Identifiering av mitt gamla teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Jakelol
Posts: 11
Joined: 2021-11-19 11:13:12
spamtest: JA

Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Jakelol »

Hej är helt ny på forumet och detta är min första post.

Har börjat intressera mig för astronomi på senaste när jag kom på
att jag har ett gammalt teleskop som jag fick av mor i födelsedagspresent när jag fyllde 11 eller 12 år och detta var c runt 1991-1992 som jag mina det.
Nu är min fråga om det är någon som möjligt skulle kunna veta tillverkare osv. Det står Zenith på teleskopet men det är ju en lapp som är överklistrad över annan text och jag har inte tagit bort lappen än (ska jag det?).
På manualen som i princip bara är ett A4 ark vikt på mitten så att det blir en 2 sidig A5 manual så står det F600 50x50 m/m.
Detta är all info som finns om den.
Jag antar att det kanske bara är skräp men jag tänkte att det är lika bra att kolla här först.
Attachments
599F5E87-2EB0-4610-A5C6-C6C32E20D296.jpeg
84350FB0-BD04-49AF-A782-EEA80BB96673.jpeg
525EE0DC-3009-4990-9EF1-355839B47D93.jpeg
EF85D35D-A4CA-47B0-A1CA-EE74B99FFBD7.jpeg
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by megrez 90 »

Låt lappen sitta kvar! De där såldes under många namn! Normalt är det bra optik i objektivet och med vettigt bord så funkar stativet hyfsat! Problemet är okulardiametern (0,96" ~25mm) som inte erbjuder så många okular att köpa idag! Det 12mm okular som medföljer duger att starta med! Saturnus ringen, Jupiters 4 ljusaste månar mm. Får du tag i ett 25mm och ett 6mm okular så blir det inte så dumt!
Galen i refraktorer :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Katarina H »

Exakt ett sådant köpte min far till min mor ikring 1981-1982. Det var mest jag som använde det. Vet inget om kvaliteten men det dög. Var bra till månen och till att kolla solfläckar på genom att projicera på kartong. Obs det följde med ett solfilter (röd metallring) men det är såklart farligt att använda. Det blev stulet ur en lada ca 1995 i Marks kommun när det varit inbrott. Jag har alltid undrat vart det tog vägen sen.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Jakelol
Posts: 11
Joined: 2021-11-19 11:13:12
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Jakelol »

Jaha där ser man.
Jag provade teleskopet lite hastigt genom en glasruta och mot ett bygge vi har ca 400m från lägenheten och jag blev ganska förvånad måste jag säga.
Jag provade fota månen för ca 8 år sedan med ett Canon 400/f5,6 och det blev ganska bra bilder trotts kort slutartid men jag tror nästan att detta teleskop förstorar mer än objektivet jag hade (fotade uteslutande fåglar på den tiden innan jag sålde allt).
Ska rengöra linserna på detta teleskop för det har legat i kartongen på mammas vind i 20 år minst men annars verkar det vara i bra skick.
Finns det något annat stativ jag kan köpa till detta teleskop?
Det konstiga med etiketten är att etiketten är ju klistrad på teleskopet men på etiketten så är Emmy en etikett klistrad med namnet Zenith.
User avatar
Jakelol
Posts: 11
Joined: 2021-11-19 11:13:12
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Jakelol »

Tog en närbild med blixt så syns det bättre den slarviga påklistrande etiketten på etiketten haha
Jag blir så nyfiken vad som står under.
Hade likadant på våran tvättmaskin där jag slet bort en bit för att se vad som stod under och frugan blev inte glad haha
Attachments
1C87CB5F-B953-4871-A207-A170E0A7C56C.jpeg
User avatar
Jakelol
Posts: 11
Joined: 2021-11-19 11:13:12
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Jakelol »

Det står alltså H 12mm? Jag trodde det stod HI 2mm haha
Men jag ska alltså leta efter ett okular som är 25mm i diameter (läste mig till vad jag tror är rätt, ska det vara 24,5mm (0,965”) ) och 6mm brännvidd?
Attachments
BFB9EA7C-9B74-4F5C-BE77-85583324DEA6.jpeg
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Datarolf »

Står ett sådant i mitt garage. Fick det av morfar ca 1965, inköpt från Claes Ohlson, tror jag. Min inkörsport till astronomin. Bra optik men kass stativ är väl min sammanfattning. Och se upp med solfiltret, det är farligt!

Hälsningar
Rolf J
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Jonas »

Detta kan också vara en lösning:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

På den tiden när jag pysslade med mina Untronteleskop, köpte jag en sådan för att kunna använda 1 1/4"-okular. Fungerade relativt bra men räkna med bygglängden. (Info finns i länken).

Jag byggde även om ett 0,965” vinkelprisma genom att placera en tub med ID 1 1/4" utanpå okularfästet för 0,965”-okular. (Jag fick såga av övre delen där låsskruven satt) Fungerade bra och bygglängden förstoras bara marginellt.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Jakelol
Posts: 11
Joined: 2021-11-19 11:13:12
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Jakelol »

Jonas wrote:Detta kan också vara en lösning:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

På den tiden när jag pysslade med mina Untronteleskop, köpte jag en sådan för att kunna använda 1 1/4"-okular. Fungerade relativt bra men räkna med bygglängden. (Info finns i länken).

Jag byggde även om ett 0,965” vinkelprisma genom att placera en tub med ID 1 1/4" utanpå okularfästet för 0,965”-okular. (Jag fick såga av övre delen där låsskruven satt) Fungerade bra och bygglängden förstoras bara marginellt.
Nämen se på tusan jag lär ju på köpa en sån där adapter.
Vad för 1 1/4” okular ska jag köpa till adaptern för bästa resultat?
Kollade snabbt på månen nyss på balkongen och med tanke på alla ljusföroreningar så var det helt ok måste jag säga.
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by megrez 90 »

Den adp. på länken funkar inte! Når ej fokus! Ett övergångsprisma funkar! Jag menade ett 25mm okular för större synfält och ett 6mm för högre (100ggr) förstoring, i 0,96" fattning! Kanske någon på denna site har några okular att sälja billigt! I stället för att kosta på för mycket på denna, känn dig för med det du har! Göra rent!!! Ta inte isär grejerna om inte det är väldigt smutsigt! Lite damm mellan linserna påverkar inte mycket! Och så, viktigt, ut med dig! :D Inga fönster obsar ger rättvisa åt en kikare, än mindre ett teleskop!
Galen i refraktorer :)
User avatar
Jakelol
Posts: 11
Joined: 2021-11-19 11:13:12
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Jakelol »

megrez 90 wrote:Den adp. på länken funkar inte! Når ej fokus! Ett övergångsprisma funkar! Jag menade ett 25mm okular för större synfält och ett 6mm för högre (100ggr) förstoring, i 0,96" fattning! Kanske någon på denna site har några okular att sälja billigt! I stället för att kosta på för mycket på denna, känn dig för med det du har! Göra rent!!! Ta inte isär grejerna om inte det är väldigt smutsigt! Lite damm mellan linserna påverkar inte mycket! Och så, viktigt, ut med dig! :D Inga fönster obsar ger rättvisa åt en kikare, än mindre ett teleskop!
Vänta nu blir jag snurrig, funkar det inte likadant som vid fotograferingen att ju längre brännvidd ju mer förstoring?
Det okularet jag har är alltså på 12mm och får jag tag på ett som är 6mm så blir det dubbel förstoring eller fick jag det om bakfoten? Hur räknar man ut det där?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Jonas »

megrez 90 wrote:Den adp. på länken funkar inte! Når ej fokus! Ett övergångsprisma funkar!
Det beror på var du placerar adaptern och hur lång "gång" du har i fokuseraren. Jag har använt en sådan adapter med framgång i mina Unitronteleskop - men de har troligtvis längre "gång".

Tillverkades det övergångsprismor? De enda jag sett är de som satt i Unitrons okularrevolvrar,

Jakelol, du har både rätt och (lite) fel. Vad gäller objektiv är det rätt att längre brännvidd ger högre förstoring. Vad gäller okular, är det omvänt. Ett 6 mm okular ger alltså, som du säger, dubbla förstoringen mot ett 12 mm okular.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Jonas »

Jakelol wrote:
Jonas wrote:Detta kan också vara en lösning:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

På den tiden när jag pysslade med mina Untronteleskop, köpte jag en sådan för att kunna använda 1 1/4"-okular. Fungerade relativt bra men räkna med bygglängden. (Info finns i länken).

Jag byggde även om ett 0,965” vinkelprisma genom att placera en tub med ID 1 1/4" utanpå okularfästet för 0,965”-okular. (Jag fick såga av övre delen där låsskruven satt) Fungerade bra och bygglängden förstoras bara marginellt.
Nämen se på tusan jag lär ju på köpa en sån där adapter.
Vad för 1 1/4” okular ska jag köpa till adaptern för bästa resultat?
Kollade snabbt på månen nyss på balkongen och med tanke på alla ljusföroreningar så var det helt ok måste jag säga.
Med tanke på tveksamheten för hur adaptern fungerar med ditt teleskop avråder jag till köp. Det fungerade bra med mina Unitronteleskop men det säger inte att det kommer att göra detsamma med ditt.

Bättre då att försöka få tag i 0,965”-okular. Ett tips är att kontakta https://www.stjarnhusetonline.se/" onclick="window.open(this.href);return false; . Det är mycket möjligt de har några okular liggande som de kan sälja till dig för ett bra pris.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Jakelol
Posts: 11
Joined: 2021-11-19 11:13:12
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by Jakelol »

Jonas wrote:
megrez 90 wrote:Den adp. på länken funkar inte! Når ej fokus! Ett övergångsprisma funkar!
Det beror på var du placerar adaptern och hur lång "gång" du har i fokuseraren. Jag har använt en sådan adapter med framgång i mina Unitronteleskop - men de har troligtvis längre "gång".

Tillverkades det övergångsprismor? De enda jag sett är de som satt i Unitrons okularrevolvrar,

Jakelol, du har både rätt och (lite) fel. Vad gäller objektiv är det rätt att längre brännvidd ger högre förstoring. Vad gäller okular, är det omvänt. Ett 6 mm okular ger alltså, som du säger, dubbla förstoringen mot ett 12 mm okular.
Ok jag förstår. Hittade massa okular billigt på eBay så jag tänker jag jag beställer ett gäng i storleksordningen 6, 12, 24 eller liknande så har jag något att leka med. Dock är det kinagrejer men det kan ju iaf ge mig en uppfattning om hur jag ska tänka i framtiden om jag bestämmer mig för att beställa något mer seriöst.

Är detta teleskop ett bra val att växa i?
Sky-Watcher Explorer-200PDS (EQ5 PRO)
https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... ds-eq5-pro" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller klarar jag mig med ett 150mm?

Tänker att jag mest kommer observera men vill ha möjligheten till fotografering i framtiden då jag har fotograferat mycket i mina dagar.
Har kommit fram till att om jag köper ett seriöst teleskop så vill jag kunna titta på allt möjligt samt ha ett huvud som kan följa automatiskt (om det är så man säger haha) samt inte allt för stort för då kommer jag aldrig ta med det ut. Vet bara hur det var med fågelfotot. Mitt mest använda objektiv var 400/f5.6 för det var så smidigt. Större objektiv fick sitta hemma 90% av tiden.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Identifiering av mitt gamla teleskop

Post by DHEB »

Katarina H wrote:Exakt ett sådant köpte min far till min mor ikring 1981-1982. Det var mest jag som använde det. Vet inget om kvaliteten men det dög. Var bra till månen och till att kolla solfläckar på genom att projicera på kartong. Obs det följde med ett solfilter (röd metallring) men det är såklart farligt att använda. Det blev stulet ur en lada ca 1995 i Marks kommun när det varit inbrott. Jag har alltid undrat vart det tog vägen sen.

Katarina
Roligt att höra från dig Katarina. Hoppas variabilisten i dig har inte slocknat :)

Return to “Teleskop allmänt”