Inläggav Le_Troglodyte » 2019-11-29 20:20:37
Andra projektet.. Efter en väldigt mulen november, så klarnade det upp precis lagom till nymåne. Jag packade bilen och körde in mot fjälltrakterna och hittade en bra spot vid en renhage i Ultevis fjällurskogs naturreservat, mellan typ Tjåmotis och Aktse. Bortle 1 enligt Light Pollution Map och det var galet stjärnklart. Temperaturen låg strax under -20°.
Erfarenhet av kyla: Teleskopet fungerar u.a. med värmeband, däremot måste jag skaffa det till guideteleskopet - det isar igen efter några timmar. Monteringen fungerar u.a. Drev det med ett marinbatteri i en batteribox från Biltema. Batteriindikatorn visar fortfarande fullt efter 7-8 timmar ute. Kamera och värmebandet kör jag från en "starthjälp" (också från Biltema). Vanliga kamerabatterier fungerar inte så bra. Jag kör allt via EQMOD, redan vid de första testerna i kyla så märkte jag hur seg synscan-handkontrollen blev. Jag drar in en aktiv usb-kabel i bilen och kör antingen motorvärmare, eller som nu motorn då och då för värmen och laddning av dator.