Ny på forumet men tänkte att det var dags i samband med att jag går i uppgraderingstankar. Har ägt en Heritage 130p i ca 10 år och drömt om uppgradering då plats och plånbok skulle tillåta, äntligen läge! Nu undrar om man kunde få feedback och svar på sina tankar.
Teleskopet jag lutar mot är Celestron 9.25" SCT med AVX-montering (https://astro.astrosweden.se/sv/article ... -montering). Som yngre drömde man om en gigantisk dob i trädgården men när man nu har trädgård så, nej. Därför har portabilitet blivit en del av kriterierna. Lyckligtvis kanske budgeten är lite högre än man räknade med på dob-tiden. Nedan följer att stycke funderingar. Släng gärna fram de svar ni kan tänkas ha!

Jag kommer att börja visuellt och vill se allt natthimlen har att erbjuda( såklart)! Tänker då att 9.25 tum står sig bra (och att f/10 spelar roll först när fotografering kommer på tal). En eq montering kan väl inte vara så svår för visuellt.
Efter att ha läst på forumet inser jag att det lätt blir att man glider över till fotografering (man har ju iallafall en DSLR). Därav tanken att vara "framtidssäker" och välja AVX monteringen. Har kollat runt och ser ut som att den knappt kan hålla för fotografering om vi snackar DSO och jag förstår att jag då bör kolla reducerare (väntar med det nu). Någon här som kan bekräfta/demontera att AVX håller för foto med en 9.25"?
Utöver foto har jag förstått det som att skaffa en 2" diagonal kan vara en vettig uppgradering någon gång. Mycket pga möjligheten att använda 2" ockular om jag förstått rätt. Plånboken säger dock att jag får vänta även med detta och att jag enkelt inleder med skopet som det är - framtiden får visa ifall jag kommer gå mot en 2" diagonal eller reducerare+kamera (mer visuellt eller över mot foto).
Tänker iallafall att man tar ett ockular utöver det som medföljer (25 mm). Tips på vilken brännvidd som hade varit trevlig?
Utöver ockular, är det något annat "måste" tillbehör jag har missat? Batteri såklart.
Slutligen, efter att ha orkat läsa igenom hela inlägget, tror ni att jag är inne på rätt spår med en 9.25 SCT?
Mvh, Viktor