Hjälp - 12V kontakt till SW AZ-EQ5

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Hjälp - 12V kontakt till SW AZ-EQ5

Post by Peter R »

Jag behöver lite råd angående elanslutningen till min SkyWatcher AZ-EQ5 montering. Jag kan väldigt lite om el och elektronik.

Jag köpte monteringen av FLO för några år sedan och upptäckte direkt vid leverans att trådarna låg nakna över flera milimeter vid anslutningen till 12V-ciguttaget (första bilden).
Naturligtvis borde jag ha reklamerat direkt men var ivrig att komma igång och det har fungerat problemfritt tills häromdagen då det sprakade till i de nakna trådarna och strömmen bröts.
Jag har köpt en förlängningskabel På Kjell & Co (till höger på bild 2) som jag tänkte knippsa av den nya 12V hankontakten och ersätta den defekta.
SW originalkabeln är 2,4 m lång och har en säkring på 5A medan den nya kabeln som jag köpte är 1,8m och har en säkring på 2,5A (bild 3).

Nu till min fråga: Om jag ser till att jag inte ändrar den totala längden på kabeln dvs ser till att den fortfarande är 2,4 m och flyttar över 5A säkringen till den nya hankontakten, tror ni att det kommer att funka eller är det något mera jag bör tänka på.

/*Peter R
IMG_9461.jpg
IMG_9458.jpg
Screen Shot 2021-12-13 at 15.07.14.png
sweron
Posts: 66
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: Hjälp - 12V kontakt till SW AZ-EQ5

Post by sweron »

Är din tanke att skarva ihop sladdarna? Varför inte öppna (skruva isär) cigarettkontakten på originalkabeln, frilägga lite av kabeländen (där den gått sönder) och fästa om de den nyskapade änden (ändarna) inne i den öppnade cigarettkontakten. Borde vara ett hyfsat enkelt ingrepp.
Om du väljer att skarva ihop de två kablarna, se till att inte (!!!) korsa plus och minuskablarna. Det skulle i värsta fall kunna innebära en havererad montering.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hjälp - 12V kontakt till SW AZ-EQ5

Post by Peter R »

Tack för dina tips :)
Är din tanke att skarva ihop sladdarna? Varför inte öppna (skruva isär) cigarettkontakten på originalkabeln, frilägga lite av kabeländen (där den gått sönder) och fästa om de den nyskapade änden (ändarna) inne i den öppnade cigarettkontakten. Borde vara ett hyfsat enkelt ingrepp.
Det var min första tanke men kablarna känns fastgjutna i godset, jag kunde i alla fall inte rubba dem och ville inte använda för mycket kraft.
IMG_9559.jpg
IMG_9557.jpg
Om du väljer att skarva ihop de två kablarna, se till att inte (!!!) korsa plus och minuskablarna. Det skulle i värsta fall kunna innebära en havererad montering.

Absolut och tack för att du påminner om detta! Om jag väljer denna lösning så ska jag mäta upp polerna så att de blir rätt.

Jag har tills vidare lyckats pilla in och säkra isoleringstejp mellan och runt de oskyddade delarna och det verkar funka så jag kommer att köra så tills vidare.
Ska testa på monteringen imorgon och hoppas att den inte tog skada när det blev kortslutning.
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Hjälp - 12V kontakt till SW AZ-EQ5

Post by hellbom »

Elektronik kort inne i monteringen kan ta skadad, trots lågspänning. Gör inga reparationer. Köp nytt hos Astrosweden, Kjell.com eller Clas Ohlson. Jag har jobbat mycket med lödningen på dataverkstad, så om man inte kan, köp nytt :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hjälp - 12V kontakt till SW AZ-EQ5

Post by Peter R »

Elektronik kort inne i monteringen kan ta skadad, trots lågspänning. Gör inga reparationer. Köp nytt hos Astrosweden, Kjell.com eller Clas Ohlson. Jag har jobbat mycket med lödningen på dataverkstad, så om man inte kan, köp nytt
Efter att ha förbättrat isoleringen på kabeln har jag kunnat testa monteringen idag, den gick igång så elektroniken verkar inte ha tagit skada.
Men du har säkert rätt så jag ska se om det går att få tag på en ny och felfri kabel :good:

Edit: Nu har jag beställt en ny kabel från FLO. De hade dels original i lager men även en i silikon för samma peng som ska klara låga temperaturer bättre.

Return to “Monteringar”