M31 Andromeda galaxen - Gunnar Wilhelmsson

Bilder från galleriet
Post Reply
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

M31 Andromeda galaxen - Gunnar Wilhelmsson

Post by gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda galaxen
Exponering: Några 3min, oguidat.
Fotograf: Gunnar Wilhelmsson
Teleskop: Skywatcher 190MN Astrograph
Kamera: Canon 500D(omoddad)
Kommentar: Hej. Jag fyller på med en till bild från mitt allra första astrofoto försök. Det var inte tänkt från början att kameran skulle sättas på teleskopet denna kväll (I/9 2011) men jag fick för mig att prova efter en stunds observerande, det blev således en lite hastig och oplanerad astrofotodebut. Kameran kom lite på sniskan, baske mig kunde jag kanske fått med lite mer av andromeda om jag bara vridit lite på kameran. Ursäkta att jag har brännt ut kärnan på andromeda! Ska öva lite till med Photoshop, Iso 1600 kanske är alldeles för mycket, ska man prova med iso 800 eller 400? Plats: Näs-Högby Uppsala. Hälsningar Gunnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: M31 Andromeda galaxen - Gunnar Wilhelmsson

Post by gunnar »

Nu är bilden uppdaterad efter lite mer försök i Photoshop (svårt behöver en kurs) Fick till M31 lite bättre i alla fall tycker jag, lite mindre utbränt i kärnan och bättre ytterkonturer.

Skratta åt mina stapplande steg i astrofotografering och bildbehandling här på astronet...Fortsättning lär följa. :geek:

Gunnar
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M31 Andromeda galaxen - Gunnar Wilhelmsson

Post by Tompa »

Fina bilder! Jag skrattar inte - är däremot imponerad. Jag har samma teleskop och montering och tycker att Du lyckats väldigt bra. Jag håller med om att det här med efterbehandling är knepigt. Kanske dags för en astroträff med fokus på bildbehandling? En sådan fungerar ju oavsett väder- och ljusförhållanden.
Jag har försökt mig på M31 tidigare i höstas, men det blev mest pannkaka. Hoppas på att kommande helg bjuder på bra väder så att man kan få ihop lite längre exponeringstider. Ekvationen familjeliv, bra väder och arbete gör ju att tillfällen för långa sessioner inte är allt för många...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: M31 Andromeda galaxen - Gunnar Wilhelmsson

Post by gunnar »

Tack Tomas.

Kul att du har likadant teleskop.
Ja det är ingen dum ide, skulle gärna fokusera lite på efterbehandling av bilder. Jag har aldrig photoshoppat bilder förut mer än att ta bort röda ögon så jag är total nolla på detta!

Gunnar

Return to “Bilder”