IC 1396

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

IC 1396

Post by Starsoft »

Oväntat var det att himlenskulle klarna upp i kväl, i och för sig nästan fullmåne men ändå en positiv överaskning. Temperaturen är runt noll, lite småbyig vind men inget som verkar störa EQ6 monteringen, fukten verkar också hålla sig borta i kväll.

Det var ett tag sedan som jag provade mina smalbandsfilter under fullmånen så jag bestämde mig för att prova ett nytt objekt med Ha filter, IC 1396, elefantsnabelnebulosan. Ett område med nebulositet i stjärnbildenn Cepheus som jag inte varit på tidigare med min huvudtub.

Något som jag lärt mig vid foto under månen är hur viktigt det är att månen inte kommer åt att lysa in i tuben, då blir bilderna helt oanvändbara. IC 1396 ser ut att stå drygt 90 grader från månen så då ska jag slippa det problemet. De första bilderna som kommit in ser också mycket lovande ut trots att jag bara kör med 6 minuters exponeringar genom att tuben står i en ny oprövad vinkel som gör att flexet hindrar längre exponeringar.

Mitt Ha fiter är att Baader 7 nm bandbredd, om jag hade råd skulle jag vilja prova Astrodons filter med bara 3 nm bandbredd, då borde påverkan av månen bli obetydlig, men de filtren är obehagligt dyra.

Gjorde en snabb och grov bildbehandlig på de fyra första bilderna, här är resultatet.

Image

Hoppas väderprognosen håller, då kan prylarna få sköta sig själv i många timmar till, då kan det här bli riktigt trevligt trots månen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: IC 1396

Post by Bengt »

Elefantsnabeln är ett trevligt objekt. Var på den under mina första fotoförsök detta året men olika orsaker satte stopp för längre exponeringstider. Mina planer var att ta den färdigt i färg. Har en bild i mitt gamla galleri på den lilla godingen som var en av de första bilder jag faktiskt tog med min H9. teleskopet på den tiden var min gamla pronto. Hur står den nu på himmelssvären? .Minns den stod rättså mkt i zenit i höstas vilket var en av orsakerna till jag hade vissa problem?



Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: IC 1396

Post by Starsoft »

Hej Bengt

Den står nog ganska bra fotomässigt nu, har passerat zenit och står i väster på kvällen när tiden är lämplig att ta några bilder.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Observationer”