NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2264 Christmas Tree Cluster
Exponering: 36x10 min
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Två nätter lade jag på denna, fick ihop c:a 6 timmar data med 10-minuters exponeringar. Iso 200 med moddad och kyld D7000 i 8-tummaren och reducer (= 1600mm och F/7.8 c:a) samt CLS-filter. Stackat i DSS/32, behandlat i PI och PS.
På motviktsstången åkte den lilla TS ImagingStar71 och fotade andra grejor som jag återkommer till längre fram. Kan behöva en paus i bildbehandlandet nu...

Ragnar
EDIT 2018-12-13: Ny version, fick bort lite av slöjorna som orsakats av reflexer mellan sensorn och optiken.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by Robert Habolin »

grym bild Ragge! nog en av dina bästa. riktigt fina färger och bra detaljer.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by kribba »

Härlig bild o bra färger :good:
Skärpan om man får vara lite kritisk kanske inte topp, men det kan ju vara lite imma på linsen så här års :D
Jag körde lite deconvolution o kontrast på bilden. Tror det blev lite skarpare. Den är lurig den här funktionen. Kör man presets
så blir det ofta dubbelkonturer, men detta är en mildare variant.
Attachments
ctc2fix.jpg
deconv_setup (kopia).jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by Tannerswe »

Riktigt läcker Ragge! Snyggt fångat och processat

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by ragge »

Tack Robert, Kribba och Jörgen för kommentarer.
Jag håller med dig Kribba att den är lite soft, det blir gärna det när man börjar närma sig gränsen för vad bilden klarar. Det är trots allt bara 6 timmar och F/7.8. Men själv tar jag nog hellre lite soft än motsatsen - börjar bilden kännas "hård" så tappar jag lite av den naturliga känslan i bilden. Men jag tycker du fick en bättre röd nyans :good: .

Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by MartinS »

Grymt Ragge! Verkligen inspirerande, det ger hopp om att jag fortfarande har mycket att lära med de liknande utrustning jag har idag. Minns inte vad det var för kylning du hade. Har du någon länk?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by Torbjörn »

Verkligen en fin bild av "Julgranen" och Konnebulosan. Ett passande val av objekt dessutom...med tanke på att det snart är Jul :D

Clear skies!

/Torbjörn
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by Juicy6 »

Mycket fin bild. Gott djup och lagom behandlat. God jul till dig förresten! Och till alla andra också förstås.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by ragge »

Tack Martin, Torbjörn och Christer,

@MartinS, jag har haft lite olika varianter men numera fäster jag en "Freeze Gel Pack" (Ebay) - ingen bild tyvärr - på kamerans baksida (byter ut den några ggr per session), plus att jag blåser in svinkall koldioxid i kamerans inandöme. Det gör jag ungefär varannan bild, samtidigt med dithering.
Jag beslutade att kolsyrad dryck var en överreklamerad och onödig sak, så kökets SodaStream fick bli en mycket nödvändigare kamerakylare i stället. Efter en smärre ombyggnad förvaras den numera i frysen när den inte används, för att få lite extra kyleffekt (CO2 kyler ju även genom förgasningsprocessen).
Tog loss bottenplattan på kameran och borrade hål på ett strategiskt ställe, sedan dit med en silikonslang (som pluggas när den inte används).
co2.jpg
God jul till alla, och fram med borrmaskinerna nu !
/Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by hbar »

Mycket vacker bild och jag håller med om att skärpning ofta gör den för syntetisk. Speciellt trevligt att du kan få fram färgerna så bra utan smalbandsfilter. Letade efter lämpligt objekt för att test det nya dualband filtret och detta verkar trevligt. Får se om jag lyckas klämma in det i mitt 40'x27' format.

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by ragge »

hbar wrote:Mycket vacker bild och jag håller med om att skärpning ofta gör den för syntetisk. Speciellt trevligt att du kan få fram färgerna så bra utan smalbandsfilter. Letade efter lämpligt objekt för att test det nya dualband filtret och detta verkar trevligt. Får se om jag lyckas klämma in det i mitt 40'x27' format.

/Håkan
Tack Håkan, kul att du gillade bilden. Jag är tveksam till om den är ett bra testobjekt för dual band, tror det är bara Ha och "vanligt blått" (reflektionsnebulosa) i den. Kanske elefantnebulosan är en bättre kandidat ?
/Ragnar
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by kribba »

Håkan, jag tror du kan pröva dual filtret på nästan alla Ha objekt. Lär altid finnas en viss mängd blått/cyan i objekten/stjärnorna.
Sen kan du ju alltid komplettera med lite RGB.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by MrZ »

Snyggt fångat Ragge! Den här har du lyckats riktigt bra med :good:
Detta är min nästa bild på listan. Dock blir det 1x2 panelers mosaik för min del.

MVH/Zoltan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by Martin F »

Kanonbild! Vet dock inte om jag ska bli imponerad eller förfärad av ditt borrande i kameror och anslutning av Sodastreamer :o ;)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC2264 Christmas Tree Cluster - ragge

Post by ragge »

Tack Zoltan och Martin,

En mosaik på detta motivet, jag anar att vi får något att vila ögonen på när du är klar med den...

Tar man bara bort bottenplattan innan man borrar så är det lugnt. Och lätt att plugga igen om man inte vill ha det kvar. Men jag hade aldrig gjort det med en ny och fin kamera, denna saknar nästan värde på beg. marknaden.

Ragnar

Return to “Bilder”