaffade jag "direkt", samt SCT fokuserare och en Telrad.
(Jag tillverkade en enkel artificiell stjärna med hjälp av en LED och överbliven fiber-patchkabel för att kunna kollimera i lugn och ro inomhus. Fungerar kanon!)
Fokalreducerare ligger på önskelistan, men jag är lite tveksam till hur den fungerar när jag har en extra fokuserare. Ska inte ev. kamera monteras på ett visst bestämt avstånd från den, och då ryms inte fokuseraren emellan? Eller har jag blandat ihop saker nu igen? :-)

Då gör jag som planerat och skaffar en ny montering plus en Vixenskena.
Tack för att ni hjälpt mig att få sinnesfrid! :-)
Mats
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by Timo »

Åtminstone den gamla C8:an har jag bara hört positiva kommentarer.
Vejbymats - var i Sverige bor du ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by wilt »

En läsvärd text om olika modeller av Schmidt-Cassegrain finns här.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by vejbymats »

Timo, jag bor i Vejbystrand, (NV Skåne). Nerflyttad från Uppsverige sedan 25 år :-)

Tack för tipset Gustav. Jag har den som favoritlänk... :-) Bild på min finns på sidan 19, fast jag har RA-motorn på min.
Men även på denna sidan (som är väldigt utförlig) står det inte så mycket om optiska skillnader mellan modellerna.

/Mats
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by vejbymats »

Bara för att avsluta tråden och beslutsvåndan så måste jag berätta att det blev en 40-milatripp igår eftermiddag för att plocka upp ett CG5-GT i Sätila. :-)
Jag kom dessutom ihåg att köpa en ny Vixen-skena till C8'an, så det blev lite mäta-demontera-mäta-borra-gänga-mäta-borra-gänga-tvätta-återfetta och montera igår kväll.

/Mats
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by magnahrl »

Hoppas allt blir till belåtenhet. CG-5 och C8:a är en perfekt kombination.
/Magnus
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by vejbymats »

Ja, jag hoppas och tror att du har rätt, Magnus!
Ska försöka hinna kolla kollimeringen ikväll mot artificella stjärnan och så en massa manualläsande. Trota att jag har en 4SE med Nexstar tidigare så känns det som om det är rätt att ta allt från början igen. :-)

/Mats
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by Kroppefjäll »

wilt wrote:En läsvärd text om olika modeller av Schmidt-Cassegrain finns här.

/Gustav
Härligt Gustav! En sådan bibba har jag längtat efter! Kul läsning. Tack för länken.

Hmmm... de oranga C8'orna växer ju inte på träd direkt, och jag sålde en till Stockholm för ca 1.5-2 år sedan. Undrar om det kan vara samma månne? Väskan, eller närmare beskrivet "kofferten", var av svart hård kartong men mässingbeslag runt om och lås (icke fungerande) i mässing. Svart, eller mörgrå skumgummi inuti. Inget stativ ingick när jag sålde. Skicket var väldigt bra, fokuseraren var dock lite väl känslig.

Efterlyste köparen här för en tid sedan då jag hittat instruktionsboken till den. Skulle kunna skanna den alt. posta den och skicka den om det nu visar sig att det är samma teleskop. Man behöver ju egentligen ingen manual för detta, men där är en del matnyttigt i den, ingående instruktioner rörande polinställning etc.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by Jonas »

För något år sedan köpte jag en komplett version av en av de första (varianten med dubbla stålrör i benen) oranga C-8:orna - inklusive wedge. Jag är egentligen ingen "fan" av SCT men jag måste säga att jag blev imponerad av hur stabilt teleskopet är och hur fin bild det ger. Optiken är också i nyskick trots sin ålder. :good:
Jag funderade länge på om jag skulle sälja det vidare men det blir nog inte så eftersom jag blivit förtjust i det.
Dock kommer jag troligtvis att montera en skena på tuben för att istället använda skåpet på en GoTo-montering - hur fel det det ändå känns.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by magnahrl »

Jag har heller inte varit någon direkt fan av SCT, utom då den gamla oranga som gjorde sådant starkt intryck på mej när reklam för den började dyka upp i S&T i början på 70-talet. Tänkte att den stora centralobstruktionen måste störa bilden betänkligt. Nu när jag kommit över den oranga C8:an har jag verkligen tänkt om och även tittat i Roger Utas fenomenala C925:a. Jag afa är inte ett dugg besvärad av CO, däremot tycker jag SCT:n är så underbart enkel att använda och klarar sig med en montering som inte måste vara ett monster. Skall jag verkligen leta efter någon nackdel är det att en SCT är väldigt kollimeringskänslig. Betänk att primären är f/2 och sekundären förstorar bilden 5X. Rätta mej någon om jag har fel!Min oranga C8:a köpte jag av en tjej i Södertälje som egentligen inte visste något om astronomi och ännu mindre om teleskop. Hon hade hittat den i sin koffert vid en vindsröjning efter en avliden Farbror om jag begrep saken rätt. Tyvärr fick hon med någon medhjälpare bryta upp låset på den gröna kofferten då nyckeln var borta.
Hur länge SCT:n legat i sin koffert på vinden var hon helt okunnig om. Men min känsla är att den inte varit använd speciellt mycket. Skulle varit oerhört intressant att veta något om dess historia, men säljerskan visste inte något egentligen.
Som sagt, köpte jag den på Blocket. Tog vändande färja från Visby till Nynäshamn där jag hade en timme på mej att göra en snabbkoll av teleskopet och jag blev omedelbart glatt överraskad över hur "ny" den såg ut. Lite damm på korrektorn så klart, men i övrigt såg allt fint ut. Inga synliga repor någonstans, inte ens på själva ota:n. Någon startest hanns inte med eller var praktiskt möjligt, men lite får man ju chansa ;)
Det var afa en mycket lycklig man som återvände med snabbfärjan till Vby.
Jag tycker alls inte det är att våldföra sig på den oranga C8:an genom att "deforkera" den montera på en skena och låta den vila på en modern goto montering. Det är detta underbara teleskop värt :)
Ursäkta den långa utläggningen, men är man passionerad så är man :D
/Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Är en 20 år gammal 8" SCT något att behålla?

Post by Jonas »

magnahrl wrote: Jag tycker alls inte det är att våldföra sig på den oranga C8:an genom att "deforkera" den montera på en skena och låta den vila på en modern goto montering. Det är detta underbara teleskop värt :)
Ursäkta den långa utläggningen, men är man passionerad så är man :D
/Magnus
Intressant historia Magnus. Lite tur ska man ha ;)
Det jag tänker på när man "deforkerar" tuben är ju, som du berört, att det där magiska i att man minns reklamen med snygga tjejer och, inte att förglömma, Leonard Nimoy :good:
Man blir lite nostalgisk, ungefär som med de gamla Unitron och Caveteleskopen.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt