Slöjnebulosan med 300 mm teleobjektiv

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Slöjnebulosan med 300 mm teleobjektiv

Post by Lazze »

Jag fick möjlighet att låna ett Canon 300 mm f/4 teleobjektiv i början av veckan. Det är första gången jag provar astrofoto med en telelins, så det var verkligen en ny erfarenhet. Framförallt tyckte jag att det var väldigt små marginaler för skärpeinställning trots att jag bländade ner till 5,6.
Det var också premiär för Astronomiks insticksfilter CLS-CCD tror jag det heter. Kameran är en moddad EOS 450.
Guidningen gjordes side-by-side med en Starblast 400 mm reflektor/QHY5 och stativet var en EQ-6:a.

Jag valde slöjnebulosan som motiv. Delvis för att synfältet på objektiv och nebulosa passar ganska bra . Tyvärr ligger nebulosan lite högt för mitt synfält. En stor del av den totala exponeringstiden på 4 timmar var både nebulosa och guidestjärna delvis dolda av stuprännan ovanför balkong. Guidningen blev riktigt riktigt dålig och det kan vara en orsak till att stjärnorna inte blev riktigt skarpa.

Jag bifogar 2 bilder. Dels en "normal", dels en där jag använde J-P Metsävainios plug-in för att reducera antalet stjärnor i bilden. Den andra bilden måste nog behandlas lite mer för att se anständig ut, men man ser nebulosastrukturen lite bättre:

Image

Image

Jag hoppas jag kan få låna det här objektivet igen när det är inte är fullmåne. Det vore kul att lägga på lite mer exponeringstid på den här bilden och prova några andra objekt också.
Synpunkter mottas tacksamt. Jag är inte värst hemma på bildbehdling i allmänhet och den här stjärnrika bilden med en stor diffus nebulosa vet jag inte riktigt hur man ska göra med.

/Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Slöjnebulosan med 300 mm teleobjektiv

Post by skafar65 »

Hej Lasse

Nej det här kan inte vara lätt att bildbehandla. Mycket detaljer som kanske är svåra att få fram i gyttret av stjärnor! Kul att se helheten på denna enorma nebulosa! Skulle vara intressant med lite mer info angående exponeringstid.

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Slöjnebulosan med 300 mm teleobjektiv

Post by Starsoft »

Kanonfin bild men jag saknar lite blå färg, bilden ser lite överdrivet röd ut.

Vad är det för objektiv?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Slöjnebulosan med 300 mm teleobjektiv

Post by Lazze »

Hej Micke

Det känns som man skulle behöva en hel kurs i bildbehandling för att förstå hur man ska göra med den här, men jag försöker ta en sak i taget. Jag har i alla fall hittat lite plug-ins till Photoshop som gör livet lite enklare.
Bilden är tagen över 2 nätter och exponeringstiden är totalt 4 timmar av 3 minuters-subbar. Histogrammen första natten låg på 55 % efter 3 minuter så det var det längsta jag ville gå.

Starsoft, tack för kommentaren. Det är riktigt att nebulosan blev för röd. Jag hade en kraftig lila gradient i bilden så det näst sista jag gjorde var att använda GradientXterminator till PS för att bli av med så mycket lila som möjligt (himlen såg lite blåaktig ut av månljus och sen får man ett sånt rött tillskott med en moddad kamera, så jag antar att det gav den lila gradienten).
Tyvärr blev bieffekten att när filtret hade jobbat klart försvann samtidigt mycket av färgen i nebulosan. Det enda jag reagerade på var att det försvann rött, så det sista jag gjorde var att balansera in mer av det röda, och det blev lite för mycket. Jag borde ha tänkt på att om det försvinner lila så har säkert både blått och rött minskat.
Det kanske är smartare att börja med att försöka få bort gradienterna i stället för att ta det sist?

Objektivet var ett Canon EF 300 F4 med bildstabilisering. Stabiliseringen hade jag frånslagen eftersom jag läst mig till att den tydligen inte funkar så bra på långa exponeringstider.

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Slöjnebulosan med 300 mm teleobjektiv

Post by Peter R »

Hej Lasse,
Det är en jättefin och välkomponerad bild men lite väl mörk på min skärm framför allt i förhållande till 4 timmar på bländare 5,6.
Jag skulle tro att du kan få ut väldigt mycket mera fina detaljer ur denna.
Histogrammen första natten låg på 55 % efter 3 minuter så det var det längsta jag ville gå.
Låg toppen av histogrammen (i Photoshop?) på 55% och varför ville du inte gå längre?
Sedan tycker jag att du ska ladda upp den i galleriet och inte bädda in den i ditt inlägg annars blir den snabbt "osynlig".

/*Peter R
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Slöjnebulosan med 300 mm teleobjektiv

Post by Lazze »

Hej Peter

Tack för kommentaren. Det finns nog en hel del mer att göra för att få fram allt ur bilden. Det är bara det att det behövs lite mer kompetensutveckling bakom tangetbordet här :D

Histogrammet är det jag läser av i Canons utility program som jag använder när jag fotar. I "Raw" subbarna (vilken svengelska) hamnade histogramtoppen på 55 % på x-axeln när jag hade 3 minuters exponeringstid.
Vad jag läst mig till så ska man helst hålla sig längre till vänster på skalan, max 30-40 % för att inte tappa detaljer i bilderna. Jag vet inte hur bra det stämmer. Jag hade provat upp till 50 % tidigare med i mitt tycke OK resultat så därför lät jag det gå upp till 55 % den här gången.

Jag hade funderingar på att lägga den i galleriet, men jag ville liksom inte lägga in den där förrän jag blivit lite mer nöjd med den. Jag hoppas få låna 300 mm objektivet snart igen så jag kan byta ut de bilder där jag hade sämst guidning mot nya och samtidigt passa på att justera färgerna så de blir mer riktiga.

/Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Slöjnebulosan med 300 mm teleobjektiv

Post by Terje »

Det "viktiga" är väl snarast att man undviker att mätta bilden, i vissa fall kan man leva med att endel stjärnor är mättade men generellt är väl tipset att starkaste pixlarna man är intresserad av (normalsett de starkaste stjärnorna) ligger runt 95+% dessto större dynamik du har i bilden desstå enklare blir det att krama fram detaljer, sen är det ju alltid en avvägning mellan exponeringstid på delbilderna och antalet subbar, generellt så blir det ju ivår Svenska verklighet så att dubblar du exponeringstiden får du halva antalet subbar att leka med.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Slöjnebulosan med 300 mm teleobjektiv

Post by Lazze »

Terje, det låter logiskt att kolla mättnaden på de starkaste pixlarna man är intresserad av. Jag misstänker att det ligger uppemot 120 % i mitt fall, men det ska bli intressant att kolla.
Man vill ju helst ha så lång exponeringstid som möjligt, dels för bildkvaliten, men också för att det blir en våldsam mängd megabyte att hantera av en enkel DSLR idag med många exponeringar.

/Lasse

Return to “Bilder”