Teleskopval

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Teleskopval

Post by skygazer »

Hej alla,

Då var man här med att välja teleskop.
Själv är jag inne på att inom snar framtid införskaffa mig en strörre refraktor, 130-140 Apo, men är inte där ännu. Kanske nästa år. Men idag är jag nyfiken på Celestron sct, då min dotter på 5 år ofta vill ut och observera, skulle jag vilja ha nått teleskop som visar lite mer än min lilla TMB 80/480 apo. Montering som jag har är en G11. Funderat allt mellan att montera en newton, Intes micro 6" eller större, alternativt en SCT. Var ganska mycket inne på en "vanlig" SCT, men nu finns SCT Edge HD. Frågan är om det är värt att lägga så mycket pengar på en tub. Men nyfiken som man är, släpper man inte tanken så lätt. Tycker bara att, ex: C11 mot C11Edge är ruskigt mycket dyrare.
Någon som har några erfarenheter kring Edge HD och vanlig SCT. Eller är det bättre att köpa en lite Intes Mikro och leka med den ett tag, för att sedan köpa nått större?
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Teleskopval

Post by Yayks »

Hej !

Satt för en tidsedan med liknande frågeställning, jag försökte tänka igenom vad jag ville göre igentligen och tyvärr blev svaret lite av varje.
Jag ville också slippa akrobatiska övningar som jag har för mig nu med refraktorn jag har och cromatisk abretion , dessutom skulle jag vilja se lite mera med egna ögon och inte bara med kameran typ.
Nu så tillät inte bugeten flera instrument så vilket intrument skulle ge mig störst flexibilitet ?
För mig utkristalliserade det sig till att en Newton skulle ge mig det för vad min buget tillät (en inte helt försummbar faktor). större apertur lågt f-tal som jag kan öka på efter behov etc, naturligt viss blir det kompromisser med kontrast m.m. men man kan inte få allt med ett instrument.
Var ett tag inne på dessa sct, mak å rc varianterna men de är trots allt vädigt långa i fokalavståndet även med reducer vilket jag imbillade mig blir begränsande för lite större objekt .
Så tillslut tänkte jag som sagt att det kan aldrig vara fel med en newton i arsenalen även om det inte är optimalt.

Tja det var lite så jag satt och funderade och nu återstår att se om jag funderade rätt eller hade otur :shy:

Return to “Teleskop allmänt”