Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Hans Bengtsson wrote:Är du säker på att du inte dragit åt en skruv för hårt så att du därför inte kan fokusera fritt hela vägen?

M v h
Hans Bengtsson
Jajamänn, har till och med provat haft allting kring den väldigt löst. Tanken att ha okularet en bit längre ifrån sekundärspegeln fick jag av Peter R, läste någon tråd här på Astronet där det skrevs om det, och det funkade galant! Det stog något om att skaffa en förlängare, osv. Har dock inte kollat kollimeringen sen jag flyttade teleskopet, men det funkade bra ändå idag tycker jag.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Om fokus ligger besvärande långt ut (dvs långt från sekundären) är saken enkel att fixa med hjälp av en mellanring. Under alla omständigheter är det viktigt att fokus inte ligger i något ändläge, man måste kunna röra fokuseraren på båda sidor om fokus, annars går det inte att ställa in skärpan ordentligt.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det händer ganska ofta att jag tar oplanerade snabbtittar med 20 cm Newton på deep-sky-objekt som råkar ligga i någorlunda närhet av de variabler som finns på obs-programmet. Igår kväll kollade jag på den vackra öppna hopen NGC 6910 (i samband med obsen av V440 Cyg). Och när jag observerade GN Cyg strax efteråt noterade jag en liten kompakt samling stjärnor som i teleskopet definitivt liknade en stjärnhop. Men när jag nu ska kolla katalogbeteckningen så verkar det inte vara någon stjärnhop utan bara en namnlös stjärnsamling.

På Uranometria hittar man ungefär på rätt position en hop med det mystiska namnet DoDz 10. Vad är då DoDz? Googling visar att det betyder Dolidze-Dzimselejsvili, jag tror jag av minnestekniska skäl föredrar förkortningen. Här finns lite info:

http://www.astrobuysell.com/paul/DoDzClusters.htm

DoDz 10 beskrivs som "large, loose and scattered" vilket absolut inte stämmer med den stjärnsamling jag såg. Å andra sidan är den beskrivningen gjord av hemsidans författare, kanske är detta trots allt DoDz 10? Har inte en susning, vet inte om originalkatalogen finns på nätet.

Nåväl, om någon vill titta på stjärnsamlingen som jag trodde var en stjärnhop, så finns en karta nedan (15x15 bågminuter, med söder uppåt). Koordinaterna ges på kartan.

Edit:

Här hittar man mera info om DoDz-hoparna:

http://dvaa.org/articles/DSO_Observatio ... usters.pdf

http://www.angelfire.com/planet/jimshel ... _clusters/

http://tech.dir.groups.yahoo.com/group/ ... &var=1&p=1

Det verkar uppenbart att DoDz 10 är en mycket lös och utsträckt hop som jag inte alls lade märke till i teleskopet.

mvh
Hans Bengtsson
Stjärnsamling nära GN Cyg. Från AAVSO.
Stjärnsamling nära GN Cyg. Från AAVSO.
CYGGN.png (353.26 KiB) Viewed 4586 times
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Skall försöka ta en titt någon dag, brukar själva titta omkring slumpmässigt kring vintergatan i hopp om att hitta någonting fint objekt jag inte sett tidigare.

Förresten, är det någon mer än jag som tycker att området kring SS Cyg ser ut som en liten mini-orion utan betelgeuse?

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Det blev tjugo variabelobsar igår kväll.

Bland de halvregelbundna kan nämnas TX Dra, som skattades till 7.6, och V CVn, 8.2. De är ett par favoritobjekt för mig i klassen halvregelbundna fältkikarevariabler, och visar hyfsat distinkta variationer:
Image
Image
Fler halvregelbundna som obsades var Z UMa, som ligger vid 7.7 och är nästan halvvägs på väg ned mot minimum efter ett maximum - magnitud 7.0 - som inträffade vid månadsskiftet november-december. RY UMa och V UMi ligger sedan en tid ganska stilla och varierar, åtminstone för mina ögon, med bara några tiondelar. V0465 Cas skattades till 6.5 och AT Dra till 5.7. Två ganska nya stjärnor på mitt program är RU Cep, 9.1 i går, och SS Cep (7.1). Jag har inte obsat dessa tillräckligt länge för att få kläm på deras variation, men de ligger bekvämt till för observation året om: en handsbredd från norra himmelspolen.

Så över till mirorna, dessa tacksamma objekt: stor amplitud gör att det brus som ofelbart finns i visuella skattningar inte gör så mycket; de sävliga variationerna gör att man kan få fullgod täckning över variationscykeln även med suboptimal väderlek; den inte helt förutsägbara naturen gör observationerna meningsfulla, man kan utforska och kartlägga oregelbundenheter på kortare sikt där bland annat maximumljusstyrkan kan skilja en magnitud från cykel till cykel likaväl som på lång sikt (periodförändringar). Dessutom handlar det här om observationer som får sitt värde när de sätts samman med observationer gjorda under en följd av årtionden; variabelastronomi handlar ju om en utforskning av tidsdimensionen, ett slags himmelshistoria med arkivet som centralt verktyg.

Detta arkiv, nämligen SAAF/V:s och AAVSO:s observationsdatabaser, fylldes nyligen på med gårdagens miraobservationer: R Gem skattades till 7.3, den har legat vid max i omkring en månad och kommer nog börja sjunka i ljusstyrka snart. En annan ljus klassisk mira, R Leo, skattades till 7.5, den ökar snabbt i ljusstyrka nu, och en tredje klassiker, S UMa, skattades till 12.5 - den har precis lämnat minimum. T Cep, en av mina favoriter, en saktfärdig cirkumpolär mira med nästan 400 dagars periodlängd, obsades till 6.9, och S UMi ligger nära max (8.7).

R Cam är en fin medelsnabb mira, bekvämt placerad nära Z UMi. Den har lämnat minimum och har påbörjat stigningen mot maximum. R Dra har även den lämnat minimum; undrar vilken som når max först?
Image
Image
Bland övriga variabeltyper märks X Per och V0538 Cas - inget händer, som vanligt, med dessa - och Z UMi, som ännu inte nått visuell synlighet, <13.0; CCD-obsar visar dock att den är på väg uppåt, och jag ser fram emot att kunna följa den visuellt igen, kanske redan i början av våren.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Dvärgnovan Z Cam har jag bara obsat en enstaka gång tidigare; anledningen till varför den inte hamnat på mitt program är ju knappast att den är tråkig, då den ganska ofta har utbrott som kastar den från fjortonde till tionde magnituden. Anledningen står snarare att finna i något slags stjärnhopparslöhet - det har varit bökigt att hitta den, helt enkelt, och därför har jag försummat stjärnan.

Men de senaste kvällarna har jag prövat en ny väg fram till Z Cam; istället för att utgå från stjärnorna nere vid Karlavagnen bestämde jag mig för att pröva att utgå från Polaris. Beväpnad med en orienteringskarta skapad med CdC visade det sig vara betydligt enklare att ta sig fram den vägen. Ikväll skattade jag Z Cam till 12.0, igår 11.9. Enligt AAVSOdata ligger Z Cam sedan ett par månader tillbaka i en av de stillastående faser som gör den till prototypstjärnan för undergruppen dvärgnovor av ZCAM-typ. Jag plockar upp den på mitt program, nu när jag lärt mig hitta fram till den på ett smidigt sätt.

De senaste kvällarna har även inneburit andra tillägg till mitt program. Jag har börjat obsa X Cep, den är en långperiodisk mira som är på väg neråt, ikväll skattad till 12.0. Samma stjärnbild härbärgerar ett annat nytillskott i form av GH Cep, även den en mira, som ligger bekvämt nära två andra stjärnor jag obsar, RY Cep och S Cep. GH Cep är det få andra som obsar, AAVSO-databasen innehåller nu totalt 222 obsar (SAAF/Vs databas SVO: 1 obs), hoppas kunna bygga på med fler. Igår natt fångade jag den vid 12.7, om den är på väg uppåt eller nedåt är omöjligt att säga i dagsläget - den förra obsen i AID är från augusti 2012 då Paul Vedrenne noterade den som svagare än 12.2. Enligt elementen skulle den ha haft ett maximum andra veckan i november 2012, varpå nästa max beräknas till första veckan i oktober 2013 - uppgifter som bör tas med en nypa salt, då elementen är från 1930-talet (likadana i GCVS och VSX). Vi får väl se. Variabeln upptäcktes av Morgenroth 1933. RY Cep, förresten, skattades till 12.8 i går kväll, denna snabba mira (P=149 dygn), är nära minimum nu.

Resterande obsar är inget direkt speciellt - R And fortsätter nedåt, R Gem hänger envist kvar nära maximal ljusstyrka, R Cam och R Leo spurtar uppåt, R Tri har lämnat de svagaste magnituderna, Z UMi är fortfarande svagare än 13.0, S UMi har nyligen passerat maximum och så vidare, detaljer återfinns förstås i SVO.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Alltid intressant att läsa dina rapporter.

Jag var ute och gjorde två variabelpass ikväll med 25x100 och 10x50 kikare. Jag försöker hitta miror i syd och öst som är starkare än ca 10 och under 60 graders höjd + några cepheider, halvregelbundna och RV Tauristjärnor i samma riktning.

omicron Ceti (Mira) fortsätter neråt, fick den till 8.2 idag. Sen jag började observera har den haft maximum under hösten och sedan försvunnit ur synfältet innan den nått minimum. Då perioden är 11 månader förskuts maximet en månad tidigare per år, så denna säsong var den redan i max när jag började föja den och kanske kan följa den ner i minimum denna gången. R Aqr är snabbt på väg upp, men den går inte heller att följa så länge till. T Ari, UV Aur, S Hya och U Ori är några andra miror på våg upp. V CMi, V Mon, X Cet verkar vara nära maximum, medan R Psc, R Tau och V Cnc är på väg neråt.

Säsongspremiär blev det för R LMi, S LMi, V CVn och U Mon.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Starkt jobbat i vinterkylan!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Hur tusan gör ni nu när det är så kallt ute? Jag har cirka -17 grader ute som värst nu när det är kallt, och det blir otroligt snabbt kallt åt händer och fötter (speciellt händerna blir iskalla). För tjocka vantar/handskar går inte bra ihop med kartor... Eller har ni riktiga värstinghandskar? Tackar för tips!

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Jag kör utan handskar. Stoppar händerna i rockfickorna då och då.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Bra jobbat! Själv ligger jag däckad i en riktig dunder-influensa, sedan några dagar. Orkar inte ens tänka på att sticka näsan utanför dörren. Och javisst, så här många stjärnklara kvällar har man inte sett på länge. Naturen jäklas med mig!!! Ska i alla fall försöka mig på lite iTel-obsar i morgon.

Ha det,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Jag har ett par vanliga skinnhandskar, men går in och värmer mig i stort sett mellan varje stjärna. En stor fördel med att obsa från balkongen.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Tompa wrote:Bra jobbat! Själv ligger jag däckad i en riktig dunder-influensa, sedan några dagar. Orkar inte ens tänka på att sticka näsan utanför dörren. Och javisst, så här många stjärnklara kvällar har man inte sett på länge. Naturen jäklas med mig!!! Ska i alla fall försöka mig på lite iTel-obsar i morgon.

Ha det,
Tomas W
Såklart att det blir stjärnklart när du är däckad av flunsan ... Nästan lika säkert som om du hade köpt ny utrustning. Då är det bra att kunna köra lite fjärrstyrt istället. Lycka till med iTel och krya på dig!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

Re: Rapport från en balkong!

Post by Ramsey »

wilt wrote:Jag kör utan handskar. Stoppar händerna i rockfickorna då och då.
Hårding! :good:
Robin wrote:Hur tusan gör ni nu när det är så kallt ute?
Jag köpte ett par supervarma kängor i lokala sportfiskebutiken. Har urtagbar innersko, eller vad man kallar det. Ganska billiga, kanske 700:-. Tog ett par nummer för stora så att jag får ned fötterna med två par strumpor och extra sockor utan att det klämmer. Kängorna går numera under benämningen "Teleskopskor". :D Konstigt nog blir jag varm om händerna om jag är varm om benen och fötterna. Jag kan rekommendera att lägga i ullsula i skorna också. -18C och 90 minuter stilla i solstolen är inga (stora) problem. Men jag håller med, det är ett besvär med kartorna när man har handskar. För att inte tala om att fettet i fokuseraren på kikaren fryser.

PM:a din adress så ska jag skicka dig ett par värmekuddar som man kan stoppa i skor eller handskar.

Hur håller ni okularen fria från imma vid kyla?
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Ramsey wrote:
wilt wrote:Jag kör utan handskar. Stoppar händerna i rockfickorna då och då.
Hårding! :good:
Det är väl inget; jag har hört talas om folk som frusit fast ögonlocken vid okularen. :)
Ramsey wrote: Hur håller ni okularen fria från imma vid kyla?
Fulokularen (två billiga plösslar, varav ett (25 mm) används ofta) har jag nedstoppade i byxfickan, finokularet (ett 82-graders 6.7 mm Explore Scientific) har jag i en kameraväska (tillbehör till Minox 35 GT) som får plats i rockfickan. Värre är det med sökaroptiken. Visst, jag kan hålla på och ta av och ta på locken hela tiden, men jag borde helst skaffa någon värmekälla till den. Som det är nu, är min sökare den svaga länken i kedjan, den immar igen innan okularen eller sekundären.

Prismakikarens okular, om de immar igen mot slutet av en obsrunda, brukar jag torka av och samtidigt värma upp med fingrarna. Jag vet, det är nog inte så kosher, men kikaren var billig.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA