M3 - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M3 - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M3
Exponering: 60min 20x3
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Ja så fick man till en bild då till sist med det nya teleskopet. Så här i säsongens sista veckor kunde man ju inte mycket annat än att välja en stjärnhop. Det har blivit en hel del av dom nu dessa fina nätter som varit den senaste veckan. Vixenteleskopet verkar vara ett bra teleskop. Lite kinkigt med kollimeringen men det är något jag måste lära mig. Tror inte det är riktigt rätt än.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M3 - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Tror säkert den tuben var ett bra köp Micke . Man ser ju att den har bra skärpa i bilden. Bra bakgrund också. Dina talanger efter kursen verkar också ha förbättrats :)



Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Ser bra ut tycker jag med. Stjärnorna ser fina ut och små naturliga spikar på de starkare stjärnorna passar bra med. Konstgjorda spikar tycker jag generellt illa om dock.

Bakgrunden kan jag inte uttala mig om riktigt med min gamla mörka monitor men om Bengt säger att den är bra så¨lär den vara det :)

I mitt tycker är bilden lite för röd men du verkar ju gilla röda/rosa saker :)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

När du sedan får på tuben på en riktig montering och inte grisar den på toppen av soptunnan så blir du nog av med större delen av dina flex problem så att du slipper dom avlånga stjärnorna med.
edit: I efterhand ser det lite elakt ut när jag läser igenom, men det är det inte :) dock tror jag att nästan alla problemen härrör från flex och rörelser från den "skumma" monteringen av tuben och då kan det ju bara bli bättre.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej och tack för era synpunkter!

Ja du Bengt, den där kursen är som du säger ett av dom största lyften man kan göra för så lite pengar. Fantastiskt bra är den, jag vill bara lära mig mer och mer och vill inte att skivan ska ta slut!

Ja lite röd, kanske det Robert. Starlights färg kameror är väl lite känsligare i det röda spektrat vad jag förstått. Kanske något som jag får börja tänka på vid bildbehandlingen?

Terje du har nog rätt, flex och inte den bästa monteringen plus att den är på gränsen till överlastad är nog orsaken till problemet. Men får jag inte Meadan såld så har jag ingen möjlighet att köpa nytt :(

Du Terje kanske är sugen på att köpa? Du kan få det på avbetalning!

Mvh //Micke

Return to “Bilder”