Venus i fas?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
MattiasN
Posts: 2
Joined: 2010-11-17 20:43:33
spamtest: JA

Venus i fas?

Post by MattiasN »

Hej.

Igår morse (17:e ca 07:10) Såg jag vad jag tror var Venus strax över horisonten mot sydsydöst ungefär. Har kollat med google nightsky och är ganska säker på att det var just venus jag såg. Jag är också helt säker på att jag såg den i fas, är det möjligt just nu? Kollade runt lite och såg att det går att se venus i fas men att det är mycket svårt, vilket gör mig lite osäker. Finns det ngt sida där man kan se hur fasen bör se ut just nu så att jag kan jämföra? Har försökt hitta ngn sida där man kan se hur "fasen" ser ut just nu men inte lyckats. Tänkte att ngn här kanske har ngt tips.

Vet inte riktigt hur man beskriver en fas... Den tjocka änden på fasen låg vid klockan 7-8 ungefär om ni förstår hur jag menar.

Det vore kul om ngn här kunde bekräfta att det går att se Venus i fas nu eller om det troligen var ngt annat jag såg.

/Mattias
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus i fas?

Post by Peter R »

Hej Mattias,
din observation stämmer bra in på Venus.
Jag har tagit 2 skärmbilder från mitt astroprogram som visar Venus vid tidpunkten för din observation.

/*Peter R
Attachments
Venus_101117-01.jpg
Venus_101117-01.jpg (446.69 KiB) Viewed 2590 times
Venus_101117-02.jpg
Venus_101117-02.jpg (375.36 KiB) Viewed 2590 times
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Venus i fas?

Post by Frazze »

Peter R wrote:Hej Mattias,
din observation stämmer bra in på Venus.
Jag har tagit 2 skärmbilder från mitt astroprogram som visar Venus vid tidpunkten för din observation.

/*Peter R
Hej.
Vad är det för programvara du använder?
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus i fas?

Post by Peter R »

Jag använder "Starry Night Pro Plus". Det finns olika versioner: http://store.starrynight.com/ .
Det medföljer ett antal fotografiska horizonter men jag har fotograferat den riktiga utsikten från min observationsplats och lagt in i programet. På så vis vet jag exakt var och när jag kan observera ett objekt.
Det finns även bra gratisprogram att ladda ner bl. a. Cartes du Ciel http://www.ap-i.net/skychart/start .

/*Peter R
MattiasN
Posts: 2
Joined: 2010-11-17 20:43:33
spamtest: JA

Re: Venus i fas?

Post by MattiasN »

Tusen tack. Blir att leta fram teleskopet då och åka ut ur stan, måste vara värt det nu när venus syns så tydligt. Hade tänkt fråga om programvaran också men såg att ngn annan redan gjort det. Ska ladda ner den själv.

Återigen, tack så mycket!

/Mattias

Return to “Observationer”