Hjälp, nybörjare

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Mack
Posts: 5
Joined: 2021-11-01 21:56:10
spamtest: JA

Hjälp, nybörjare

Post by Mack »

Hej,

Jag är inte bara ny på forumet utan även ny "astronom". Oklart om jag kan kalla mig det då jag inte ens äger ett teleskop, ännu. Jag har kikat på ungefär 10 000 teleskop under den senaste månaden för att i alla fall försöka förstå vad jag ger mig in på. De "vanliga" nybörjar-teleskopen lockar, alltså Sky-watcher explorer 130 och Astromaster 130EQ. Men jag har även sett StarSense Explorer och det verkar ju smidigt för en nybörjare att komma igång. Har någon någon erfarenhet av StarSense? Hur pass bra är teleskopet i den första länken, kan det konkurrera med Sky-watcher och Astromaster? Om inte, är det bättre att fokusera på ett vettigt teleskop framför enkel teknik?

Jag skulle absolut kunna vara intresserad av att köpa någons gamla utrustning. Bara att skicka ett meddelande. Jag kan ju säga direkt att +7 000kr inte är intressant då jag letar efter någon form av "intro" till detta, jag vill inte bli överväldigad.
Jag är ute efter att observera i första hand, foto är alltså inte viktigt.

https://www.gofoto.se/kikare/typ-av-kik ... gK8rvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

/Marcus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hjälp, nybörjare

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Ett gott råd är att du redan i första vändan sållar bort alla spegelteleskop som har fel form (sfärisk) på huvudspegeln och istället väljer bland dem som har rätt form (parabolisk). Tyvärr har det under senare år blivit vanligt med sfäriska speglar, som är aningen enklare att tillverka, i den allra billigaste teleskopkategorin.

För egen del skulle jag inte heller klara mig utan en god optisk sökare för att snabbt hitta till önskat objekt.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp, nybörjare

Post by kribba »

Här har du ett klockrent val; https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... onteleskop" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Mack
Posts: 5
Joined: 2021-11-01 21:56:10
spamtest: JA

Re: Hjälp, nybörjare

Post by Mack »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

Ett gott råd är att du redan i första vändan sållar bort alla spegelteleskop som har fel form (sfärisk) på huvudspegeln och istället väljer bland dem som har rätt form (parabolisk). Tyvärr har det under senare år blivit vanligt med sfäriska speglar, som är aningen enklare att tillverka, i den allra billigaste teleskopkategorin.

För egen del skulle jag inte heller klara mig utan en god optisk sökare för att snabbt hitta till önskat objekt.

Mvh
Hans Bengtsson
Mycket bra tips, sfärisk vs parabolisk är definitivt en sak jag inte hade med på min checklista. Tack!
Mack
Posts: 5
Joined: 2021-11-01 21:56:10
spamtest: JA

Re: Hjälp, nybörjare

Post by Mack »

kribba wrote:Här har du ett klockrent val; https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... onteleskop" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har kikat på det och jag var/är sugen. Nedsidan är ju att Dobsons verkar stökiga att bära runt på, men mödan kanske är värd det. Jag tänkte ändå inte konka runt på det allt för ofta.
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Hjälp, nybörjare

Post by davhei »

Mack wrote:
kribba wrote:Här har du ett klockrent val; https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... onteleskop" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har kikat på det och jag var/är sugen. Nedsidan är ju att Dobsons verkar stökiga att bära runt på, men mödan kanske är värd det. Jag tänkte ändå inte konka runt på det allt för ofta.
Jo storleken kommer man ju inte ifrån, men det är samtidigt deras styrka. Vad gäller stökigheten så skulle jag säga att de är väldigt enkla att sätta upp, ta isär och använda. Tillkommer att man då och då bör kollimera dem, men det tycker jag inte är något som ska avskräcka. Det som kribba länkade är dessutom tacksamt på så sätt att det är mindre känsligt för kollimering än vad större (snabbare) dobsons ofta är.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Hjälp, nybörjare

Post by Datarolf »

Hej!
Tänkte krångla till ditt val genom att berätta lite om min egen resa. Jag började själv med ambitionen visuella observationer och köpte ett ganska kraftfullt spegelteleskop på AltAz-montering för det ändamålet. Ganska snart upptäckte jag att det jag kunde se med teleskopet var långt från de vackra bilder på nebulosor och galaxer jag hittat - det mesta såg i bästa fall ut som om jag hade fått en fettfläck på glasögonen - och då observerade jag ändå från en ganska mörk plats. Relativt snabbt flyttade jag mina ansträngningar till astrofoto, och på det spåret är det, så jag sålde all min ursprungliga utrustning för visuella observationer och fick börja om från början igen.

Jag rekommenderar alltså att du verkligen tänker igenom hur du vill använda det teleskop du köper. Om du tror att du inom några år kommer att hamna på ett astrofotospår, så behöver du en ekvatoriell montering och antagligen är det då också enklast att börja med en refraktor. En möjlig väg att vandra är visuella observationer först med stjärnkarta och vanlig 7*50mm fältkikare och sedan med en refraktor på en ekvatoriell montering - en vettig sådan kombination bör gå att hitta för några tusenlappar. Om du då vill fortsätta med astrofotografering byter du bara teleskopets okular mot antingen en mobilkamera med adapter eller en riktig CMOS astrokamera, som numera kan fås för överkomliga pengar.

Lycka till med valet!
Rolf J
Mack
Posts: 5
Joined: 2021-11-01 21:56:10
spamtest: JA

Re: Hjälp, nybörjare

Post by Mack »

Hej Rolf,
Det där fick mig att tänka om lite faktiskt. Dobson verkar onekligen bra för dagens behov, men kanske inte för morgondagens. Nu blev det väldigt svårt igen..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Return to “Teleskop allmänt”