Sidan stängs ner periodvis!?

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

anivision wrote:Något jag saknar dock är en funktion för oss forumadministratörer och moderatorer att kunna hålla kontakten med varandra och bistå på det sätt var och en kan. Vi skulle ha en egen sida på nån fristående server där vi kan lägga ut driftinfo och kunna diskutera även när astronet-servern är nere.
Har ni inte ens varandras e-post?
anivision wrote:Nu kanske nån här tycker att det räcker med Facebook, men frågan är om det är alla utom jag som är FB-lösa...
Du är inte ensam. Jag har inte heller FB.

Jag tror bästa lösningen vore att flytta SVO och Astronet (dessa två gärna skilda från varandra) till en server hos SAAF:s regi med uppdaterad stack och ett team av (minst två, gärna tre) administratörer som kan hålla den igång och ersätta/komplettera varandra när någon får hinder.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Jonas »

anivision wrote:Jag kan förstå frustrationen även om man ska vara oerhört tacksam för Roberts insats för att hålla detta forum flytande. Något jag saknar dock är en funktion för oss forumadministratörer och moderatorer att kunna hålla kontakten med varandra och bistå på det sätt var och en kan. Vi skulle ha en egen sida på nån fristående server där vi kan lägga ut driftinfo och kunna diskutera även när astronet-servern är nere.

Jag har plats för detta på mitt webhotell om ni är intresserade. Jag har dock ingen aning om hur detta skulle fungera.

Nu kanske nån här tycker att det räcker med Facebook, men frågan är om det är alla utom jag som är FB-lösa...
Visst kan det fungera. Man kan även komma överens om att ansluta sig till en annan grup, exempelvis danska Astronet, om något som detta inträffar.

Det som fungerade väldigt bra denna gång, var att jag skrev ett enkelt meddelande till Robert - som då löste problemet direkt.
Troligtvis har han inte känt till problemet. (Mycket förberedelser runt Jul kanske?)

Angående serverbytet, verkar detta inte ha skett ännu.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by kribba »

Astronet har ju fyllt en viktig funktion för Svensk amatör astronomi på senare år, så väl värt att bevara.
Vad jag har förstått så har vi i SAAF erbjudit sig att hosta Astronet dom närmaste åren. Vi har dock inte hört nån
respons här från upphovsmannen till sidan sen augusti. Finns det möjlighet att få ett förtydligande här från Robert
hur tankarna går? Många har erbjudit sig att hjälpa till (själv är jag dock tyvärr ingen expert på SQL).
Hur mycket data ligger på servern nu? Behövs anpassningar till senare mjukvaru versioner för att nå driftsäkerhet?
Om jag vore dig Robert så skulle jag tycka det vore en lättnad om vi sätter upp en arbetsgrupp under SAAF:s ledning
som flyttar och anpassar sidan för en framtid in i kommande 2020-tal. Sprida arbetsuppgifter över flera personer,
kanske också i flera åldergrupper för en viss redundans. Finns bara att vinna här!!!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

kribba wrote:... vi sätter upp en arbetsgrupp under SAAF:s ledning
som flyttar och anpassar sidan för en framtid in i kommande 2020-tal. Sprida arbetsuppgifter över flera personer,
kanske också i flera åldergrupper för en viss redundans. Finns bara att vinna här!!!
+1 :good:

Edit: se denna post från SAAF:s ordförande. Antagligen är flytten på gång. Vad kan status på det vara?
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Juicy6 »

Jättebra att Astronet är uppe igen. Tack för allt jobb ansvariga lagt ned. Uppskattas enormt mycket. Vill dock återigen fråga om vi inte skulle införa en anmälningsavgift som dels skulle generera pengar för hårdvara och underhåll samt fungera som skydd mot botar.

Gott nytt år från Uddevalla, Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Miska »

@DHEB

Försöker svara på dina frågor, men split quote-funktionen fungerar inte av nån konstig anledning.

Fråga gällande epost:
Vad jag vet så har många av admins/moderators kontakt med varandra i privatlivet också, då många av dem bor i samma landskap/ort eller har haft något att göra med varandra IRL.

Fråga gällande SVO/Astronet flytt:
Detta har diskuterats och datacentret jag använder är relativt billigt i kostnad kontra vad svenska servrar kostar samt uptime är 99,9999999% så om det händer något så är det pga yttre påverkan.

Hur mycket skulle SVO kräva utrymmesmässigt? Tror du 200GB räcker?
För isf kostar det 6,25 EUR/mån eller runt 70 SEK/mån.
Källa: https://www.server4you.net/virtual-server" onclick="window.open(this.href);return false;

Om man flyttar hela Astronet till en dedikerad server där man kan forma allt själv efter sina egna behov samt får senaste uppdateringar/uppgraderingar till LAMP etc så får man 2TB i RAID 1 (mirror), 16GB RAM, 8-kärnig CPU, 100Mbps anslutning och brandväggar och antivirus som extra säkerhet samt möjlighet till backup, till en kostnad av 28,75 EUR/mån eller ca 340 SEK/mån.
Källa: https://www.server4you.net/dedicated-server" onclick="window.open(this.href);return false;*

* Många här inne är redan villiga på att betala för att få en tjänst som fungerar och om vi är 100 pers som delar på kostnaderna så är det ca 3,40 kr per skalle, vilket går att lösa genom årsbetalning på ca 40kr/pers via swish/paypal eller något liknande.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

När vi läser denna post förstår vi att frågan är på god väg att lösas. Det kanske finns inte så mycket mer att prata om. Allt gott :)
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by anivision »

DHEB wrote:När vi läser denna post förstår vi att frågan är på god väg att lösas. Det kanske finns inte så mycket mer att prata om. Allt gott :)
Kanske... det hade varit najs med en uppdatering från de ansvariga med hur långt dom har kommit etc.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Terje »

En flytt av Astronet till SAAFs server startades för ett bra tag sedan, då jag själv inte direkt varit involverad i själva flytt processen så vet jag inte exakt vad som har hänt på den fronten som gjort att det dragit ut på tiden såhärpass mycket!.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by wilt »

Bra att sajten är uppe igen! Inte minst vi variabilister i variabelsektionen, SAAF/V, är beroende av att SVO, vår kära databas där vi lägger in och systematiserar våra observationer och planerar våra observationsprogram, fungerar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by Juicy6 »

Ojdå, dubbelpostade...
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by kribba »

Var mest nyfiken på om nån visste vad som hänt sista tiden?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

Astronet har åter börjat gå ner ibland. Den drar även SVO databasen ned med den när den är nere. Förra året beslutades att Astronet och SVO snart skulle migreras till SAAF:s server. Sajten är dock kvar i sin gammal server i Alingsås, lätt att kolla med who.is att inte är samma server som SAAF:s i Stockholm. Är det något vi kan göra för att hjälpa till?
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by DHEB »

Hej! Jag undrar hur det går med planerna och arbetet att flytta SVO (och ev Astronet) till SAAF:s server. Snart börjar en ny variabel säsong och som variabilist önskar jag kunna använda SVO utan återkommande kraschar och att det ibland går dagar utan att kunna använda sajten. Jag känner att det är mycket tråkigt att detta ska vara så när vi i föreningen har både kompetens och resurser för att kunna ha en variabeldatabas (och eventuellt ett forum) i världsklass. Jag kan vid behov gärna hjälpa till med det tekniska arbetet under sommaren. Jag är ingen jätte expert men inte helt okunnig heller.

/Hernán
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Sidan stängs ner periodvis!?

Post by magnuslar »

Hej!

Ja jag håller med. Det är problematiskt när man inte kan nå SVO. En stabil lösning skulle vara mycket värdefull för obsandet och skulle minska en rätt onödig frustration.

Magnus