NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC891 NGC891 och Abell 347
Exponering: 19*6 min
Fotograf: Daniel Franzén
Teleskop: Sky-Watcher Explorer 200PDS
Kamera: Canon EOS 500D
Kommentar: NGC891 och Abell 347 Galaxhop.

Tror allt som kunde strula gjorde det denna kväll. Kameran tappade kontakten titt som tätt, guidekameran ballade ur, datorn hängde sig, sekundärspegeln frös till is och mycket tid gick åt till annat än att just fota.
Jag fick iallafall ihop 24 st exponeringar á 6 minuter där 19 gick att använda.

Jag har fotat genom ett Skywatcher LPR-filter.
Jag är ganska nöjd med bilden, det är kul att se alla små galaxer, men tycker färgerna är lite bleka. Någon som har något bra tips hur man får fram lite mer färg?






Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NGC891 NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Jonas »

Väldigt bra bild! En sådan här vidvinkelbild tycker jag personligen ger mig större känsla för universums oändlighet än en närbild på 891. (Detta utan att förringa de mycket bra närbilder som presenterats här av bl.a. Bengt).
Färgerna tycker jag är helt rätt. Inte alls bleka men vill du ha mer färg kan du enkelt förstärka dem genom att ändra färgbalansen i bildbehandlingsprogrammet.
Gratulerar till en väl komponerad bild
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC891 NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Timo »

Håller med Jonas, en mycket bra bild !
Du kan ju prova dra mer i reglagen för den är inte överarbetad nu men riskerar att bli det om försöker få fram mer.
Du får väl testa.
Annars är det bara fler exponeringar du får ta.
40 - 50 exponeringar med en digitalkamera på objekt likt denna är nog bra att försöka få ihop.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC891 NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Bengt »

Även jag tycker din bild är bra. Håller med dig Jonas man får ett lite annat perspektiv på denna typ av bilder. Tror inte heller det blir bra dra fram mer färger ur denna bild. Då får du ha mer exp tid om det ska se naturligt ut. Trevligt att du fick med så många små galaxer på en enda bild.

Bengt
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC891 NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Tompa »

Jag tycker att bilden är bra, även färgerna! Mycket kul att spana efter.
Jag har inga bra tips att ge (jag är inte någon fena på bildbehandling - än i alla fall :D) men vad tror du om att mörka ner bakgrunden något? Borde inte stjärnorna komma fram lite tydligare då?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: NGC891 NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Tack för kommentarerna.
Jag tror jag får nöja mig med hur den ser ut nu, och får se om jag kan fylla på med mer exponeringstid vid ett senare tillfälle.

Jag såg på jobbet att bilden var lite ljusare där än på datorn hemma, men jag vet inte om den blir mycket bättre om man mörkar ner den mer.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: NGC891 NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Grinde »

Vackert! Riktigt kul att se lite rymd runt motivet, ger perspektiv! Tycker du verkar lyckats bra med bakgrundsbruset också, så lite lätt färgökning i tex stjärnorna borde bilden klara av, utan att nån annan del av bilden skenar iväg.

Du råkar inte vara släkt med Mikael Franzén...?
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: NGC891 NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Grinde wrote:Vackert! Riktigt kul att se lite rymd runt motivet, ger perspektiv! Tycker du verkar lyckats bra med bakgrundsbruset också, så lite lätt färgökning i tex stjärnorna borde bilden klara av, utan att nån annan del av bilden skenar iväg.

Du råkar inte vara släkt med Mikael Franzén...?
Tackar! Får se om jag kan boosta stjärnfärgerna lite.

Mikael är min bror faktiskt. :)
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by pesa »

kanonbild frazze!
För mig som nybörjare är det jättekul att se att det gåt att få så bra resultat med ungefär samma sorts utrustning som jag har själv. (Har dock inte haft en enda bra natt på en dryg månad så har inte kommit igång med mina saker än)
Klarar verkligen 500D så lång exponering med så kontrollerat brus? vilken asa har du använt?
pelle
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Hej Pelle.
Tack för kommentaren!

Jag har fotat med ISO 800 i denna bild. Jag har använt 20 darkframes och 24 flats i kalibreringen.
Sedan har jag också använt dithering mellan exponeringarna, vilket betyder att teleskopet flyttar sig lite mellan varje exponering så att datat inte faller på exakt samma ställe på sensorn vilket gör att brus tas ut bättre när man stackar de kalibrerade exponeringarna.
Här är en bra artikel (kan ju direkt erkänna att jag inte hänger med i alla uträkningar dock) om dithering.
http://www.astro.uni-bonn.de/~mischa/dithering.html

Överst här är en enklare sammanfattning.
http://www.astro.uni-bonn.de/~mischa/ob ... tips2.html

Ja, det har sannerligen inte varit många tillfällen med klart väder i höst. Hoppas det släpper snart så man kan vara ute mer.
Hoppas du kommer igång bra också!

Mvh
Daniel
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Jag har uppdaterat bilden nu med något ökade stjärnfärger. Jag mörkade även ner bakgrunden lite lite och snyggade jag till övre vänstra hörnet som hamnade lite utanför i stackningen och blev helt svart.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Grinde »

Snyggt!
Jag tycker det blev lite mer liv i bilden utan att du behövde slita hårt i reglagen, bra jobbat!

Hälsa Micke från mig, riktigt länge sen jag träffade honom, senast var nog på Jonnys Bodega i Ås :D

God Jul
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: NGC891 och Abell 347 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Tackar!
Jag ska hälsa Micke. Ja Jonnys Bodega har man hängt på ett par gånger under åren :)

God Jul och gott nytt år.

Return to “Bilder”