Jupiter Ganymede Io - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter Ganymede Io - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter Ganymede Io
Exponering: 450 frames à 3,75fps
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Säsongspremiär för Jupiter på en höjd av lite drygt 6° med månarna Ganymede längst ut till vänster och Io. Europa befann sig i transit framför planetskivan.
Det här var egentligen en första test av nya monteringen som jag hade fått leverans av tidigare under dagen och när himmeln öppnade sig på kvällen gick det inte att sitta inne.
I början av kvällen var turbulensen kraftig men lugnade sig betydligt innan midnatt så jag satte på kameran på teleskopet trots den låga höjden.
Fotograferad med en ADC.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter Ganymede Io - Peter Rosén

Post by Peter R »

Fotograferad 8 minuter över midnatt.
20190710_000827-03H.jpg
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Jupiter Ganymede Io - Peter Rosén

Post by Lazze »

Snyggt Peter :good:
Jag hade inte kommit på tanken att börja än, speciellt inte med något som ligger 6° över horisonten. Det brukar bara bli ett blurr men ADC:n verkar göra underverk.
Kul att du fick igång nya monteringen så snabbt och fick in Jupiter. Det ska bli spännande att höra mer om den när du hunnit prova lite mer.

/Lasse
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Jupiter Ganymede Io - Peter Rosén

Post by kribba »

Imponerande vid 6 grader :D
Du som är planet expert. Tog en hel del filmer med C6 SCT i maj förra året på jupiter vid 11 grader om jag inte minns fel
( ingen barlow och ingen reducer så direkt mot spegel ). 25b/s med digital zoom i Canon 600D. Bilden med månar är
processad med Registax, och närbilden är en singel sub från en film. Går det att få det bättre eller är det kört tro?
Attachments
MVI_5477b.jpg
jup.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter Ganymede Io - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Kribba,

Jupiter var svår förra året liksom nu på grund av den låga höjden. Men tekniken du använder ska fungera bra. Kolla Bengt Rutersten som använde samma kamera och teknik med väldigt bra resultat, exempelvis http://astronet.se/view_image.php?id=3711" onclick="window.open(this.href);return false;. Då stod Jupiter förvisso bra till och så är det plåtat med en C11.
Kanske är det möjligt att få bättre resultat med Autostakkert, gratis på https://www.autostakkert.com" onclick="window.open(this.href);return false; .

Jag har gjort lite justeringar på din bild i Photoshop:

* Registrerat R, G och B så att färgerna ligger i passning.
* Neutraliserat färgsticket samt ökat mättnaden.
* Lagt på lite mera skärpa samt ökat kontrasten på planeten
MVI_5477b-2PR.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Jupiter Ganymede Io - Peter Rosén

Post by kribba »

Grym skillnad! Ska kolla in Autostakkert, tack! Vet du hur många år det är till jättarna åter kommer upp på högre höjder?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “Bilder”