Månen - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Månen - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering: Rött filter:6ms x150
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX / ASA N10 @f3.6
Kamera: ASI1600mm-c
Kommentar: Är en riktigt nybörjare när det kommer till att fota månen. Av någon konstig anledning har jag bara använt teleskop för att fota månen 2 gånger tidigare. Under de 4 år jag har ägnat mig åt astrofoto så har intresset för djuprymdsfoto alltid dominerat.

Igår blev det av för första gången på 2 år och måste säga att jag är mer än nöjd med resultatet.

Förstår också hur mycket jag har att lära mig om om tekniker kring månfoto. Bilderna är tagna vid 912mm, pixelskala 0,86" med rött filter. Tog 600 bilder och valde ut 150 av dessa med Astrostakkert!. Stacken är även dizzlad 1,5x. Använde sedan MMT i pixinsight för skärpa och lite stretch.

Detta vill jag göra mer nu! Är också kul att man kan färdigställa en bild på några timmar med post processing istället för att vänta månader som jag gör med mina DSO's.

Är ovan hur man ska tänka med över och undersampling i dessa sammanhang. Jag kommer inte att att köpa ny tub på ett bra tag så jag undrar lite om en barlow skulle kunna hjälpa med upplösningen lite till?


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Månen - Martin Svensson

Post by kribba »

Snyggt och fin tub du har :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “Bilder”