Jag trodde inte jag skulle kunna observera kvällens konjunktion mellan Venus och Neptunus. Vid 17-tiden snöade det fortfarande men det klarnade upp därefter helt plötsligt. Direkt när jag kom hem hämtade jag Canon 18x50 Image Stabilizer kikaren och riktade den mot Venus från balkongen. Klockan 18:20 nedtecknade jag sju stjärnor nära Venus och min minnesbild av dess omgivning tidigare idag på MegaStar-stjärnkartan hjälpte mig att redan under observationen veta vilken av stjärnorna som i själva verket var planeten Neptunus. Separationen mellan Venus och Neptunus var 1º04' och Neptunus höjd var endast 4º.6. Jag hann inte bära ut teleskopet men planeterna skulle ha synts samtidigt i låg förstoring även med 10-tummaren. Det är fascinerande att jag kunde observera den ljusstarkaste och den ljussvagaste planeten samtidigt. Tänka sig att Venus är 12.0 magnituder, dvs 63000 gånger ljusare än Neptunus!
Hade inte sett Venus och Neptunus samtidigt i synfältet tidigare. Det var dock min femte gång som jag sett Neptunus i en konjunktion med en annan planet. 2009 såg jag två av Jupiter-Neptunus trippelkonjunktioner och 1992-1993 såg jag Uranus - Neptunus nära varandra två gånger.
Detta var ett trevligt sätt att fira mitt 1/3 sekel (33 år 4 månader) som aktiv amatörastronom (allt sedan mina första loggade astronomiska observationer från 12 september 1978 klockan 21:15)!
/Timo K
Venus - Neptunus konjunktionen
Re: Venus - Neptunus konjunktionen
Ahh, tittade en stund på Venus ikväll, men missade att Neptunus var i närheten... Annars var det en ovaligt klar kväll i Varberg. M74 gick lätt att se med direkt seende och det är inte så vanligt för mig. Också de små stjärnhoparna NGC1907 jämte M38 och NGC2158 jämte M35 gick lätt att se med 25x100-kikaren.
Du måste vara bland de svenska amatörastronomer som har loggat flest objekt genom åren. Har du jubileet till ära räknat hur många olika djuprymds- och närrymdsobjekt det blivit genom åren?
Du måste vara bland de svenska amatörastronomer som har loggat flest objekt genom åren. Har du jubileet till ära räknat hur många olika djuprymds- och närrymdsobjekt det blivit genom åren?
Thomas Karlsson
-
Thomas, jag har visuellt loggat 3932 DS-objekt hittills. Om allt går bra bör jag spräcka 4000-gränsen i april. Ses vi på VSP?
/Timo K
/Timo K
- Kroppefjäll
- spamtest: JA
Imponerande siffror Timo! Grattis till en gedigen astronomisk loggbok! Hur många av dessa från svensk himmel?
Kom själv igång ca 6-7 år efter dig, men intresset har tyvärr kommit och gått genom åren (glädjande är ju att man än är i drift i alla fall - om än i begränsad omfattning) så man är ju inte ens i närheten av dina siffror. Måste vara kul med lite nostalgia i form av gamla anteckningar i alla fall. Det har inte jag från mina tidiga obsar, knappt från någon alls faktiskt. Nytt jag har börjat med sedan några år tillbaka dock!
Sorry om tråden spårade ur lite, kunde inte låta bli.
/Björn
Kom själv igång ca 6-7 år efter dig, men intresset har tyvärr kommit och gått genom åren (glädjande är ju att man än är i drift i alla fall - om än i begränsad omfattning) så man är ju inte ens i närheten av dina siffror. Måste vara kul med lite nostalgia i form av gamla anteckningar i alla fall. Det har inte jag från mina tidiga obsar, knappt från någon alls faktiskt. Nytt jag har börjat med sedan några år tillbaka dock!
Sorry om tråden spårade ur lite, kunde inte låta bli.
/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
COBS signatur MANad
Inte alls Off-Topic Björn! Jag medger att jag är en statistik-freak. Alla mina astronomiska observationer skrev jag för hand i 1470 A4-sidor, mellan september 1978 och juni (sommarsolståndet) 1996. Vartenda objekt på himlen, vare sig jag hade observerat det eller bara refererat till objektet så gjorde jag under tidernas lopp ett slags index över det hela. Alla objekt refererades till vilka sidor objektet behandlades.
Självklart för jag statistik även över mina obsar från Australien (eller södra hemisfären överhuvudtaget). Jag har upptäckt (obsat för första gången) 1103 DS-objekt under 499.5h observationstid vid 258 observationspass under mina 14 resor till andra sidan ekvatorn. En nackdel för mig numera att obsa Down-Under är att jag har nu sett alla objekt redan med mina kikare! Som tur är har jag en 10-tums Dobson på plats som kan fraktas ut till jordens mörkaste stjärnhimmel några mil ut åt vilket väderstreck som helst (SQM-L 22.0)!
/Timo K
Självklart för jag statistik även över mina obsar från Australien (eller södra hemisfären överhuvudtaget). Jag har upptäckt (obsat för första gången) 1103 DS-objekt under 499.5h observationstid vid 258 observationspass under mina 14 resor till andra sidan ekvatorn. En nackdel för mig numera att obsa Down-Under är att jag har nu sett alla objekt redan med mina kikare! Som tur är har jag en 10-tums Dobson på plats som kan fraktas ut till jordens mörkaste stjärnhimmel några mil ut åt vilket väderstreck som helst (SQM-L 22.0)!
/Timo K
-
Obsade igen Venus och Neptunus nyss. Denna gång använde jag 25x100 kikare och nu visste jag i förväg vilken av "stjärnorna" som var Neptunus. Planeternas vinkelavstånd hade ökat till 1º.6 och syntes väl samtidigt i kikarsynfältet. Neptunus hade knappt rört sig alls sedan igår medan Venus hade rört sig 1º.2 mot NE.
/Timo K
/Timo K