Aristarchus - Månen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Aristarchus - Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Aristarchus - Månen
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 10-22/3,5-4,5
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Jag har valt att lägga upp den här bilden i full upplösning eftersom det finns så många spännande formationer i detta område som annars går förlorade.
Aristarchus har en albedo som är väldigt hög vilket lätt gör den överexponerad mot omgivningen och lite svårbehandlad.
I nederdelen av bilden vid terminatorn syns Marius fältet med vulkaniska domer och formationer.

Fotograferad med en 2,5x Televue Powermate genom ett rödfilter.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Aristarchus - Månen - Peter Rosén

Post by Lars L »

Bra bild Rosén! Seeingen har varit vänlig ser jag, bara att filma på - finns det mer?


Mvh Lars L
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Aristarchus - Månen - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Mycket trevlig bild måste jag säga! Kallas detta område också för Vallis Schoteri? Jag och Bengt b.la. har ju gjort några försök men de var ju långt ifrån detta väldigt lyckade resultat! Många fina små lavafloder utöver den stora som syns lite överallt på bilden!

Mvh //Micke
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Aristarchus - Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej och tack,
Seeingen var vänlig i den bemärkelsen att mikroavbrotten på några tiondels sekunder i turbulensen var exceptionella och bra läge för fotografering men väldigt frustrerande för visuella observationer. Så fort man kunde urskilja en tunn liten spricka eller flodfåra så fladdrade den till och försvann. Det hjälpte säkert inte att jag var genomfrusen - vilket jag först märkte när jag kom in.
Ja det finns mera, bland annat bilden på Sinus Iridium http://astronet.alderaan.nu/view_image. ... &gallery=5 . Men det tar bra med tid att stacka och bearbeta så jag är långt ifrån klar med andra bilder.
Kallas detta område också för Vallis Schoteri?
Vallis Schröteri är den stora fåran och är ca 500 - 700m djup. Det finns en mindre fåra som slingrar sig fram i botten på denna http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... roteri.jpg men det får bli nästa fotoprojekt. :D

Bilden blev dagens LPOD http://lpod.wikispaces.com/February+10%2C+2012

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Aristarchus - Månen - Peter Rosén

Post by Bengt »

Riktigt skarp och fin bild.

Bengt
Arik
Posts: 28
Joined: 2011-10-15 23:22:11
spamtest: JA

Re: Aristarchus - Månen - Peter Rosén

Post by Arik »

Superhäftig bild! Imponerad av alla skarpa och tydliga detaljerna samt hur extrem tydligt skuggorna är definierade. 10 utav 10 poäng av mig. :good:
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Aristarchus - Månen - Peter Rosén

Post by ThomasK »

I senaste numret av Astronomy Now finns en artikel av Peter Grego. Artikeln handlar om hur man använder olika filter vid planetobservationer. Peter har också med en teckning över området runt Aristarchus och Vallis Schröteri där han tecknat en tydlig brunröd nyans på ytan norr om Vallis Schröteri.

Din jättefina bild var väl ingen färgbild, annars skulle det varit intressant att se om nåt av denna färgnyans hade synts.
Thomas Karlsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Aristarchus - Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Din jättefina bild var väl ingen färgbild, annars skulle det varit intressant att se om nåt av denna färgnyans hade synts.
Nej den är fotograferad med min svart-vita kamera men här finns en artikel som öppnar med en bild på Aristarchus (med överdrivna färger) som visar området som ockra. Och här en annan som visar det som brun-lila: http://apod.nasa.gov/apod/image/0602/Mo ... ler_35.jpg
Kan bli ett intressant projekt att fånga färgerna vid nästa lämpliga fas. Det är heller inte så noga med upplösningen så det funkar nog att hjälpligt få dem att överlappa även om librationen skulle skillja lite.

/*Peter R

Return to “Bilder”