Bulletin AFOEV

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Bulletin AFOEV

Post by hansg »

Rapport från AFOEV .
http://www.astronomie-amateur.fr/Docume ... OEV139.pdf
Länken kan ta lite tid att ladda upp
Finns också lite statistik över våra obsar
h-g
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bulletin AFOEV

Post by ThomasK »

Jag kan inte franska, men det verkar vara ett väldigt ambitiöst och gediget arbete de gjort runt SN2011fe.

Ett namn jag la märke till i listan över variabelobservatörer är Göran Hasse (HEO). Jag hittar hans namn på SAAF och SVO för 1970-80-talet och vet att Hans Bengtson nämnt honom i några olika sammanhang. Han verkar fortfarande vara en synnerligen aktiv variabelobservatör. Någon som vet mer? Såg att han gjort observationer av T Col och RR Sco som knappast går att se ifrån Sverige, så han kanske är bosatt utomlands nu?
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bulletin AFOEV

Post by wilt »

Hej Thomas - imponerande observationspass du fick till igår!

Göran Hasse var en mycket aktiv amatörastronom på 1970- och 1980-talen, i såväl GAK som SUAA och SAAF. Han kom ur den mycket aktiva Göteborgsbaserade amatörastronomin, en grupp där, förutom den redan nämnde Hans Bengtsson, även Ivar Hamberg, Kjell och Gunnar Rynefors, Robert Malmström och många fler ingick. Läser man Scanam och Astro så förekommer han ganska mycket. Han ledde bland annat kometsektionen och solsektionen i SUAA och SAAF, samt var en viktig person vad gäller datoriseringen av svensk amatörastronomi. (Han arbetar med datorer i det civila.) Den mycket framgångsrika Astrobasen, en BBS som startades under 1980-talet och bland annat gav svenska amatörer tillgång till astronomiska nyheter och möjligheter att rapportera obsar, var han inblandad i, liksom övergången från skrivmaskinsbaserad tidskriftsproduktion till datorbaserad.

Men jag har inte sett till Göran Hasse i amatörsammanhang nuförtiden, och blev därför också lite undrande över AFOEV:s uppgift. Märkligt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bulletin AFOEV

Post by Hans Bengtsson »

Det är onekligen så att AFOEV-signaturen HEO ska tillhöra Göran Hasse enligt föreningens egna sammanställningar över signaturer. Och signaturen HEO finns registrerad för en massa nya observationer av t.ex. T Columbae, en sydlig variabel.

Men jag kan inte tänka mig att det är Göran Hasse som står för dessa observationer, det känns nästan uteslutet. På något sätt måste det här blivit en felkoppling mellan signatur och namn vad gäller HEO. Vem som är "den riktige" HEO, den som nu är aktiv observatör, det vet jag inte. Observationerna tycks inte finnas i AAVSO:s arkiv (åtminstone inte de som gäller T Col, har inte kollat några andra), annars kunde man ha spårat personen den vägen.

Blott AFOEV kan nog ge lösningen på gåtan.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bulletin AFOEV

Post by ThomasK »

Jag har skickat en fråga via mail till AFOEV om vem HEO är. Vi får se om vi kan få nån klarhet i detta.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bulletin AFOEV

Post by ThomasK »

Jag fick följande svar idag från AFOEV. Tydligen har det blivit en hopblandning för signaturen HEO, som på senare tid använts av en japansk observatör.
-----------------
Dear Thomas,

Thank you for informing us about this problem. Your right!

It seems that HEO is not actually Göran Hasse, but a Japanese observer that sends its data in recent months. I'll create a new id. for the Japanese observer and I'll ask Joel Minois that checks all the data and archives them at the Observatory of Strasbourg to make the corrections.

And thank you again soon.

Laurent
Thomas Karlsson

Return to “Variabla stjärnor”