Jupiter med månar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter med månar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: 2.000 av 6.000 bilder tagna med 15b/s. Syd är uppåt.
Riktigt svåra förhållanden med mycket turbulens, vind och så mulnade det snabbt på. Ingen höjdare men dock ändå första Jupiter sedan slutet av oktober http://astronet.se/view_image.php?id=1510&mode=large .
Vad som framgår tydligast är att NEB har blivit betydligt smalare på 2,5 månader. Kan det vara NEBs tur att tillfälligt försvinna?
Månarna är Ganymede och Europa till vänster och Io samt Callisto till höger.

/*Peter R



Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Timo »

Den var inte alls dålig Peter.
Fina färger och det även på månarna !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Lars L »

Estetiskt tilltalande och bra bildskala, intressant med förändringen.






Mvh Lars L
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Oortcloud »

Peter R wrote: Vad som framgår tydligast är att NEB har blivit betydligt smalare på 2,5 månader. Kan det vara NEBs tur att tillfälligt försvinna?

Detta tyckte jag var intressant! Så intressant att jag själv tog ut teleskopet nu på kvällen som var. Sen rotade jag fram två bilder i jämförbar storlek. Och du verkar ha rätt. NEB verkar blivit smalare. Störst märks skillnaden på den tidiga bilden. (Den som saknar SEB) Om NEB försvinner återstår väl att se... :?:

Image

Martin
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by hansg »

Jo jag ser på mina teckningar av planeten att norra bandet blir allt smalare , brukar vara vanligare att norra ekvatorsbandet försvinner då och då...tror jag.
h-g
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Detta tyckte jag var intressant! Så intressant att jag själv tog ut teleskopet nu på kvällen som var. Sen rotade jag fram två bilder i jämförbar storlek. Och du verkar ha rätt. NEB verkar blivit smalare. Störst märks skillnaden på den tidiga bilden. (Den som saknar SEB) Om NEB försvinner återstår väl att se...
I mina bilder tycker jag det framkommer ännu tydligare då NEB verkar ha förvandlats från ett molnbälte till något som mera liknar ett molnsnöre.
Om NEB försvinner helt vet jag absolut inget om men jag ville dra fokus på denna iakttagelse som jag inte har sett uppmärksammas någonstans när jag Googlar på det.
På högupplösta bilder med mycket små detaljer i virvlarna tycker jag inte det är lika lätt att se detta, kanske enligt logiken att man inte ser skogen för alla träd! Därför uppskattar jag era observationsbekräftelser.
H-g, kan du länka till dina teckningar, skulle vara intressant att få ta del av dem?

/*Peter R
Attachments
NEB i 3 steg från sept 2010 till jan 2012
NEB i 3 steg från sept 2010 till jan 2012
20100930-20120111-02M 2.gif (45.25 KiB) Viewed 4139 times
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by hansg »

Tyvärr ligger teckningarna från senare tid oscannade, kommer så småningom.
h-g
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Ett bra ställe för att följa utvecklingen på Jupiter tycker jag är:

http://jupiter.cstoneind.com/

Att SEB periodvis försvinner är ett sedan många decennier välkänt fenomen. När det hände nu senast framställdes det i en del media som väldigt sensationellt - vilket det ju inte är. NEB varierar också mycket i utseende, ibland är bältet brett och ibland (som nu) smalt. Jag tror dock inte det har hänt att NEB helt har försvunnit? Man kan förmoda att det inte händer den här gången heller, även om man förstås inte kan vara säker.

mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Hans, du har alldeles rätt. Christopher Go plåtar och analyserar förändringar på Jupiter ungefär lika regelbundet som vi andra borstar tänderna. Och han kommenterar också mycket riktigt "the narrowing of NEB".
Den 2 dec 2011 skriver han dessutom:
"There is now a hemispheric reversal in color for Jupiter. For the past few years, the southern hemisphere was pale while the dark north was reddish. Now it is reverse." vilket jag också uppmärksammade vid bildjämförelsen. I Gif-animationen syns det tydligt hur de mörka molnbanden på norra halvklotet bleknar medan de blir tydligare på södra halvklotet. Syd är upp i bilderna.

Finns det några flödesmodeller eller andra simuleringar som kan förklarar dessa förändringar i molnbanden, t. ex. varför SEB försvinner då och då men inte NEB, eller hur GRS har överlevt i hundratals år?

/*Peter R

Edit: Efter att ha läst lite på wikipedia så förstår jag att det ännu inte finns någon enhetlig modell för att förklara dessa flöden.

Return to “Bilder”