Vintergatan... syns den helt på himlen?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
TFM
spamtest: JA

Vintergatan... syns den helt på himlen?

Post by TFM »

Sysslar lite med timelapse och lyckas alltid bara få med "kanten" av Vintergatan, inte den färgfulla biten i mitten.

Exempel på hur jag menar, denna bilden. Att jag alltid bara ser "spetsen" av galaxen, dvs bara det högst upp i bild. Lyckas aldrig fånga helheten, som här.

http://www.flickr.com/photos/tuan_pham/ ... otostream/

Då funderar jag... går Vintergatan upp helt på himlen under vinterhalvåret? Eller ligger den under horisonten?
Robert
Site Admin

Re: Vintergatan... syns den helt på himlen?

Post by Robert »

Den går alldrig upp helt då den går ett helt varv runt hela himmelen.
timokarhula

Post by timokarhula »

Centrum av Vintergatan syns inte så väl från Sverige då den ligger i riktning mot Skytten. I slutet av sommaren (augusti-september) syns den någorlunda bra då den kulminerar på kvällstid när det blivit mörkt. För att se Vintergatan hela varvet runt måste man befinna sig inom latituden ca +-20 grader från ekvatorn.

/Timo K
TFM

Post by TFM »

Jahapp... där sjönk lite av mina timelapse-drömmar :D

Tog detta igår kväll med 14 mm och man får ju känslan av att galaxen ligger "väldigt nära"? Detta som syns i bild måste väl vara en liten bit av kanten bara? http://www.flickr.com/photos/28529621@N ... hotostream

Också... hur är det med färger och sånt? Vet att man måste pilla bort IR-filtret för att se det röda, men finns det några stjärnor som sticker ut rent färgmässigt annars? Att använda sig av filter på objektivet är helt meningslöst va? Man måste "sabba" kameran internt?
timokarhula

Post by timokarhula »

Ja, det är en bit av den närmaste yttre spiralarmen sett från solsystemet, Perseus-armen. Avståndet dit är ca 6400 ljusår.

http://en.wikipedia.org/wiki/Perseus_Arm

/Timo K
Peter R

Post by Peter R »

Också... hur är det med färger och sånt? Vet att man måste pilla bort IR-filtret för att se det röda, men finns det några stjärnor som sticker ut rent färgmässigt annars? Att använda sig av filter på objektivet är helt meningslöst va? Man måste "sabba" kameran internt?
Du behöver inte sabba kameran för att få med stjärnornas färger, du får bara jobba lite mera med filerna för att balansera dem.
Det underlättar om du har möjlighet att jobba i råformat.

/*Peter R
TFM

Post by TFM »

Så, jag la in Google Sky Maps på mobilen. Man håller den mot himlen och den visar automatiskt vad man tittar mot, stjärnbilder osv.

Nu behöver jag bara "klura ut" vad som är vintergatan... jag ska alltså kolla efter Pegasus & Skytten, den synliga galaxen befinner sig där emellan? Eller har jag missuppfattat?

edit: Ska förtydliga, sysslar alltså med timelapse, så det är vidvinkel och ögat uppåt som gäller. Ingen tracking osv, utan bara letar efter vart/när/hur vintergatan kommer in i bild.

Return to “Allmänt”