INDI .ser video

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
StefanÖ
Posts: 3
Joined: 2020-08-25 08:28:12
spamtest: JA
Location: Muskö
Contact:

INDI .ser video

Post by StefanÖ »

Hej, kör stellarmate på en raspberry och har lite problem när jag ska spara video.
Allt ser bra ut på datorn ser Mars klart och tydligt trycker på spela in. Resultatet ser inte något vidare ut.
Har någon en ide vad som är galet?
Attachments
mars.png
Celestron 9.25
Celestron N-8
Sky-Watcher EQ6-GT
ScopeDome 3
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: INDI .ser video

Post by stoffe »

Jag tycker Mars ser kraftigt ofokuserad ut till att börja med.

Kolla att programmet har rättighet att skriva till den plats på disken där du tänkt dig att videoströmmen ska sparas. Finns godtyckligt med lagringsutrymme?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: INDI .ser video

Post by magnuslar »

Hej!

Jag testade att filma med Ekos ikväll också med min ASI294, och får precis samma problem som du. Har du blivit något klokare på vad det handlar om?

Magnus
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: INDI .ser video

Post by Miska »

Tror problemet ligger i programmets plug-in, dvs stöd för filformat.
Jag får artefakter när jag försöker fixa NEF filerna från min Nikon Z6 i diverse stackningsprogram som inte har stöd för nya format.

Provat SharpCap eller FireCapture när du filmar?
Eller kanske provat med Nighttime Imaging 'N' Astronomy (NINA)?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: INDI .ser video

Post by magnuslar »

Hej!

Jag skapade en fråga om detta på Indi-forum:

https://www.indilib.org/forum/general/8 ... tings.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte säkert jag har blivit klokare än, dock.

Magnus
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: INDI .ser video

Post by Miska »

magnuslar wrote:Hej!

Jag skapade en fråga om detta på Indi-forum:

https://www.indilib.org/forum/general/8 ... tings.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte säkert jag har blivit klokare än, dock.

Magnus
Det kom ju ett svar av administratören om att SER-videon fungerar inte som 16-bitars, dvs det finns inget stöd för det eller så har de bara inte tagit fram stödet ännu då många applikationskodare är lite tröga att hänga med utvecklingen. Har sett detta t.ex med DSS där det finns lib-filer som har stöd för t.ex Nikon Z6/Z7 NEF-filer, men de använder hellre äldre lib-filer som inte har stöd för just dessa filer och vem vet hur länge man måste få vänta innan de tar fram dessa lib-filer till slut i programmet.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Programvara”