Framtidsdrömmar

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Framtidsdrömmar

Post by Robert »

Vad har ni för planer/drömmar för framtida astronomiutrustning?

Jag har inga planer på att köpa något mer teleskop/kamera under de närmaste åren. Möjligen en field flattner till min TMB refraktor.

Min stora dröm och plan är att bygga ett observatorium i anslutning till huset som vi skall flytta till om några månader. Var observatoriet skall ligga eller se ut har jag inte direkt funderat på ännu. Min tanke är att börja med det under 2013 efter att man har kommit ioedning med hus mm.

En annan investering inom astronomiområdet jag vill göra är att skaffa ACP Scheduler.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Framtidsdrömmar

Post by Timaoes »

Längst upp på min önskelista står utan tvekan en vinter med astronomivänligt väder. Denna vintern har så här långt varit den mest frustrerande jag har upplevt i detta avseende. Snacka om slöseri med mörker. Fast det var väl kanske inte riktigt detta din fråga avsåg. :-)

Som visuellt orienterad så skulle det förstås vara kul med en större tub. Men med mina 16" har jag emellertid slagit i någon sorts glastak. Ska jag byta upp mig behöver jag nog upp till en 22" iallafall för att det ska vara visuellt meningsfullt, men efter 16" skenar ju priserna som bekant. Dessutom blir teleskopen så stora, så det är frågan om de är praktiskt hanterbara på min altan. Så tills vidare önskar jag mig istället en Howie Glatter laser med en Blug. Kostar som ett mindre teleskop, men, men :-).

/Johan
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Framtidsdrömmar

Post by Frazze »

Jag vill skaffa mig en CCD-kamera, vilket jag håller på att spara till nu.
Sen vore det ju inte helt fel att i framtiden ha ett fast observatorium någonstans. Men mycket annat måste till innan det skall kunna ske.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Framtidsdrömmar

Post by Tompa »

En CCD-kamera med lämpliga filter står högst upp på listan! Därefter att få till ett fast obs på altanen. Det är jobbigt att bära in och ut. Vet inte hur många bomskott det har blivit på grund av vädret denna vinter... Men man har ju blivit starkare 8)
Sen kan ju listan bli hur lång som helst: en centrerad laserkollimerare (min nuvarande är kass), en bra barlow, en god refraktor...
Det är väl bara att fortsätta att förlänga den stående lottoraden...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Framtidsdrömmar

Post by Lars L »

En stor Dobson! UBS 3 Point Grey kamera, ny dator.
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Framtidsdrömmar

Post by danhei »

Hehe, kul ämne Robert :)

Dröm 1: FLI Proline PL50100. http://www.flicamera.com/spec_sheets/PL50100.pdf "Kräver lottvinst och eftersom jag ej spelar lär det stanna vid en dröm".
Dröm 2: TEC 300mm f5.6 Astrograf, som kommer o visas på NEAF 2012. "Man vet aldrig".
Dröm 3: En 3,5m hög pir upp genom balkonggolvet. "Ett mycket klart och tydligt NEJ från regeringen har uttalats, samt troligen icke praktiskt görbart".
Dröm 4: Kommunen beslutar att all gatubelysning släcks ner i samhället Tungelsta eftersom den stör "alla" de kommuninnevånare som är intresserade av astrofotografering. "Lär aldrig inträffa".

Men bortsett från drömmandet kommer ju snart min "QSI 683wsg-8" och i samklang med den har jag även beställt "TEC140 Field Flattener" för min tub samt skruvadapter från "Precise Parts" för maximal passform och stabilitet. Filtermässigt kommer jag att bestycka kameran med Astrodon LRGB, Ha 3nm, OII 3nm, SII 3nm samt ett Baader Ha 7nm.
Så snart blir det kul....och såklart ännu mer moln :D

MVH
/Danne
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Framtidsdrömmar

Post by Kroppefjäll »

Kul tråd!

Jo, visst är drömmen en fast montering på pier med lite väggar runtom och ett rulltak! Teleskopet finns, astropier finns, viljan likaså, det är ytan som är det jobbiga! Vi nosade på en sommarstuga i senhöstas, men det rann ut i sanden. Kanske i värsta nödfall, om inget annat händer, lurar jag på att smacka ner grejorn i backen utanför huset hemma ändå - trots mycket ljusföroreningar. Kanske en kominerad plan/dröm alltså!

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Framtidsdrömmar

Post by Timo »

För min del "endast" en ny montering.
ASA DDM 60
eller i andra hand
10 Micron GM1000HPS

Men, men, det beror på hur vänligt Lottospelet är :sad:
Jo förstås, får man tag på en rik sambo så .........
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Framtidsdrömmar

Post by Tompa »

Den kontaktannonsen skulle vara kul att se... :green:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
stjärnorpaul
Posts: 12
Joined: 2011-05-18 14:28:25
spamtest: JA

Re: Framtidsdrömmar

Post by stjärnorpaul »

danhei wrote:Hehe, kul ämne Robert :)

Dröm 1: FLI Proline PL50100. http://www.flicamera.com/spec_sheets/PL50100.pdf "Kräver lottvinst och eftersom jag ej spelar lär det stanna vid en dröm".
Dröm 2: TEC 300mm f5.6 Astrograf, som kommer o visas på NEAF 2012. "Man vet aldrig".
Dröm 3: En 3,5m hög pir upp genom balkonggolvet. "Ett mycket klart och tydligt NEJ från regeringen har uttalats, samt troligen icke praktiskt görbart".
Dröm 4: Kommunen beslutar att all gatubelysning släcks ner i samhället Tungelsta eftersom den stör "alla" de kommuninnevånare som är intresserade av astrofotografering. "Lär aldrig inträffa".

Men bortsett från drömmandet kommer ju snart min "QSI 683wsg-8" och i samklang med den har jag även beställt "TEC140 Field Flattener" för min tub samt skruvadapter från "Precise Parts" för maximal passform och stabilitet. Filtermässigt kommer jag att bestycka kameran med Astrodon LRGB, Ha 3nm, OII 3nm, SII 3nm samt ett Baader Ha 7nm.
Så snart blir det kul....och såklart ännu mer moln :D

MVH
/Danne

hur mycket kostar en sådan FLI Proline PL50100? den ser verkligen häftig ut


Ändring av Robert: Tog bort spamlänk till annan site.
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Framtidsdrömmar

Post by danhei »

Ca 20 000 USD.
Så en import hamnar på ca 175 000 kr :sad:

MVH
/Danne
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Framtidsdrömmar

Post by MikkoK »

En rejäl kikare (20x100) med rejält stativ blir mitt nästa inköp...nångång :)
En ekvatoriell montering till min 8" Dobson vore ju inte fel heller...
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Framtidsdrömmar

Post by Timo »

Tompa skrev - Den kontaktannonsen skulle vara kul att se... :green:
Tyvärr vågar man väl knappast nämna att man är amatörastronom, de skall väl då vara någon som inte har en aning om kostnaderna :D
Nu är man ju singel sen snart ett år tillbaka så det är väl bara på med dansdojorna igen eller är det klokt ....... ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Framtidsdrömmar

Post by danhei »

Du får skriva Amatörastrolog istället.
Då blir du poppis antagligen :D
Och kan när det senare uppdagas enkelt skylla på ett typofel.

MVH
/Danne
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Framtidsdrömmar

Post by Ulf Petersson »

Timo, du har mitt stöd i drömmarna om ASA DDM 60, tänk att få slippa guidning och ha hög precision. Själv får det anstå tills jag möjligen har eget observatorium.