IC 1805 Hjärtnebulosan - Rolf Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

IC 1805 Hjärtnebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1805 Hjärtnebulosan
Exponering: 58*3min @800 ISO
Fotograf: Rolf Johansson
Teleskop: TS Optics 107mm APO
Kamera: Nikon D800 DSLR
Kommentar: Jag är verkligen glad över att jag köpte ett bra ljusföroreningsfilter. Den här bilden är kanske inte något mästerverk (mycket fältrotation ute i kanterna) men den är tagen hemifrån ljusförorenade Huddinge. Fantastiskt att inte behöva åka timtals med bil ut i skogen för att kunna fotografera nebulosor! Kameran är helt omodifierad men tack vare filtret och den långa exponeringstiden klarar den det röda bra.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: IC 1805 Hjärtnebulosan - Rolf Johansson

Post by bootz_98 »

Fint!!! Vad blev det för ljusföroreningsfilter?
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: IC 1805 Hjärtnebulosan - Rolf Johansson

Post by skygazer »

Riktigt fin! Imponerade detaljnivå. Även jag är nyfiken vilket filter som du använde till din kamera.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: IC 1805 Hjärtnebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Tack för positiva kommentarer. Jag köpte IDAS D2 filtret och beställde det från First Light Optics.

https://www.firstlightoptics.com/light- ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det känns som ett helt nödvändigt tillbehör om man ska fotografera den här typen av svagare djuprymdsobjekt från stadsmiljö. Med de givna förutsättningarna tycker jag att det fungerar utomordentligt bra. Men man märker fortfarande av ljusföroreningarna i bilden som får en kornigare struktur än vad jag kan uppnå med min monokamera och RGB-filter. Jag har nu provat filtret på en del andra objekt också och ser att det går att få en bra färgåtergivning även av t ex stjärnhopar med stjärnor av varierande temperatur och färg.
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: IC 1805 Hjärtnebulosan - Rolf Johansson

Post by bootz_98 »

Vad kul att den funkar bra!
Jag har köpt ett l-pro-filter clipin till min 600D och tänker mig något liknande från Högdalen :geek:
Var någonstans ställde du upp allting? Var det liksom på balkongen eller fick du hitta någon plats som var åtminstone liiite mörkare?
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: IC 1805 Hjärtnebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Den här bilden är exponerad från trädgården hemma. Det är något 20-tal meter till närmaste gatlykta och inget direkt infallande ljus just där jag står. Erfarenheten har lärt mig att så länge det bara inte är någon ljuskälla som lyser så att den kommer på själva linsen - och den är ju skyddad av en ganska lång daggkåpa - så går det bra. Jag skulle tro att det går att få ett minst lika bra resultat från en skuggig plats i Högdalen som jag fick här.

Så här blev förresten grannen - själnebulosan:

Image
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC 1805 Hjärtnebulosan - Rolf Johansson

Post by Robert Habolin »

Bra bild!

ang stjärnorna, detta är inte field rotation, du har bara fel avstånd mellan correctorn och kameran. Du ser det på att det är runda stjärnor i mitten som sen sträcker sig ut mot kanterna.

Field rotation så hade du fått utsmetade stjärnor på andra hållet.


Vad har du för corrector? oftast ska det vara 55mm mellan kamera chippet och den. Om du inte har nån corrector så är det där problemet ligger.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: IC 1805 Hjärtnebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Tack för påpekandet Robert. Jag har en 1/1 corrector på teleskopet, närmare bestämt denna
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I och med att jag satte i ljusföroreningsfiltret flyttade sig kameran några mm längre bort från correctorn, vilket då kan vara förklaringen till att stjärnorna blivit aningen mer avlånga i kanterna. Har inte sett det fenomenet tidigare när jag inte använde ljusföroreningsfiltret. Jag kan nog tänka mig att leva med fenomenet.

Vänliga hälsningar
Rolf J

Return to “Bilder”