Flygplan och kondensationsstrimmor?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Flygplan och kondensationsstrimmor?

Post by timokarhula »

Här kommer en lite korkad fråga. Avger jetplan alltid synliga kondensationsstrimmor efter sig? Jag undrar för jag gjorde en lite märklig observation från Australien för ett par veckor sedan. Det var en eftermiddag och himlen var klarblå men med lite cumulusmoln här och där. Tittade upp nära zenit och plötsligt ser jag en stjärna som rörde på sig sakta norrut. Skattade den till magnitud -6 med tanke på hur Venus brukar se ut på dagtid med blotta ögat. Följde den i några minuters tid innan den försvann bakom ett moln men jag såg inte den dyka upp på andra sidan.

Jag brukar kunna urskilja vingarna på en jumbojet även när den flyger på 12000 m höjd ovanför mig. Då ser jag även kondensstrimman efter den som dunstar bort så småningom. Här var objektet bara en stjärnlik punkt med ingenting efter sig. Kan objektet ha varit en satellit? Det var ingen Iridium för de blixtrar ju till ett kort ögonblick medan den här var konstant i ljusstyrka. Än så länge ett UFO med andra ord. :D

/Timo K
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Flygplan och kondensationsstrimmor?

Post by Starsoft »

Hej Timo
Avger jetplan alltid synliga kondensationsstrimmor efter sig?
Nej, det krävs rätt omständigheter för att de ska bildas.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Flygplan och kondensationsstrimmor?

Post by Grinde »

Starsoft wrote:Hej Timo

Nej, det krävs rätt omständigheter för att de ska bildas.

Anders
Helt rätt Anders, jag har till och med fått tunna kondensationsstrimmor från turbinhelikoptrar på låg höjd när det var riktigt kalla dagar här uppe
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Flygplan och kondensationsstrimmor?

Post by Tompa »

Låter som ett mindre biz-jet på hög höjd. Då blir nog vingarna svåra att urskilja. Eller ett riktigt helylle-ufo :green:

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Observationer”