Jag är väldigt nöjd med den 8" resedobson som jag byggde tillsammans med en kompis 2017, men den är onekligen en aning stor och tung. Den väger med sökare strax under 13 kg. I praktiken kräver den en extra incheckad väska, och det fungerar om det är en ren astronomiresa och om man skall åka till en destination och stanna där.
Om man däremot skall åka på en långresa och åka omkring, och kanske dessutom förflytta sig med inrikesflyg så börjar det bli jobbigt...så jag började fundera på att bygga ett reseteleskop där låg vikt var mer prioriterat. Jag skulle ju naturligtvis kunna ta med mig ett lätt stativ och min 4" Maksutov men det skulle vara bättre att lyckas få med ett 6" teleskop.
Efter lite funderande och inventerande av mitt "astroskrot" började jag tillverka en alt-az Newton som skall bestå av fram- och bakdel av en tub (tillsågade av ett 200 mm papprör för betongjutning) och monterat på en aluminiumskena som håller ihop det hela. Skenan skall skruvas fast på en Vixenskena och som stativ skall jag använda ett inkomplett skywatcher alt-az stativ där jag har rivit ur motorerna för att minska vikten.
Idag byggde jag själva optiken och kollimerade den med laser i en provvagga varefter jag riktade vaggan ner mot Stenungstorg och läste reklamskyltarna med den

Jag har räknat lite på det och tror att vikten kommer att bli ca 7,5 kg.
/Torbjörn