köpråd

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

köpråd

Post by Bengt »

Hej!

Har på sista tiden letat efter en visuell tub som komplement till min nuvarande utrustning.
är i princip ute efter en bra visuell tub med hyffsad vidvinkel med planetfotomöjligheter som är kompakt .

Har övervägt en rad alternativ. Hitta denna som verkar på papperet vara prisvärd. Vad tror ni . Kan skywatcher bygga dobson tuber med elektriskt dinkitoys som funkar. Har ju haft deras refraktor tub tidigare som var en positiv överraskning . Frågan är om denna är lika bra byggd optiskt .Fokuseraren gissar jag är av sämre sort men såna detaljer går alltid att åtgärda, värre med konstruktion som inte går att fixa till.
Någon som har läst någon test över denna med motordrift?



http://www.telescopeplanet.co.uk/ViewPr ... N09C000004
Hälsningar Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: köpråd

Post by Peter R »

Hej Bengt,

Jag kan inte uttala mig om det "elektriska dinkitoys" men jag har dobsontuben och den är jag helnöjd med.
Om du vill läsa om mina första intryck såhar jag skrivit om det på http://www.astronomiguiden.com/topic.as ... A+TELESKOP

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: köpråd

Post by Bengt »

Tack Peter.

Funderar mest på den modellen som är på gång med datastyrning.

Optiskt och konstruktions mässigt är den säkert den samma som din.

Vet du hur tex en webkamera funkar ihop med fokuseraren. Går det nå fokus med barlow i?

Har tittat på mänger av alternativ. allt ifrån Celestrons 9.25 till 16" are truss.

Obsession verkar göra trevliga instrument men man får sälja en njure för att ha råd med de tuberna.

Negativa visuella upplevelser via SCT konstruktioner gör man känner lite av smak för dess konstruktion. Gillar inte det smala synfältet och blurr stjärnorna man får med dem. Fördelen med dem är dess kompakt het och lätthet att fota via.

Har du Peter haft visningar med din tub? Funkar det att låta skolungdomar titta i den eller är det fotpall som gäller?

//Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: köpråd

Post by Peter R »

Hej Bengt,

Den översta Jupiterbilden är fotograferad med CCD-kamera och driftscan teknik:
http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=448
Nu var det länge sedan jag hade den ute, så jag kommer inte ihåg om jag har testat med barlow men jag kan återkomma med svar liksom om det är en bra tub att ha visningar med.
Jag minns att de löv jag fotograferade med min Canon i primärfokus som test var oerhört skarpa. Och att det gick att använda binoviewer om man drog ihop tuben en aning. Möjligtvis förlorar man något av kolimeringen men ingenting jag stördes av. Det var imponerande att titta på en ljusstark bild med båda ögonen även om det bara var Stockholmshimmeln.

/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: köpråd

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Men mins jag helt fel? Du har väl en njure kvar :D Men det är klart, den får du nog vara rädd om! Kanske dags att kika på Meade teleskop igen? :wink: Med Meades ACF optik blir det inte alls lika blurrigt som det blev förr. Tror du kommer att bli förvånad då jag lägger ut min nästa bild som är tagen med Meaden! Ska bildbehandla den klart först, låta den vila ett par dagar och sen bildbehandla den om igen. Har fått hybris nu när det gäller mörka bilder! Fattar det inte, på alla mina datorer hemma så ser mina bilder bar ut (i varje fall då det gäller ljusstyrka). Sen kommer jag här på jobb och kikar. Mörkt murrigt och detaljlöst!

Datorerna hemma är inställda på default värden, lika så här på jobb. Ändå så stor skildnad?

Fattar nada! //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: köpråd

Post by Bengt »

Tack för era svar.

Svårt att säga något efter din bild Peter eftersom just Jupiter är i ett väldigt ogynnsam läge för foto.

Micke du vet väl att den mest positiva upplevelsen jag hade över min gamla Meade var när jag sålde den :lol:

Skämt o sido.Vill nog hoppas och tro att även de tillverkarna har blivit bättre.Blir det en SCt blir det däremot ingen meade utan en C 9,25
Problemet idag är kanske att välja rätt instrument av den uppsjö av olika instrumnet som faktiskt finns.
Det svåra är har jag märkt att hitta ett instrument som har alla de egenskaper man vill ha.

Kompakt, Widefield,inte för tungt, avkylning inte för lång,ljusamlande, bra kvalite,bra fotomässigt till allt :D kanske det svåraste pris inom rimlig budget.

Som lärare får jag ganska många förfrågningar om att åka ut och visa skolklasser lite live tittar med teleskop .Det känns lite trist att därför inte ha ett bra visuellt instrument tillgängligt 4 "aren är lite för liten tycker jag.Det får nog bli det viktigaste egenskapen inför nästa inköp med ljusstark och kompakt. Kan man dessutom få den att funka som lite fototub blir det en bonus.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: köpråd

Post by Starsoft »

Hej på er

Micke:
Sen kommer jag här på jobb och kikar. Mörkt murrigt och detaljlöst!
Jag hade samma problem tidigare innan jag upptäckte att det var omgivningsbelysningen som var svagare hemma. Det ledde till att bilderna som behandlats hemma såg väldigt mörka ut när jag tittade på den på jobbet under lysrören, kanske har du drabbats av samma fenomen?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: köpråd

Post by Peter R »

Svårt att säga något efter din bild Peter eftersom just Jupiter är i ett väldigt ogynnsam läge för foto.
Mitt exempel var inte för att visa upp en snygg bild (de ligger i framtiden) utan enbart som svar på din fråga om det gick att fokusera en CCD-kamera.
Svaret är altså att ja, det går.

/*Peter
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: köpråd

Post by Bengt »

Måste säga att det är en väldigt smart konstruktion. Kan man dessutom låsa i olika längder så har man betydligt mer spelrum i fokus.

Hittade fler nyhet som är på gång förutom att de ska släppa en helt gotostyrd serie.

Även 14" är på ingående.Kanske kan även den bli prisvärd och hamna inom min budget?

http://skywatcher-india.com/dob_14inch_collapssible.htm

Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: köpråd

Post by Peter R »

Jag är glad att denna 14"-are inte fanns till försäljning när jag köpte min 12" så att jag slapp känna mig lockad. En tub på 26 kg hade varit för mycket att släpa på.
Du kan låsa den i valfritt läge det vill säga att du kan få ut fokus obegränsat men med 2 möjliga problem som jag ser det:
- Kolimeringen hålls märkligt nog väldigt bra om du drar ut trussen till ändläget men är troligtvis inte perfekt i övriga lägen.
- Sekundärspegeln täcker troligtvis inte ljuskonen från primärspegeln om man drar ihop tuben för mycket, så man förlorar ljus.
Men jag tycker det är fantastiskt att exempelvis kunna köra med binoviewer utan barlow och tar gärna dessa minimala nackdelar.

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: köpråd

Post by Bengt »

26 kg låter i mina öron inte mycket. Den ska ju inte lyftas speciellt högt vid infästning i hållaren. Minns med fasa däremot min gamla 10" meade soptunna som vägde mer och som skulle lyfta upp i midgehöjd och fästas.

Har värre farhågor för att hållaren är för stor för mitt bagage utrymme. Men det ska väl funka får väl fälla säten i värsta fall.

Får väl se om jag får något pris för den . Av en märklig anledningar har newton tuber en benägenhet att göra rejäla prisstegringar från 12" till 14 eller 16".
Antar det har med att det görs mindre serier.


Bengt

Return to “Allmänt”