M31 Andromeda - Martin Johansson

Bilder från galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Nu har jag laddat ned filerna, har middag ikväll så tittar på dom inatt eller i morgon. Provöppnade en och det gick bra så du kan nog ta bort dom redan nu.

Du tänker på bilden jag tog med Sigma 150mm f/2.8 linsen kanske? I så fall, kul den inspirerade.

Det är efter att man modifierat kameran man kan få problem med fokuseringen för alla tre färgkanalerna, men syns oftast i den röda kanalen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Testar lite nu här på morgonen. Började med att titta på dina flats. Tyvärr ser de ut att ligga på alldeles för låg nivå, gör nog mer skada än nytta.

Se här:
flat analyze.jpg
flat analyze.jpg (109.86 KiB) Viewed 2350 times
Den gröna och blå kanalen ligger på 800 ADU i center, de skulle behövas exponeras ca 10 ggr längre, den röda kanalen är nästan helt obefintlig, ca 200 ADU i center, skulle behöva exponeras 40 ggr längre. Vad har du haft för ljuskälla, verkar nästan sakna rött inslag. Jag brukar i regel använda lite rosa ljus för att ge bra färgbalans. Istället för 1/100 sek kanske 1/10 sek för blå och grön, men ljuset måste också innehålla mer rött i spektrummet.

Fitswork har automatiskt beräknat och subtraherat 2048 ADU från cr2 filen, möjligen kan det vara fel och DCRaw filen är för gammal för denna nya kamera, men jag tror det stämmer. Nivåerna vara alltså innan bias subtract 2850 resp 2250. Din kameras fulla dynamik eller toppvärdet är ca 16000 ADU, du bör ligga omkring 7000-9000 i nivå på centrala delen för respektive färg, räknat innan subtract bias. På histogrammet i kameran brukar det betyda att toppen ligger väldigt långt åt höger i fönstret eftersom skalan inte är linjär.

Se:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Återkommer snart med bilden, får göra lite enklare utan flat kalibrering. Jag testar med Fitswork, annars om jag gjort med flat kalibrering hade jag använt AstroImageJ.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Fitswork kämpar på här med median stacking, kommit halvvägs nu.
m31-medain-stacking-halfway.jpg
Lägg märke till hur effektivt median stacking får bort diverse störande saker från kameran.

Det var en liten mardröm att aligna, väldigt stora hopp mellan bilderna, hur har det blivit så? Verkar ju ändå ha varit motordrivet. Alla 75 bilderna med förutom flatsen som jag inte såg som användbara.

Om någon dryg timme kanske jag kan lägga upp första försöket.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

En zoom har i regel lite större distorsion än fasta objektiv. Det ger sig tillkänna när motivet har gjort stora förflyttningar mellan sub-bilderna. Manser tydligt förflyttning vid kanten till vänster.

Se här:
m31-medain-stacking-optic-distorsion.jpg
Vanligen gör align bara sidförskjutning, rotation och skalning, minst 3 ref punkter, distorsion är en olinjär förvränging och det måste till andra metoder till det. Vanligt att man linjäriserar bilden innan align, till ex mot en noga korrigerad bild från någon databas. Alternativt att man i aligningen distoriserar bilderna relativt varandra. Kommer inte ihåg ifall DSS gör så.

Det har jag inte gjort här och då får man detta fenomen. Jag tog referenspunkterna relativt nära galaxen eftersom den var det intressanta. I det här fallet croppar jag ut det intressanta.

Gjorde en blygsam redigering på bilden:
m31_median_stack_martin_6.jpg
Hur upplever ni färgbalansen? Jag har två skärmar kopplade till datorn, en är kalibrerad, det är den jag använt här. Flyttar jag över bilden till den andra så ser den väldigt röd ut.

Röd gain ca 1.7, grön 1 och blå ca 1.65. Ganska normala värden. +30% saturation, background flattern med galaxen utmaskad, gamma 4, begränsat dynamiken till den svagaste färgkanalen. Kanske tog det här 5 minuter att göra, sedan kan man pilla i detaljerna mycket längre naturligtvis, men bilden är nog lite för brusig som det är nu. Ökar man kontrasten blir det inte så bra, pga bruset. Med något brusdämpande filter får man det säkert bättre. Det här gällde enklare fel som till ex heta pixlar för den förflyttning jag nämde.

Här är filen stackad och croppad innan jag började förstöra den för den som vill prova på:
https://www.dropbox.com/s/grbm7aqwlilrl ... 4.fit?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

32-bit TIFF format, 80MB.

Ett tips:
När du tar många bilder som den här, försök att få kameran peka på samma punkt, om det är dithering du är ute efter får du det med automatik i regel om du inte gjort en väldigt bra polar align. För en DSLR färg bild kanske det behövs en förflyttning på 20 pixel, men det behöver det ju inte vara på alla och tar man tillräckligt många bilder hinner de i regel förflytta sig till räckligt mellan första o sista bilden. Det är bara när man har autoguiding aktiverat som man behöver dithering vid tagning. Men undantag finns alltid, till ex vid långa exponeringstider och längre fokallängd, då behövs noggrann polaralign.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M31 Andromeda - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Lasse,

Som du skriver så är nog det största problemet med denna bild att jag förflyttat kameran för mycket mellan de olika tagningarna. Det har ställt även till det då flats användes. Gjorde detta mest för att slippa ha gröna diagonala linjer som gärna kommer fram vid hårdare stretchning. Ska nog låta bli detta vid nästa tillfälle. Bifogar graf över min master flat som är på 30 bilder.

Martin
Attachments
masterflat.png
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Är den flaten från ditt zoom objektiv vid bl 7.1 ?

Vinjetteringen ser väldigt kraftig ut, det är ju i o för sig en zoom, men oväntat mycket med tanke på att du bländat ned till bl 7. Om du får ordning på din Canon FD f/2.8 borde det bli mycket bättre på många sätt. Hoppas det går bra att byta adaptern.

Ett alternativ kan ju vara att använda en vanlig EOS till FS adapter utan lins. Sedan får man justera fokusstoppet på objektivet, men dock inte hur man gör på det objektivet. Du kan kanske googla på det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M31 Andromeda - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Ja detta ar från zoomen... billigaste linsen i serien sa vinjetteringen syns även pa dagsbilder :)
Ska försöka byta fattningen pa FD linsen under jul, hall tummarna for mig.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Det blir verkligen spännande att se hur det går.

Många av de fasta pro FD objekten ser ut att vara samma design som de nyare EOS. Dessutom har ju FD objektiven den fördelen att bländaren är manuell.

Håller tummarna!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;