gamma Cet.

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

gamma Cet.

Post by magnahrl »

Hej!
Jag gillar dubbelstjärnor. 1/9 skulle jag leta upp alpha Psc, en gammal favorit med min 8"f/6 Newt. från min balkong. Pga ljusföroreningar hamnade jag fel och fick gamma Cet. i synfältet och det sörjer jag inte över. Ibland lönar det sej att komma fel :) En sån vacker dubbel. Uppfattade färgerna som ljust gul i huvudkomponenten och blå/grön i den svagare.
Enl. Haas bok "double stars for small telescopes" är sep. 2.3" och mag. 3.6 och 6.2 så den är inte helt enkel. Påminner lite om Delta Cyg i svårghetsgrad. Obs vid 02:00-tiden. 240X användes
9/9 såg jag den också vid 03-tiden från min och Rogers Uthas halvmörka obsplats med min oranga C8:a (årg. -74) i 180X-252X.
Någon annan som obsat denna fina dubbelstjärna?
Samma natt hade jag också en fin sep. av Eta Gem (Prophus) med C8:an, också det i 180X-252X
Clear skies!
-Magnus
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: gamma Cet.

Post by timokarhula »

Jo, jag har observerat Gamma Ceti. Separerade komponenterna med min gamla 17.5-tummare i januari 1991 har jag för mig (har inte anteckningarna hos mig). I juni splittade jag Antares från Australien och den uppvisade också en fin kontrast. Många tycker att kompanjonen är grön men jag tyckte den var snarare blå. Separationen är liknande den hos Gamma Ceti, 2".45 i år, men magnitudskillnaden är 4.2 (+1.2 och +5.4).

/Timo K
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: gamma Cet.

Post by magnahrl »

Hej Timo,
Grattis till dej som sep. Antares.! Själv har jag försökt några gånger med min 8" f/6 men inte en chans, bara blurr. Vet du någon som sep. den från Sverige? Den står ju så fördömt sydligt.
Afa har jag sep. zeta Boo i 576X bl.a.14/5-09 med min 8"f/6 Newt. Excellent seeing! Året därpå var den svårare; generellt sämre seeing eller också sluter den sej.
18/12 och 29/12 -09 såg jag också enkelt "e" och "f" stjärnorna i trapetset. 133X, 171X och 8"f/6. (Har försökt se dem med min C80ED utan framgång.)
8/2 i år var de heller ingen större svårghet med min nyinköpta gamla oranga C8:a (-74)vid 222X
Clear Skies,
-Magnus
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: gamma Cet.

Post by timokarhula »

Inte illa! Enligt Sixth Catalog of Orbits of Visual Binary Stars var separationen för Zeta Bootis i maj 2009 0.57 bågsekunder och PA = 295º.1. Ett år senare var värdena 0".54 och 294º.3. 0".57 är exakt lika med Dawes limit för ett 8-tums teleskop. Jag separerade Zeta Bootis 1981 med min Classic C-8 (inköpt 1980) och 400x förstoring men då var separationen hela 1".07.

/Timo K
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: gamma Cet.

Post by magnahrl »

Ja, den observationen är jag glad och stolt över :) Enl. Sissy Haas bok var sep 0.7" 2004. För att vara riktigt exakt såg jag zetas airyskivor som två små vita ärtor som exakt nuddade varann, så det räknas kanske inte som en klassisk split. Hade inte okular och barlow för att gå högre i förstoring, synd för det hade säkert lönat sej. Afa var det mycket vackert. Seeing och exakt kollimering är nyckeln.
-Magnus
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: gamma Cet.

Post by timokarhula »

Jag har trott att vid Dawes gräns överlappar två ljuspunkter varandra till hälften diametermässigt (avlång stjärna) och vid dubbla Dawes gränsen så touchar Airy-skivorna varandra? Hur som helst så skulle du inte ha kunnat splitta zeta Bootis (se svart himmel mellan komponenterna) med ännu högre förstoring. Airy-skivorna hade bara blivit större. Bra seeing och kollimering är som sagt nyckelorden.

Man ska också ha tillräckligt hög förstoring för att kunna splitta eller elongera dubbelstjärnor. 50 mm apertur (med hög förstoring) har Dawes gräns vid 2".3. En prismakikare kan ju inte på långa vägar splitta så trånga dubbelstjärnor. För det krävs minst (ca) 120 / 2.3 = 52x förstoring, där 120 (bågsekunder) är ögats ungefärliga urskiljningsförmåga i mörker. I förrförra helgen kunde jag se Mizar i Karlavagnen avlång med 10x50-kikare. Eftersom deras separation är 14".3 motsvarar det att betrakta en dubbelstjärna med separationen 143" med obeväpnat öga.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: gamma Cet.

Post by Hans Bengtsson »

Det finns en formel, utarbetad av Lewis från praktiska resultat, som säger att den högsta meningsfulla förstoringen vid separation av dubbelstjärnor är:

90 multiplicerat med roten ur objektivets diameter (cm)

Med ett 25 cm teleskop skulle det alltså innebära 450 x som max-förstoring.

mvh
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: gamma Cet.

Post by magnahrl »

Enl. Haas definition av double-stars seperations sid 6 i hennes bok "double stars for small telescopes" så var det "touching or kissing" jag såg. Hade ingen som helst förhandsinfo. innan obs bara att jag visste de var 0.7" -04. Som gammal variabelobservatör vet att man inte skall ha några förutfattade meningar om vad man bör komma att se. Vid obs av nya tajta dubbelstjärnor undviker jag i möjligaste mån info om deras PA! Min Newt. är en Orion Optics UK med 1/7 - 1/8 våglängd (vad nu det är värt) zygotest och Hilux coating. Jag har minskat sek. från 50mm till 44mm.
För hjälp med kollimering har jag en Glattier laser, som är excellent.
-Magnus

Return to “Observationer”