M42 Orion nebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M42 Orion nebulosan - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orion nebulosan
Exponering: 108 min LRGB
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Kronjuvelen på himmelen när det gäller astronomiska objekt måste ju vara M42 (Orion nebulosan). Ett härligt objekt att både studera visuellt och att fotografera. Efter gårnattens fina väder så har december i och med det redan blivit bättre 2006 än vad den var förra året! M42 kan jag säkert få till bättre än så här men jag vågade inte chansa till en riktigt bra kväll med att \"fånga\" den. Förra året kom aldrig det tillfället! En bild på M42 om året är i minsta laget :) Jag lär säkert återkomma till detta objekt under 2007. Om vädret tillåter!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M42 Orion nebulosan - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Ett av de objekt jag drar mig för att plåta just pga det är så svårt att få till. Du har ju varit på den en del innan och lyckats dra ner centrum ganska bra och fått till den hyffsat. Det enda man kan klaga på är att dina stjärnor har fått lite för" hög kontrast och ser lite för utbrända ut" enligt mitt tycke. Har du provat använda filtret som ger lite suddigare diffusa stjärnor.Tror det skulle göra de lite mjukare.

Själv har jag använt helgen till att ta igen lite sömn . Men ska ge mig på kronjuvelen jag med en dag var så säker:)

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Micke,

Fin bild med bra detaljer. Roligt också att se bilder på M42 igen.

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej på er!

Som alla andra så är det mycket nu inför jul uppehållet. Så skönt det ska bli med lite ledighet. Vi får hoppas på lite klara nätter då. Onsdag kväll ser ut till att kunna bli en höjdare! Kanske börjar kvällen med att kika på ISS då den far förbi Wed Dec 20/06:20 PM. Tyvärr bara för en kort stund men under veckan blir det bättre och bättre. Kolla länk http://spaceflight.nasa.gov/realdata/si ... elsingborg

Angående Mona Lisa som H-G kallade den för (M42) så ligger det nu en ny version av den på sidan. Brukar ju bli så när man behandlat sig själv och bilden sönder och samman första kvällen :D

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Fina detaljer och runda stjärnor men känns som om något saknas. Tror den behöver vara mer röd :) Inte för att jag trodde jag skulle säga till dig att göra en bild mer röd.....
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Fint!
Jag önskar att jag kunde fler bilder med min SCT, men det är tufft med manuell guidning, framförallt att hitta bra guidestjärnor.


/Perran
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Tackar alla! Mera röd :D Ja kanske det. Ska prova igen på denna med WOCens fokalreduserare. Tycker Alaln Gee ger för mycket coma. Den fungerar dock utmärkt till Meaden.

Ha det gott! //Micke

Return to “Bilder”