Gick det att åstadkomma något igår?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Någon som var ute igår? Är det någon som skall ut ikväll? Jag är själv i valet och kvalet!

M.v.h

LG
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Lars-Gunnar »

Förlåt, Lars var ute igår och åstadkom en fin bild, var bor du Lars? Dom bästa bilderna brukar bli just i kanten av en molnfront. Ganska många molnfronter här just nu kan jag säga..

/LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Robert »

I fredags var det halvmulet här i alla fall ända till midnatt. Såg ut som det skulle släppa strax efter midnatt på satelitbilderna men jag gick och sov. Västerut såg det dock klart ut så Mattias kanske fick stängas med sin nya montering...
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by GAIS »

Dessvärre molnigt här i Lerum, kanske ikväll
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Timo »

Jag fick ihop 1 x 5 min, inte mycket men tycker ändå att det blev bättre än väntat på den korta tiden.
Timo
ngc4565small.jpg
ngc4565small.jpg (222.77 KiB) Viewed 3976 times
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Starsoft »

Själv var det länge sedan jag åstadkom några bilder av värde men nu känner jag att jag måste prova att ta några. Vädret de kommande dagarna ser lovande ut, det blir förmodligen de sista månfria nätterna under den här säsongen. I höstas hade jag den längsta perioden med bra eller mycket bra astroförhållanden som jag kan minnas och då blev det inte en vettig bild så jag känner pressen.

Min Artemis 11002 har jag ännu inte fått tillbaka från rep hos Atik/Steve Chambers, jag börjar undra om jag någonsin kommer att få den tillbaka. Jag har åtminstone tänkt ut vad jag ska ha den till om/när jag får tillbaka den, att använda den tillsammans med långa brännvider och filterfoto är uteslutet, den har alldeles för högt brus och för dålig kylning. Så jag har köpt ett Canon EF 100mm f/2.8L som jag har hittat exempel på bra bilder av på nätet. Tillsamans med 11002 sensorn får jag ett användbart bildfält på kanske 12x12 grader om optiken håller vad den lovar, jag misstänker att jag inte kan använda hela bilden därav det kvadratiska måttet. Den ska jag sedan använda för systematiskt patrullfoto runt himmelspolen där jag hoppas kunna vara relativt i fred från andra komet och novajägare. Med så kort bränvidd bör kamerabruset bli hanterbart och jag kommer att kunna täcka in ett stort område varje klar natt.

Men i kväll tänkte jag testa objektivet på min gamla moddade EOS300D, tror jag ska prova på messiergalaxerna mellan lejonet och jungfrun som verkar stå bra till nu och som ser ut att passa ypperligt till den här optiken. Jag håller tummarna för att vädret håller och att inget annat hinder dyker upp.

EDIT: Jag såg Timos bild nu, ser ju väldigt trevlig ut med tanke på den korta exp-tiden, skärpan bra som den brukar vara men varför bara 5 min? Lite bildfältsproblem verkar det vara? Kanske en flatbild också hade varit bra för att fixa dammfläckarna?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Timo »

Anders,
jag har inte gjort någon egentlig bildbehandling på den p.g.a. att det bara är 5 min. Sen kom molnen :(
Ville bara visa vad man kan få fram på 5 min. Tyckte själv att det var mycket info på den korta tiden.
Så den är bara konverterad till JPG efter en DDP (Images Plus) för att få fram bilden. Annars är den nästan helt svart.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Lazze »

Hej Lars-Gunnar och tack för kommentaren.

Jag bor i Karlskoga och i förrgår klarnade det upp norrifrån väldigt lägligt så jag kunde fånga lite fotoner.
Igår hade väderlekstjänsterna negativa besked för kvällen, men det klarnade upp då med så kameran gick för fullt natten till idag också. Det ska tydligen bli bra i natt också, men det är lite olika bud om det blir före eller efter midnatt. Och i morgon är det tyvärr en lång arbetsdag, så jag får se hur det känns framåt kvällen. Det börjar kännas lite segt efter att ha vakat 2 nätter i rad.

Timo, det var en fin start på NGC 4565. Jag fotade den vid ungefär den här tiden i fjol, så om vädret blir bra i kväll (och jag kan hålla mig vaken) ska jag ge mig på grannen NGC 4725.

/Lasse
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Timo »

Lasse,
NGC4275 är en fin galax med stora svaga HII-områden så jag hoppas du lyckas med en del av dom på din färdiga bild.
Lycka till !
Jag skall också försöka få till några timmar på NGC4565 ikväll om det nu blir riktigt klart.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Robert »

Fotat ngc 4565 nu ikväll. Dock märkte jag att det blev sämre efter en liten stund och på IR satelitbilderna såg jag att det kom in tunna höga moln här. De verkar nu ha försvunnit mestadels så jag kör lite till så får man se.

Norrsken har varit synligt här ikväll med....
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Robert »

Det koch och gick lite tunna moln och störde under min session. KL 1 kom det in mer moln så då packade jag ihop allt.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Gick det att åstadkomma något igår?

Post by Timo »

Jag fick ihop 15 x 5 minuter på NGC4565 igår men transparansen var inte riktigt bra.
Ovanpå det så fungerade inte guidningen som jag ville utan den hoppade upp till 2 pixlar i 4 riktningar.
Men jag körde på ändå eftersom det var den sista sessionen för denna säsongen.
De fina strukturerna i stoftbanden på NGC4565 smetas ut när det hoppar så mycket.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Observationer”