AstroImageJ Drizzle

Metoder för astrofotografering
Användarvisningsbild
AstroFriend
spamtest: JA
Kontakt:

AstroImageJ Drizzle

Inläggav AstroFriend » 2017-04-17 15:18:27

Jag blev inspirerad av andra här att sätta igång med något som legat nere. Att utveckla AstroImageJ vidare med någon funktion som återskapar upplösning som gått förlorad pga under sampling. Drizzle är den mest kända även om jag tror det finns mycket effektivare sätt att göra det på idag. Men den är ganska enkel att förstå och ett lämpligt nybörjar projekt.

Har samlat ihop en del av matematiken som behövs bakom detta på min hemsida:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... izzle.html

Räkna med att jag ändrar i texten ganska ofta allteftersom jag upptäcker fel jag skrivit eller kommer på andra ideer.

/Lars
Camera: Canon EOS 5D/6D
Mount: EQ6
Telescope: TS130 APO
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu
Quilding

Re: AstroImageJ Drizzle

Inläggav Quilding » 2017-04-18 19:08:37

Spännande. Väcker en del minnen från Linjär algebra på högskolan för 17 år sedan.

Nu är jag inte riktigt med på vad du vill göra då du nämner Java också. Går det alltså att skriva macros till AstroImageJ i Java? Eller är var det framtida planer att skriva ett helt eget program? Om det senare fallet så undrar jag om du provat Python någonting? Där finns det alla välbehövliga funktioner för att läsa in och manipulera bilder, vektorberäkningar osv med minsta möjliga arbetsinsats.

/Q
Användarvisningsbild
AstroFriend
Kontakt:

Re: AstroImageJ Drizzle

Inläggav AstroFriend » 2017-04-18 20:58:16

Hej,
AIJ är skrivet i Java. Till det går att programmera plugins och det gör man också i Java. Med makrona kopplar man ihop de interna och externa funktionerna från plugins.

De första delarna gjorde jag enbart med makron och trodde det skulle bli fruktansvärt långsamt. Men fungerar alldeles utmärkt.

Det jag ämnar göra nu är betydligt mer krävande och blir antagligen en del loopar jag får skriva ihop i makrona om jag inte hittar några plugins för det. Blir mina makron bra men långsamma får man skriva om delar i Java. Men den biten väntar jag med eftersom jag inte hållit på med Java, fast verkar ju gå att lära sig om man tar sig lite tid. Men den jobbigaste biten blir väl att få matematiken rätt och överfört i ett format som man kan använda i makrona.

Blir ett spännande projekt, precis som du var det ett tag sedan linjär algebra trängde in i huvudet så blir mycket repetition.

Det jag gjorde tidigare för många år sedan var att använda Matlab som har färdiga funktioner för matris beräkningar.

Att börja från scratch med ett helt nytt program känns onödigt då det finns mycket färdigt. Bättre att koncentrera sig på de speciella bitarna man saknar. Och gör man dom själv får man ju en helt annan kontroll över det samt att man lär sig nyttiga saker.

/Lars
Camera: Canon EOS 5D/6D
Mount: EQ6
Telescope: TS130 APO
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu

Återgå till "Metoder & bildbehandling"